Kuivaksiopetteluun tarttisin yhden vinkin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Juudit"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Juudit"

Vieras
Meillä on siis 2v3kk tyttö joka nyt pari viikkoa ollut kuivana kunhan on ilman vaippaa/housuja tms.

Ei ole siis yhtään vahinkoa sattunut, menee itse potalle kun tulee hätä eikä tartte muistutella.

MUTTA jos hällä on vaippa (ulos mentäessä laitettu esim.) tai edes pikkarit (esteettisesti olisi kivemman näköistä kun käy vieraitakin) pissa ja kakka tulee sitten housuun eikä käy edes potan suunnalla tai yritä ilmaista hätäänsä ( hän ei puhu vielä oikeastaan mitään).

Oisko tohon mitään kikkoja millä saisi hyvän alun jälkeen opeteltua kuivaksi myös housut jalassa? :D Vai auttaako vain aika tässä asiassa?

No meillä ihan törkeästi mentiin sillä, että ne pikkuhousut oli sitten märkinä jaloissa ja lapsi joutui itse ne ottamaan pois jalasta (jos ei teillä siis näin jo ole). Märkiä housuja on vaikea saada pois ja ne on tosi inhottavat. Siinä sitten sanottiin, että "juu, äiti ymmärtää, että kiukuttaa, mutta ei olisi kannattanut housuihin pissata. Varmasti on inhottavaa, käy ensi kerralla vessassa". Tarpeeksi kauan, kun tyttö tottuu ettei ole kiva, niin meillä ainakin onnistuisi. Sai siis ihan hirveät raivarit, kun äiti ei auttanut pois. Meillä oli lähinnä siis pikkuhousut, jotka helppo ottaa pois, muttei ollut kuulemma kiva ottaa niitä märkiä pois itse.

Meillä katsottiin lapsen perään, kun aletaan kävelemään ristiin ja sitten äkkiä pissalle, jos itse ei tajua mennä.

Koitat vaan pidempään niitä pikkareita niin tottuu niihin. Odotat että lapsi huomaa pissan tulleen, et siis heti ryntää vaihtamaan kuivaa.
Rullaat vaan matot ja suojaat sohvaa..

Mä kyllä puolestani sanoisin, että aika auttaa. Todennäköisesti tosi nopeasti! Mitäs jos vaan olette vähän aikaa ilman vaippaa/pikkuhousuja, kun kerran ilman niitä pysyy niin hyvin kuivana? Näin meillä on tehty kummankin pojan kanssa. Noin kuukausi on menty ilman kalsareita ja sitten kun ne on otettu käyttöön, niin asiassa ei ole ollut mitään ongelmaa. Meillä meni meinaan ihan samoin, pysyivät kumpikin tosi hyvin kuivana ja menivät itse vessaan, paitsi jos laittoi kalsarit jalkaan. Voi hyvin olla, että lapsi ihan ajattelemattaan pissaa housuihin, kun vaipasta on vielä niin selkeä muistijälki olemassa. Pikkuhousuthan tuntuu varmaan aika samalle.

Onko sillä loppujen lopuksi mitään väliä, jos vähän aikaa vetelee ilman alushousuja? Meillä vieläkin vapaapäivinä pojat haluavat jättää kalsarit housujen alta pois, enkä ole jaksanut asiasta nipottaa. Eikös pieni tuulettelu tee ihan hyvää! ;) Ainut ongelma meillä oli alkuun, että lapsilla ei meinanneet pysyä housut jalassa kun vaippa jätettiin pois... Ovat olleet niin kapoisia, että kaikki housut tippuivat nilkkoihin kun ei ollut vaippaa tai kalsareita stoppaamassa siinä vyötäröllä. :D

ei tarvinnut olla ilman housuja, tyttö kävi potalla aina herättyään ja syötyään kuten ennenkin. Eli 7 kertaa päivässä, eli meillä auttoi säännölliset pottakäynnit.

Näin mutuna tuntuisi hyvältä ajatukselta aloittaa harjoittelu sillä, että laittaa lapselle vaan pelkät löysät päällihousut tai kalsarit, eikä niitä pikkareita ollenkaan. Pikkuhousut kun voi tuntua vähän samalta kuin vaippa siinä ihoa vasten.

Meilläkään tuossa välivaiheessa lapsi ei yrittänyt potalle, jos vaippa oli jalassa, vaikka ilman vaippaa jo pysyi hyvin kuivana. Vaipasta (yleensä siinä vaiheessa märästä) ei olisi myöskään millään halunnut luopua, jos sen esim. ulkoilua varten oli päälle laittanut. Mutta sitten kun vaipan käyttö vaan kokonaan lopetettiin, niin ei mennyt kuin viikko tai pari, että vahingot loppui tyystin. Teidänkin kannattanee mahdollisimman pian jättää vaippa kokonaan pois, koska lapselle on vähän hämäävää että välillä voi huoletta pissata housuun ja välillä ei.

Yhteistyössä