Kuivaksiopettelusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Meeri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Meeri

Vieras
Mua ärsyttää todella paljon, kun päiväkodista hiostetaan "opettamaan" lapsi kuivaksi (tai että he saavat opettaa.) Kuopus on kohta 2v2kk ja istuu potalla ihan mielellään ja usein myös pissaa/kakkaa sinne. Mutta kun vahinkoja tulee todella paljon, niin mun mielestä ei ole mitään järkeä jättää vaippaa vielä pois.
Kokeiltiin juuri kotona olla viikko ilman vaippaa hereillä ollessa ja pojalla ei ole mitään käsitystä hommasta. Voitiin käyttää 3 krt puolen tunnin sisällä potalla ilman pissaa, ja 5 min potallakäynnistä tuli pissa housuun.
Mun mielestä lapsi ei ole vielä kypsä olemaan kuiva ja liian kova "opettaminen" voi jopa haitaksi, tulee turhia paineita lapselle. Mun mielestä olis hyvä potattaa usein, mutta pitää vaippaa ja taas jossain vaiheessa kokeilla uudestaan vaipatta oloa, kun alkaa tuntua, että vaippa pysyy paremmin kuivana.

Yöt vaippa on todella märkä ja usein jopa vuotaa, kun ei imukyky riitä.

Isommat lapset olivat molemmat yökastelijoita 6v:ksi asti lääkityksestäkin huolimatta. Päiväkuiviksi oppivat 2v4kk viikossa ja toinen 3v:na vuoden "opettamisen" jälkeen. Potalla ovat kaikki alkaneet käydä noin vuoden vanhoina.

Mun mielestä kaikki aikanaan, mutta tuntuu, että olen leimaantunut hankalaksi, kun "estän" lapsen kehitystä :/

anna niiden päiväkodissa pitää ilman vaippaa sisällä ja hereillä ollessa. meilläkin oltiin kotona vielä vaipalla, mutta kun muksu (2v) sai päiväkodissa olla ilman vaippaa niin oppi tosi nopeesti päiväkuivaksi niin että voitiin kotonakin olla ilman. Tosin meillä lapsi oli motivoitunu asiaan, mut jos omat voimat ei riitä ja päiväkodista painostetaan niin anna niidenees kokeilla siellä.. päiväkodissa on kuitenki se vertaistuki lapselle, kun muutkin käy potalla tekemässä tarpeensa. Jos pissapyykkiä tulee kotiin paljon ja päivittäin voit ilmoittaa että lopetetaan kokeilu hetkeksi ja palataan vaippoihin.

Kyllä kotona voi olla eri tavat kuin päiväkodissa. Miksi ei voisi? Päiväkodissa on rutiinit ja siellä on se helpompaa.

Meilläkin on kuivaksiopettelu edennyt juuri päiväkodin avulla. Kotona mennään vähän jälkijunassa, koska rytmiä ei ole niin paljon. Mutta hyvin se toimii siltikin. Poika ei kerro etukäteen hädästä, mutta rytmillä pysyy kuivana.

Jännä miten jotkut oppii niin nopeaa ja toisilla taas menee aikaa. Meidän tyttö oli päivä ja yökuiva jo 1v7kk iässä :)

Tosiaan sanot niille että pitää siellä hoidossa ilman vaippaa ja siinäpähän sitten näkevät että onko lapsi valmis vai ei. Minun mielestä ei saa väkisin opettaa koska saattaa tulla kammo.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Jännä miten jotkut oppii niin nopeaa ja toisilla taas menee aikaa. Meidän tyttö oli päivä ja yökuiva jo 1v7kk iässä :)

Tosiaan sanot niille että pitää siellä hoidossa ilman vaippaa ja siinäpähän sitten näkevät että onko lapsi valmis vai ei. Minun mielestä ei saa väkisin opettaa koska saattaa tulla kammo.

Se kun ei olekaan pelkästään oppimisesta kiinni vaan kypsymisestä. Jollei lapsi ole fyysisesti (eikä ehkä psyykkisestikään) valmis kuivaksi ei sitä voi oppia.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:

Se kun on ihan fysiologistakin. Jos ei osaa pidättää niin ei osaa. Lapset oppii asioita eri aikaan, myös kuivaksiopettelun kohdalla. Meillä osataan nyt pidättää, mutta ei sanoa/tunnistaa hätää. Märät housut toki tunnistetaan, sentään. Ja ikää on 2.5v. Kaikkea muuta tuntuu osaavan, mutta tätä ei millään ;)

Meinasinkin, että poika saa olla päiväkodissa ilman vaippaa, jos niin välttämättä haluavat. Mutta sanoin myös, ettei sitten voi yhtään moittia tms. kun tulee niitä vahinkoja, ettei tule taantumaa tai pottakammoa tms. Pyykki ei mua haittaa, enemmän olen huolestunut siitä, että lapsi alkaa hävetä, kun ei pysty olemaan kuivana vielä.
Ja toki kotonakin potatetaan usein.

Mutta lähinnä ärsyttää se päiväkodin tätien asenne, että kaikki on opetettavissa.
Ennen vanhaan niin ajateltiinkin, mutta nykyään on kuitenkin enemmän tietoa, niin luulisi ammattilaisten sen verran tietävän.

Ja pienihän tuo nyt vielä kuitenkin on...

Yhteistyössä