Kuivaksiharjoitteluvaippa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

noh

Vieras
Tyttö on nyt 2 vuotta ja mua alkaa kypsyttään toi jatkuva vaippojen ostaminen. Potalla tyttö ei malta istua kuin lahjottuna ja silloinkaan tosi harvoin tulee pissa pottaan. Ei ilmeisesti tunnista vielä pissahätää kun ulkona ilman vaippaa ollessaan sanoo pissa vasta kun pissa tulee, eli ei aiemmin mainitse asiasta mitään.
Ajattelin, että hankkisin muutamia kestovaippoja tähän kuivaksiharjoitteluun. Kestikset varmaan tuntuu märemmiltä ja ehkä se "innostaisi" tyttöä kuivuuteen. Millaisia noiden vaippojen tulisi olla? Olen siis aivan tietämätön koko kestovaippamaailmasta! Tyttö on nyt noin 92cm ja painoa noin 14kg.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
L tai XL koko, ei kuivapintainen, eli jos vaipan sisäpinnalla on fleeceä tai coolmaxia niin ei ole niin 'epämukava'.

Cuddle Buns vaippa on aika hyvä hankinta varmaan, sen voi säätää aika hyvin moneen kokoon.

Toi on muuten aivan totta. Eli jotain muuta kun kuivaliinakangasta. Toki se kangas luultavasti tuntuu hieman märemmältä kun normi kertavaippa mutta silti.

Mä ostin alle kaksivuotiaalle samaan tarkoitukseen kuorivaipan, ja sen kanssa oon käyttänyt ihan vaan harsoa taiteltuna. Onhan se harso vähän nafti, mutta toi oli edullisin vaihtoehto, kun noita harsoja kuitenkin on olemassa vauva-ajalta. Ja hyvä vaan, että harso kunnolla kastuu, jotta pissan tulemisen varmasti huomaa. Tosin nyt ei ole tullut käytettyä tätä viritelmää vähään aikaan, kun kertiskin on usein pysynyt kuivana ja pissa tullut vessassa käyttäessä vasta pönttöön...

Meillä tuossa kuivaksi opettelu vaiheessa tytö pissaili aivan tyytyväisenä kertiksiin eikä edes sanonu että pissa tuli. Kestoja käytettiin sellaisia joissa oli sisus flanellia, ja niiden kanssa sanoi heti pissasta vaipassa ja jos oli kestot jalassa niin yritti edes keretä potalle kun oppi tunnistamaan pissahädän, kertiksiin pissasi tyytyväisenä. Meillä auttoi myös pieni lahjonta pottaan pissaamisen oppimisessa :whistle:

Eli meillä kestot auttoivat huomattavasti kuivaksi oppimista. Nyt tuon pojan kanssa tahkotaan sitä että tuo haluaa pissata vaan vaippaan |O Tunnistaa pissahädän ja tulee hakemaan vaipan jalkaan, potalle ei suostu.

Kestovaippainfon sivuilla on hyvä tietopaketti erilaisista vaipoista ja kirppis josta löytää vaippoja edullisemmin.

Mulla kanssa 2-vuotias pottailun opettelija. Käytän yleensä pötköksi taiteltua harsoa ja sen päällä lisäimuna flanellipötköä, leikkasin vanhasta kankaasta neliöitä ja ompelin reunat. Taitan sen kolmeen osaan pötköksi. Ja sitten päälle kuorivaippa.

Ei meilläkään pissasta osata ilmoittaa ennenkuin se on jo tullut. Ulkona ollaan ilman vaippaa nyt kesällä harjoiteltu, mutta housuun se kerkeää lirahtaa ennenkuin tyttö siitä sanoo. Sisällä on nyt vielä nuo vaipat siis käytössä. Sitten ollaan sisälläkin ilman vaippaa, kun opitaan sanomaan, milloin pitää päästä potalle.

Mäkään en ole ollekaan kestoilijakonkari, kun vauva-aikana jäi pääasiassa suunnittelun asteelle... Mutta kuorivaippa on siis sellainen, missä ei itsessään ole mitään imuosaa, vaan se tarvitaan erikseen (eli esim. harso). Kuorivaippa (tai vaippakuori? :) ) on tarroilla varustettu, eli siinä on sitten säätövaraakin.

Kuivaksiopetteluvaippojahan löytyy myös kertiksien joukosta, mutta mua itseäni ei napannut hankkia ja maksaa niistä, kun vaippoja kuitenkin edelleen kuluu...

Joo, en mäkään aio vaippahyllystä ostaa mitään törkykalliita kuivaksiopettelukerttiksiä. Mäkin suunnittelin kestoilevani vauvan kanssa, mutta aina ei elämä mene niin kuin suunnittelee... No, nyt ois intoa ja oikeesti ihan hyvä tilanne kestoilla ja saada tyttö oppimaan kuivaksi. :) Taisin innostua noista kuorista, kun ymmärrän ajatuksen ja todellakin, meillä on harsoja vaikka muille jakaa kun tytöllä oli vauvana refluksi.

Siis esim. tällainen http://www.myllymuksut.com/kuorivaippa-vuotosuojat-p-186.html

Myllymuksun yksivärisiä vaippoja myy ihan Prisma ja muistaakseni Muumi-merkkisiä Citymarket. Jos siis haluaa suoriutua kyseisestä ostoksesta ruokaostosreissulla :)

Kuorivaippaa ei tarvitse vaihtaa joka pissan jälkeen, ainoastaan se imuosa (harso). Kyllä siihen useampi pissa saa tulla, ja sittenkin voi riittää mun mielestä huuhtelu tai tuuletus, jos ei ole näkyvää likaa.

Niin ja ap, ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä :) Tytön synnyttyä mä vietin hyvän tovin Life-luontaistuoteliikkeessä, jossa myyjä sai vääntää mulle rautalangasta eri kestovaippaversioiden eroja ja nimityksiä :D

Vielä yksi kysymys, miltä nämä kuoret vaikuttaisivat? Jos hankkisin parit tämmöiset, niin pääsisimme alkuun ja näkisin, että tuleeko tästä mitään. :)

http://dreamnappy.com/alekuoret-p-264.html

Kiva on toi pinkki-ruskea. Hinta on vissiin aika ok, kun moni näytti pyytävän lähelle kymmentä euroa käytetyistä huutiksessa. Ja mä en kuitenkaan kovin montaa osta jos yhdellä kuorella pärjäilee usemman pissan. Taidan tilata muutaman kappaleen. :)

Mä tajusin juuri, että tässä on vastaus mun ongelmiin! Meillä on 2kpl 2,5-vuotiaita pottailunvastustajia. Toinen käy potalla, kun laitan, mutta ei suostu laittamaan päälleen kalsareita, ja toinen ei suostu edes istumaan potalla. Kuitenkin tajuavat uikkareissa ollessaan ja saunoessa, että täytyy päästä pissalle. Vaippaan pissiminen pitäisi siis tehdä vähän epämukavammaksi :).

Ajattelin, että ompelenkin heille harkkahousuja itse, ja löysin tällaisen kaavan:
http://www.easterbunz.com/patterns/free-trainer-pattern/
Ton vois varmaan tehdä ilman noita neppejäkin.

Kysymys kuuluu, että mitä sinne vaipan sisään laitetaan. Uloimmaksi pul ja ohjeen mukaan 2 kerrosta imevää kangasta koko alueelle ja 4 kerrosta keskelle, mutta mitä sen imevän materiaalin pitäisi olla? Vanhoja froteepyyhkeitä löytyy, mutta 6kerrosta froteeta haaruksissa ei kuulosta kivalta. Ainakin yksi ohut flanellipaita olis myös käytössä.

Vinkatkaa tietävät, millaisia yhdistelmiä pitäisi olla, kun itsellä ei ole mitään kokemusta kestoilusta.

Mäkin sain tän idean kun joku mutsin työkamu oli kertonut kuinka oli laittanut lapselleen "vanhanajan" harsovaipan ja johan oli potta alkanut kiinnostamaan. :) Mä en kyllä aio tehdä noita itse. Siis osaan kyllä ommella ja olen niitä hommia joskus työksenikin tehnyt, mutta nykyisin ei saa mitään oikeita hommia tehtyä tuon termiitin kanssa. Joten, tilaan valmiit ja en aiheuta itselleni pahaa mieltä ajattelemalla, että "ne vaipatki pitäisi ommella, milloinkahan ehtisin, milloinkahan jaksaisin" jne. Mutta itse tekemällä saa varmasti halvemmat ja mieluisat kun kuosinkin voi valita. :)

On olemassa myös ns kuivaksiopetteluhousuja, jotka ovat sirot eli vähän pikkuhousumaiset ja niissä on kuitenkin vähän imua sisällä. Toimivat parhaiten lapsella, joka jo vähän osaa käydä vessassa ja tunnistaa hätänsä, sillä harkkahousut eivät pidä pissoja yhtä hyvin kuin vaippa, vaan idea on, että lapsi tajuaa pyytää vessaan jatkamaan pissaamista, kun vähän lirahtaa ja hän tuntee märät housut.

Mä uskon, että kestovaipoilla on vaikutusta kuivaksioppimiseen. Meidän kestovaipatettu poika jätti päivävaipan n. puolitoistavuotiaana ja yövaipan aika pian sen jälkeen. Hän tunnisti märän erittäin hyvin ja huusi heti kun vähänkin lirahti pöksyihin ja seisoi jalat levällään ihan kauhuissaan, jos pienikin vahinko kävi. Kertiksiä käyttänyt siskonsa ei ollut koskaan tälläinen.

Yhteistyössä