Kuivaksi oppiminen vanhemmista kiinni?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kaverini oli sitä mieltä, että lapsen kuivaksi oppiminen on pitkälti vanhempien aktiivisuudesta kiinni. Mielestään hän ei ole ehtinyt tai jaksanut tarpeeksi opettaa omaa lastaan ja siksi lapsella on vaipat käytössä vielä. Jäin miettimään, että minkä ikäisen lapsen kohdalla voi sanoa, että kuivaksi oppiminen tai oppimattomuus on vanhempien aiheuttama juttu? Onko mielestäsi esim 3-vuotias täysin vaipoissa oleva vaipoissa vain sen takia, ettei vanhemmat jaksa opettaa käymään vessassa?

Ei sitten mitään tappeluketjua tästä, vaan asiallisia kommentteja perusteluineen kiitos.

osin on vanhempien aktiivisuudesta kiinni, mutta lapsissa on tietysti yksilöllisiä eroja. Yleisesti ottaen pojat oppii myöhemmin kuivaksi, kun tytöt, rakenteelliset poikkeavuudet on otettava huomioon myös, siis että kuinka isorakkonen lapsi on. Jotkut on ihan pienestä asti pihistäjiä, ja toiset taas tarvii isompanakin käydä useammin vessassa. Kuivaksioppimisellekin on oma herkkyyskautensa, millon siis lapsi helpoiten oppii kuivaksi.

Eli siis osin olen kaverisi kans samaa mieltä, mutta en ihan 100%

vanhempien on oltava tarkkoja ja huomattava lapsen herkkyyskaudet. Jos vaippa on aamuisen kuiva, yövaipan voi jättää pois. Jos lapsi pystyy pidättämään pari tuntia ja tekemään pissat pottaan, päivävaipan voi jättää pois. siihen lapsen kypsymiseen ei vanhemmilla ole osaa eikä arpaa.

No, terveen 3-vuotiaan päivävaipoissa oleminen on hyvinkin pitkälti hänen vanhempiensa syytä.

Siinä mun mielipide, luikin karkuun ennen kun alkaa tulla sitä itseään niskaan :wave:

Väitän,että lapsen valmiudella on myös tekemistä asian kanssa.Samanlainen pottakasvatus kahdella lapsella,tyttö oli täysin kuiva 2v8kk,poika 3v ei kuiva lainkaan.Vaikka kuinka muistuttaa ja käyttää potalla,niin silti vahinkoja tulee,koska jätkä ei tunnu tunnistavan hätää.

Myös minun mielestäni. Toki lapsilla on herkkyyskausia tämänkin homman oppimiseen, joten hyvällä ajoituksella voi selvitä varsin vähälläkin viitseliäisyydellä. Mutta esimerkin voima on suuri, eli lapset pöntön viereen potalle jo heti kun osaavat istua. Näin meillä on jo kahdesti saatu vaipat pois 1,5-2 -vuotiaaana.

Ei voi yksiselitteisesti vastata. Ainoastaan yökuivaksi opettelussa voi suoraan sanoa, ettei vanhempien roolilla ole mitään merkitystä.
Päiväkuivaksi taas... no, voinhan minä ottaa kunnian siitä, että jätin vain vaipan pojalta kun hän oli hiukka alle 2-vuotias, eikä hän ikinä sen jälkeen pissannut muualle kuin pottaan. En siis edes joutunut kiikuttamaan potalle satoja kertoja, vaan hokasi sen jostain syystä itse.
Olin kokeillut tuota jo puoli vuotta aiemmin, mutta silloin ei edes suostunut istumaan potalla, joten luovutin suosiolla.

Kyllä se joidenki kohdalla voi olla.

Mutta toisten kohdalla voi olla myös kyse lapsen tempperamentistä, kuinka jääräpäinen lapsi on. Meillä tyttö oppi kuivaks tosi myöhään, 3 v 7 kk ja epätoivoisesti mä yritin sitä opettaa kuivaks mutta ei mitään tapahtunut. Teki housuunsa eikä häirinny ollenkaan. Potalla saatto istua ties kuin pitkiä aikoja mutta mitään ei sinne tullu. Ja kun potalta nousi, samantien housuun. Mut ei vaan kiinnostanu homma.

Välillä pidin vaippaa kun totesin ettei hommasta tule yhtään mitään kun ei tytöllä ole minkäänlaista kiinnostusta asiaan. Vältin kans kaikkee painostamista ettei siitä tule tytölle mitään kammoa pottaa kohtaan. Sitten se alkoi yhtäkkiä sujumaan. Yhden kerran kun taas päätin ottaa tytöltä vaipat pois, kakkasi pottaan heti eikä sen jälkeen enää housuihin tehnyt. Vaippaa ei enää laitettu ollenkaan ja yhtään vahinkoa ei tullut mutta tytön asenteessa huomasi suuren muutoksen aikaisempiin kertoihin nähden. Ja kuukauden päästä tyttö oli myös yökuiva.

Osittain on, ja osittain ei. Uskon siihen, että on lapsia, jotka eivät opi asioitaan tekemään pottaan/pönttöön, vaikka heitä kuinka paljon "treenattaisiin", eivät vain ole valmiita.
Mutta monen kohdalla uskon myös, että vaipoista päästäisiin viimeistään siinä kahden vuoden tietämissä, jos vain vanhemmat jaksavat käyttää lasta pöntöllä/potalla.

Omistani ensimmäinen lapsi ollut vaipaton ennen kahden vuoden ikää, nyt tämä keskimmäinen ei muuten tarvitsisi vaippaa, mutta haluaa kakan aina tehdä siihen (ikää 2 v 10 kk). Poika siis ei vahingossa kakkaa vaippaan, vaan ihan tarkoituksella menee syrjempänä sen äheltämään, mutta pöntölle/pottalle sanoo ei. On yritetty niin, että ei ole laitettu vaippaa->poika on mieluummin kakkaamatta vaikka pari päivää, kunnes vaippa laitetaan...

Kolmas vasta vuoden ikäinen, joten katsotaan, miten hänen kohdallaan sujuu...

Kuivaksi oppimiselle on herkkyyskausi n. 2 ja puolivuotiaaksi asti. Sen takia kolmevuotiasta on paljon vaikeampi opettaa kuivaksi kuin kaksivuotiasta. Monet vanhemmat varmaan ajattelee, etteivät halua tehdä asiasta lapselle traumaa tai muuta, mutta tavallaan tekevät karhunpalveluksen.

Meidän tytöt sattuivat olemaan sellaisia, että kun jätettiin vaipat pois, niin parissa kuukaudessa oppivat ilman sen suurempia potatuksia. Ikää oli esikolla 1v10kk ja kuopuksella 1v6kk. Yökuivuushan on sitten hormonaalinen juttu, vaikka meillä sekin tuli samaan syssyyn.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Olen samaa mieltä kuin kaverisi, meillä 2v vaipoissa.

Eli sun mielestä 2-vuotiaan lapsen pitäisi jo olla vaipaton tai jos ei ole, niin vanhemmat ei ole opettaneet? Tarkoitatko tasan 2-vuotiasta vai esim 2 v 10 kk, (joka on siis jo lähes 3-v)

Mä olen alkanut kallistua yhä enemmän tälle "lapsi oppii kun on siihen valmis", eli mitään ei voi väkisin opettaa ennenkuin on siihen valmis. Mutta ehkä kolme veen nyt pitäis päiväkuiva olla jotakuinkin, eli ehkä vanhemmat ei oo olleet tarpeeksi hereillä havaitakseen niitä kausia kun ois ollut valmis opetteleen. Ja jos väkisin yrittää, ei siitäkään mitään tule.

Mä en ole opettamalla opetanut lapselleni mitään, mielestäni, mut erilaisia juttuja se kuitenkin oppii. Ollaan välillä yritetty uusia juttuja ja jos ei ole osanut, on osannut seuraavalla kerralla. Meillä ei oo opetettu potalle, mut näyttää nykyisin vaippaa kun on hätä. Ei ole vielä täysin kuiva, vaippa on 24h, mut välillä onnistuu että vaippa on välillä kuivakin. Kkkakin tulee välillä pottaan. Samoin syömään oppi itse, nokkamukille jne jne. Ne jotkut taidot tuli myöhemmin kuin kaverilla ja jotkut aiemmin, väkisin en oo mitään yrittänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Kuivaksioppimisellekin on oma herkkyyskautensa, millon siis lapsi helpoiten oppii kuivaksi.

Mistä tämän herkkyyskauden huomaa?

Se on jokaisella vähän yksilöllistä, mutta kyllä sen huomaa, kun alkaa opettaa. Eli jos 1v istuu mielellään potalla, niin sillon pitää panostaa siihen. Mutta jos 3.5v EI halua istua potalla, eikä pöntöllä, niin sillon herkkyyskausi on jo menny, ja kuivaksiopettaminen on hankalampaa.

Meillä tyttö 2,5v on muuten päiväkuiva mutta päiväunien jälkeen kakkaa vaippaan. Päiväunivaipan laitan siitä syystä, että tyttö ei vain kakkaa pottaan tai pyttyyn. Kerran oon pitänyt kolme päivää ilman vaippaa ja silloin tyttö ei kakannut lainkaan. Miten voisin omalla aktiivisuudellani vaikuttaa tähän? Tarrat ja muut lahjonnat on kokeiltu.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Vanhempi on lapsen vaippoihin opettanut; vanhemman tehtävä on opetttaa lapsi niistä pois. 99%sesti sanoisin olevan vanhemmista kiinni.

Missä sun mielestä menee raja? Siis minkä ikäisen pitäisi oppia helposti kuivaksi, jos vaan vanhemmat opettaa? Minkä ikäinen lapsi osaa mielestäsi pidättää ja tajuaa potan tarkoituksen?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Vanhempi on lapsen vaippoihin opettanut; vanhemman tehtävä on opetttaa lapsi niistä pois. 99%sesti sanoisin olevan vanhemmista kiinni.

Missä sun mielestä menee raja? Siis minkä ikäisen pitäisi oppia helposti kuivaksi, jos vaan vanhemmat opettaa? Minkä ikäinen lapsi osaa mielestäsi pidättää ja tajuaa potan tarkoituksen?

Ouh, nyt laskit pirun irti, koska hänen mielestään jo vastasyntynyt tajuaa tämän....

Yhteistyössä