Kuivaksi opettelua!

Kuivaksi opettelua!
Antakaapas kokeneemmat hieman neuvoja minulle joka yritän esikoista saada käymään pöntöllä?
Tyttöni täytti marraskuussa kaksi ja jo syksyllä yritin saada häntä istumaan potalle mutta ei hän siinä tykännyt istua, välillä istui housut jalassa. Nyt sain kaverilta lainaksi pöntön pienentimen ja sillätavoin hän suostuu istumaan pöntöllä, mutta ei sinne mitään teen. Istuu pöntöllä ja hetken päästä on sitten pissat housuissa.

KIITOS kallisarvoisista neuvoistanne!

Meillä ei esikoista opetettu potalle tai pöntölle vaan neiti itse päätti yhtenä aamuna, että tahtoo pikkarit jalkaan. Vahinkoja ei sitten tapahtunut kuin pari kertaa. Ikää oli kyllä jo 2v9kk. Yövaippa jäi vähän myöhemmin.

Keskimmäisenkään kohdalla ei olla pidetty mitään pottatreenejä. Neiti alkoi itse käymään potalla ja aika pian pöntöllä. Nyt on ollut päiväkuiva pari kk (ikää 2,5v) ja aamuvaippakin on melkein aina kuiva.

Kuopus (1v4kk) näyttää jo kiinnostuksen merkkejä pottaa kohtaan ja osaa useimmiten ilmaista, kun vaipassa on kakka. Luulisin, että pissaankin reagoi kiskomalla housujaan (?). Potta on esillä, joten annamme kai pienimmänkin kohdalla asian edetä neidin omaan tahtiin. Hyvin on siis pirpanakatraamme oppinut kuivaksi ilman sen kummempia opetteluja tai treenejä. Kai pääasia on, että se potta on esillä ja siitä aina välillä muistutellaan ja antaa lapsen olla mukana vessareissulla silloin tällöin... (vaikkei se ehkä niin privaattia silloin olekaan). :)

mulla tuo esikoinen on nyt 1 v 10 kk ja potalla ei suostu käymään ollenkaan. sitä ei hänen mielestään voi sotkea pissaan eikä kakkaan. mutta pytyllä hän käy joskus ihan itse pyytämälläkin kun on sinne muutaman kerran mummu vienyt vaikka sinne ei silloin kyllä mitään tulekkaan. suunta on silti oikea. aina kun herätän päikkäreiltä, niin vien puoliunessa pytylle ja silloin sinne tulee pissa. silloin tietty kehun reippaaksi ja sitten pestään kädet ja itse vetää pytyn. tää kuitenkin on vaan "ainutkertaista" eli ei toimi muulloin kuin silloin kun tosiaan saan vietyä puoliunessa pytylle. luulen, että tyttö ei oikein ole vielä muuten valmis kuivaksi, koska ei reagoi mitenkään siihen kun pissa tai edes kakka on vaippaan tullut. joskus tuli ilmoittamaan kun kakka tuli vaippaan, mutta nyt ei tee enää sitäkään. enpä tuosta turhia kiirehdi, kyllä sen ehtii. ei ne kukaan enää kouluiässä vaippoja pidä...

Yhteistyössä