Kuivakakku tarttui vuokaan. Mitä tein väärin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja peukalokeskelläkämmentä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

peukalokeskelläkämmentä

Vieras
Kun kumosin kakun niin pintaa oli jäänyt kiinni kakkuvuokaan ja kakku on tosi ruman näköinen.

Mitä tein väärin?
Millä te jauhotatte kakkuvuokanne?
Eli se kuivakkuvuoka rengasmainen suppilonmuotoinen.

Mä levitin ensin Oivariinia,tarkasti joka kohtaan ohuesti ja sitten korppujauhoja. Ja kaadoin ylimääräiset korppujauhot pois, jotka ei tarttunut Oivariiniin. En kyllä taputellut/napautellut vuokaa, että kaikki irtojauho tippuisi.

Resepti oli perunajauhopaketin kyljestä, joten ei pitäisi siinäkään olla vikaa. Pidin kakkua ohjeessa käsketyn ajan. Ja testasin tikulla että taikinaa ei jää tikkuun kiinni. Paistoin alatasolla, ja loppuajaksi laitoin leivinpaperin päälle, ettei kakku ruskistu liikaa.

Oliskos hyviä kuorruteohjeita, joilla peitä tuon kakun pinnan... :)

Alkuperäinen kirjoittaja peukalokeskelläkämmentä:
Kun kumosin kakun niin pintaa oli jäänyt kiinni kakkuvuokaan ja kakku on tosi ruman näköinen.

Mitä tein väärin?

Mä levitin ensin Oivariinia,tarkasti joka kohtaan ohuesti ja sitten korppujauhoja. Ja kaadoin ylimääräiset korppujauhot pois, jotka ei tarttunut Oivariiniin. En kyllä taputellut/napautellut vuokaa, että kaikki irtojauho tippuisi.

Resepti oli perunajauhopaketin kyljestä, joten ei pitäisi siinäkään olla vikaa. Pidin kakkua ohjeessa käsketyn ajan. Ja testasin tikulla että taikinaa ei jää tikkuun kiinni. Paistoin alatasolla, ja loppuajaksi laitoin leivinpaperin päälle, ettei kakku ruskistu liikaa.

Leipurin mokan korjaa kuorrutus, lääkärin mokan haudankaivaja!

Taisin kumota liian lämpimänä? Oliko hiekkakakku? Sen pitää antaa kunnolla jäähtyä vuoassa, kun on niin mureaa. Ihan vaikka sokerivesikuorrute, väriä suklaasta, kaakaosta, kahvista, :p

annoin jäähtyä TUNNIN! Eli ei ole siitä kiinni.
Mintunkukka ehdotti ruokaöljyllä voitelua. Tuleeko siihenkin korppujauhot päälle? Vai vehnäjauhoja. Joku kuulemma jauhottaa mannasuurimoilla.
Millä te muut jauhotatte vuoan?
Eli mulla oli Oivariini + korppujauho.

Lukeeko siinä oivariinissä että se käy paistamiseen. Minä käytän aitoa voita ja korppujauhoja ja jos teen gluteenitonta niin en laita kuin rasvan. Hyvästä teflonvuoasta lähtee kyllä ilman jauhoja.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
annoin jäähtyä TUNNIN! Eli ei ole siitä kiinni.
Mintunkukka ehdotti ruokaöljyllä voitelua. Tuleeko siihenkin korppujauhot päälle? Vai vehnäjauhoja. Joku kuulemma jauhottaa mannasuurimoilla.
Millä te muut jauhotatte vuoan?
Eli mulla oli Oivariini + korppujauho.

Korppujauho ja mannaryyni on käytännössä sama asia tuossa kakkuvuoassa. Vehnäjauhot menee liian mössöksi joten en suosittele niitä. Sokeria joskus laitan myös.
Mut tuohon ruokaöljyyn laitan korppujauhoja päälle.
Ihan oikeen voitelit vuoan. Et en osaa kyllä sanoa et missä mättää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lukeeko siinä oivariinissä että se käy paistamiseen. Minä käytän aitoa voita ja korppujauhoja ja jos teen gluteenitonta niin en laita kuin rasvan. Hyvästä teflonvuoasta lähtee kyllä ilman jauhoja.

No mullapa ei olekaan teflonvuoka, vaan sellainen vanha perinteinen metallinen, vaaleaa hopenväristä. Oliskohan alumiinia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No mullapa ei olekaan teflonvuoka, vaan sellainen vanha perinteinen metallinen, vaaleaa hopenväristä. Oliskohan alumiinia.

Niin ja vielä että saa Oivariinia käyttää paistamiseen. Se on 50%voita ja 50%rypsiöljyä.

jippii, löysin faktaa miten voisin estää kakun tarttumisen.

KAKKUVUOAN VOITELU

K: Miten saan valmistettua kakun niin, ettei se jää kiinni vuokaan? Voiko se johtua vuoasta? Mielestäni voitelen sen nimittäin ihan hyvin, mutta silti kakku aina tarttuu!

V: Voitele kakkuvuoka voilla tai margariinilla, laita hetkeksi pakkaseen, voitele sitten uudestaan. Näin saat tavallaan kaksinkertaisen kerroksen rasvaa kakkuvuokaan. Laita sitten korppujauhoja vuokaan ja ravistele niin, että korppujauho tarttuu kaikkialle rasvattuun vuokaan. Kumoa ylimääräiset korppujauhot pois. Näin voideltuun vuokaan ei pitäisi kakun tarttua.
http://opetus.ruokatieto.fi/Suomeksi/Nettikokki/Leivonta_ja_jalkiruuat

itse käytän leivontamargariinia ja mannaryyniä tai korppujauhoa. toisissa vuoissa tarttuu mannaryynillä, toisissa korppujauhoilla. jotkut vuuat ovat vaan niin huonoja, että niissä tarttuu aina teki mitä tahansa. kakkuhan kumotaan vanhojen talouskoulun ohjeiden mukaan sitten ,kun vuoka on niin jäähtynyt, että sen voi paljain käsin kumota.

Alkuperäinen kirjoittaja peukalokeskelläkämmentä:

Mitä tein väärin?

Mä voitelen ja jauhotan vuokan ensin kunnolla ja sitten noudatan eräältä vanhemmalta ihmiseltä saatua neuvoa: laita kuivakakkuvuoka kylmään uuniin ja sitten uuni vasta päälle haluttuun lämpötilaan, kakku kypsyy näin tasaisesti ja tuon ohjeen jälkeen yksikään kakku ei ole jäänyt raa`aksi, vaan ovat kypsyneet hyvin ja irronneet vuokasta

Yhteistyössä