Kuiva nänni? Ettei olis syöpää tmv???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyt harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nyt harmaana

Vieras
Vasemman rinnan nänni on ollut jo muutaman kuukauden aja omituinen: siinä on ikäänkuin kellertävä kuori päällä. Siis ihan siinä nipukan päässä, siinä mistä maitoki tulee. Lääkärin mukaan kyse voi olla kuivasta ihosta. Määräsi kuitenkin jatkotutkimuksiin.

Onko kellään muulla ollut 'kuiva nänni'? Miltä sellainen näyttää?

Kiitos kaikista tiedoista!!!

terveisin
Kauhistunut

niin ja rinnasta ei siis erity mitään, välillä vaan sitä kellertävää ihoa ikäänkuin halkeilee pois, 'rapisee'.
lääkärikin tutki, että mitään sieltä nännistä ei tullut ulos puristelemalla.
ja nyt oon siis taas raskaana!

Alkuperäinen kirjoittaja Henrietta:
Mun mielestä tosi hyvä että tutkitaan!!Aina jos nännistä tulee jotain eritettä on syytä tutkia paremmin.

Toivottavasti kaikki ok ja HYVÄ että menit heti lääkäriin :)

kiitos Henrietta, mä oon niin arka kaikille sairauksille että meen aina lääkäriin jos asiat ei ala parantua itsekseen :)

ärsyttäävää van, että seuraava tutkimusaika mene vasta syyskuun ekalle viikolle, grr... siks täällä kyselen muitten kokemuksia!

Mulla on sama "ongelma" ollut, mutta todettiin, ettei se ole kuin kosmeettinen haitta, joka voi lähteä pois. En muista enää, millä nimellä sitä kutsuttiin... Ei kuitenkaan minulla ollut mitään vakavaa ja toivon, ettei sinullakaan!!! =)

Minulla ei aivan samanmoista, mutta koko nännipiha (vai mikä lie) kutiaa tolkuttomasti ja iho hilseilee. Määrättiin kortisonia ja perusrasvaa. (muutoinkin olen atoopikko)

Kokemus lähipiiristä kertoo että ihomuutokset nännin alueella kannattaa ottaa vakavasti, enkä nyt tarkoita rintasyöpää. Suurin osa tuollaisista tapauksista on varmasti ihan ohimeneviä juttuja, mutta hyvä jos tutkitutat!

Mä kärsin raskauden aikana samanlaisesta vaivasta. En muista että neuvolatäti olisi siihen ihmeemmin reagoinut, kun näytin hänelle sitä. Muistutti vaan rasvaamisesta. Sen muistan että kutisi ihan kauheasti. Lähti itsestään pois sitten.

Pagetin tauti ja muut pahanlaatuiset kasvaimet

Vain toisessa rinnassa oleva tarkkarajainen, hilseilevä, kortisonivoiteisiin reagoimaton nännin ja nännipihan ihottuma voi keski-ikäisellä ja sitä vanhemmalla olla syövän merkki. Siitä pitää ottaa koepala. Useimmiten kyseessä on ns. Pagetin tauti, joka on tavallisesti maitotiehytperäisen rintasyövän merkki. Syöpä on levinnyt maitotiehyistä ihoon. Vaikka kyseessä on rintasyöpä, mammografia on normaali 4 %:lla. Myös muut rintarauhasen syövät voivat aiheuttaa ihomuutoksia rintaan.

ldk00088.jpg

Kiitos taas vastauksista!
Ei oo yhtän ton pagetin taudin näköinen, vain nännin pää on tosi lohkeileva ja kellertävä. ihoa lähtee sitä pois, jos rapsutan... yök.
tutkimuksiin oon siis menossa, ei hätää. kokemuksia vaan tosiaan kyselen...

ap minulla ihan samanlaista ongelmaa ollut raskauden jälkeen (neiti jo 2,5-vuotias).

Nimenomaan nännin keskiosassa kuivettuu iho ja lähtee kynnellä rapsuttamalla millin parin kokoisia paloja pois. Sit taas muutaman päivän nännit on normaalit ja pehmeät kunnes taas keskiosaan tulee "kuivettumia". Minäkin olen asian takia kerran reilu vuosi sitten käynyt, muttei osannut sanoa/tehdä mitään. Kehotti bebanthenia laittamaan... se ei auta. Pehmittää vaan "kovettumia" mutta samalla tavalla ne irtoaa jos kynnellä rapsuttaa. En kovinkaan usein näplää nännejä (about 4xvuodessa) mut en tajua mistä tää johtuu. En ole pitkään aikaan miettinyt taas asiaa ennen kun näin sinun aloituksen.

Minulla myös tosi "lohkeileva" toi nänni kun läheltä kattoo, jospa se siitä johtuu?! Mä en ikinä imettänyt kun lapseni ei oppinut imemään rintaa. Pumppasin sähkökäyttöisellä rintapumpulla 3kk ja mietinkin jos se aiheutti tän "vaivan".

Hitto kun ex vei taas viikoks kameran. Merkkaan tän ketjun ja laitan kuvaa nännistä kun saan kameran. Mielenkiintosta jos sulla tosiaan sama ongelma?!! Mä oon pari kertaa tehnyt aloituksen aiheesta enkä saanut juurikaan vastauksia saatika löytänyt ketään kuka olis edes kuullut tällasesta.

mulla on kans tosi kuivaa ja semmosta tosi tummaa ihoa nykyään ja hirveesti sellasia valkosia näppyjä joista tulee kun puristaa...varmaan finnejä,niitä siis siinä tummalla ihoalueella ja mustapäitä kauttaaltaan tissit täynnä :( tosi rumaksi ja kummaksi menny lapsensaantien jälkeen..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mulla on kans tosi kuivaa ja semmosta tosi tummaa ihoa nykyään ja hirveesti sellasia valkosia näppyjä joista tulee kun puristaa...varmaan finnejä,niitä siis siinä tummalla ihoalueella ja mustapäitä kauttaaltaan tissit täynnä :( tosi rumaksi ja kummaksi menny lapsensaantien jälkeen..

Ei kai sulla NÄNNIssä kuitenkaan mustapäitä ole?

tuntuu muillakin olevan aika samanlaista vaivaa, tosiaan! jotenkin helpotaa, kun tietää, että muillakin on tällaista, eikä oo ollut vakavaa. 'samaista vaivaa', laita tosiaan kuvaa, jos satut muistamaan! olis hyvä verrata. itselläni ei ole mahkua siirtää (känny)kamerasta koneelle.

menen tosiaan tutkittavaksi syyskuun alussa, laitan sit raporttia tänne, kun kuulen jotai tuloksia.

suuret kliitokset kaikille :) :) :) olette ihania ja avuliaita!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
tuntuu muillakin olevan aika samanlaista vaivaa, tosiaan! jotenkin helpotaa, kun tietää, että muillakin on tällaista, eikä oo ollut vakavaa. 'samaista vaivaa', laita tosiaan kuvaa, jos satut muistamaan! olis hyvä verrata. itselläni ei ole mahkua siirtää (känny)kamerasta koneelle.

menen tosiaan tutkittavaksi syyskuun alussa, laitan sit raporttia tänne, kun kuulen jotai tuloksia.

suuret kliitokset kaikille :) :) :) olette ihania ja avuliaita!

Mullla kans ollut jo vuosia samanlaista oiretta. Imettänyt viimeksi 1,5v sitten.
Muutama vuos sitten nänneistä erittyi selvästi jotain kirkasta nestettä (en ollu silloin raskaana, enkä imettänyt) välillä myös jotain rusehtavaa. Nännit myös kutisivat kamalasti. Otettiin mammografia ja muistaakseni ultrattiin, mutta mitään ihmeellistä ei löytynyt.

Tiedoksi kaikille:

Nännin keltainen kuori oli tosiaan vain kivettunutta ihoa, joka tarvitsi parantuakseen kunnon bepanthen (punainen) kuurin. Kuulemma kuivuuteen taipuvaiset nännit saattaa reagoida ikävästi myös imetyksen aikana, joten nännit kannatrtaa hoitaa rasvauksella kuntoon ennen synnytystä.

Olen NIIIN huojentunut!!!

Tsemppiä kaikille saman vaivan kanssa painiville, onneksi kyse ei ole mistään vakavasta hommasta :) On kuulemma atoopikkojen yleinen ongelma...

Älä nyt hitto soikoon puristele niitä! Nännipihassa olevat vaaleat pullistumat on montgomeryn rauhaset, jotka näkyy selvimmin imettävillä naisilla. Niistä erittyy nänniä suojaavaa rasvaa. Puristelemalla noita teet vaan hallaa.

Yhteistyössä