Kuisnyt suu pannaan...

Sitä aina kuvittelee elon olevan kunnossa, kunnes huomaakin olevan täysin tyhjän päällä.
Ite olen alkaneenvuoden tuleva yh-äiti. Jäin työttömäksi syyskuussa, liitonpäivärahoillle en päässyt, puolisolla liian suuret tulot joten ei työkkäristäkään mitään rahoja tule. Lokakuun puoli välissä huomaan olevani raskaana, laskettu aika 27.1.2007, eli pian. Ei ole varaa takuuvuokriin ja puolison kanssa päätetty et muutetaan erilleen. Entuudestaan meillä on 1 tyttö 7v. joka muuttaa kanssani. Rahat perheessä meneenyt kädestä suuhun joten puolison ´suurista´ tuloistakaan ei ole takuuvuokrien avuksi. Sossusta en saa ennen apua ennekuin mulla on vuokrasopimus kirjoitettuna, vuokrasopimusta en saa ennen kuin on takuusummat kasassa, takuusummia en saa kasaan kun en ole töissä (kuka huolii töihin viimeisillään olevan?) eikä ole tuloja... :wave: Enkä myöskään omista sukulaisia tai tuttuja joiden puoleen voisin kääntyä 1000-1500 e.a lainaamaan....
KERTOKAA HYVÄT IHMISET, MITEN TÄLLAISESTA TILANTEESTA ON YLEENSÄ SELVITTY ???!!!!!???? KAI SENTÄÄN JOKU MUUKIN ON OLLUT SAMASSA TILANTEESSA? :snotty:
 
Jos löydät asunnon, tee vuokra sopimus tai ainakin alustava ja marssit sossun luo ja sanot että tarvitset pikaisen päätöksen. Jos olet vielä etukäteen sossun kanssa puhunut muutosta ja tulevasta takuuvuokran/vuokran maksusta mihin sinulla ei ole varaa niin varmasti onnistuu päätöksen teko nopeasti. Ja vuokran antajakin varmasti suostuu odottamaan takuita paripäivää.
 
mutrulleen
Takuuvuokra yleensä maksetaan ensimmäisen vuokran maksun yhteydessä.

eli vuokrasopimus on tehty, vuokrasuhde alkaa esim. kuun 1. pv (tai 15. pv) jolloin pääset muuttamaan asuntoon ja vuokra maksetaan esim. kuun 5. pv ja samaan aikaan maksetaan se takuuvuokra ehkä eri tilille kuitenkin.

Toinen taho, mistä voisit saada apua, on seurakunnan diakoniatyöntekijä vai mikäs se heidän ammattinimike nyt onkaan. Soita, varaa aika. Heilläkin on kriteerit, mutta kannattaa kysyä.

Takuuvuokra ainakin yksityispuolella maksetaan yleensä erilliselle takuuvuokratilille, josta rahat saa nostaa sitten kun aika tulee (vuokrasopimus loppuu eikä ole mitään korjattavaa tai vuokraräkstejä tms) siten, että molemmat on paikalla pankissa henk.koht.


 
Hei!

Kannattaisi kysyä henkilötakausta. Mulla oli aikoinaan henkilötakaus,piti vain varmistaa vuokranantajalta että suostuuko hän siihen.Se on yksi vaihtoehto.

Onnea odotukseen ja toivottavasti löydät asunnon :hug:
 
kysy sossusta
Siis jotkut kaupungit antavat asukkaileen ns. sosiaalista lainaa. Siis edullista lainaa, joka on tarkoitettu juuri esim. takuuvuokraan. Eli sossu maksaa sen takuun ja sinä lyhennät takuuta sopimuksen mukaan tai et lyhennä, jolloin takuurahat palaavat sossulle. Ainakin tuttavani tapauksessa heillä laina-aika oli 2v, jonka aikana sai takuun maksaa takaisin. Jos eivät todellakaan olisi pystyneet siihen, olisi kai sossu sen maksanut. Mutta teki siis muutaman kympin kk ja huomattavasti pankkilainaa edullisempaa. Kysy nyt ihmeessä ainakin.
 
Mun vuokranantaja oli niin reilu ja ihana ettei ottanu mittään takuuvuokria vaan sanoi heti huomanneensa et tolla tytöllä homma toimii...Tuntui hyvältä kun oma elämä oli risana ja jonkun vieraan mielestä mä porskutan vaikka sataisi tiiliskiviä:
 

Yhteistyössä