Kuinkas muilla...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamizuukkeli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mamizuukkeli

Aktiivinen jäsen
13.02.2006
1 709
0
36
..onko mehua saatu keiteltyä?Mitäs muuten marjoista tehtynä?

Itse olen tehnyt noin 40 litraa nyt ja vielä pitäs kerran tehdä.
Olen tehnyt punasista/mustista viinimarjoista ja vadelmasta sekä mustikasta mutta nyt on karviaisetkin valmiina. Sekotatteko karviaiset jonkin muun marjan kanssa ja minkä vai vaan ihan pelkästään?

Ja muuten marjoja on soseena ja kokonaisena pakkasessa ja tänään vielä kerään vattua pakkaseen.
Mies joutuu vaan isomma pakastimen hankkiin että hänenkin syksyn/talven saaliit mahtuu pakkaseen :whistle:

En ole kerännyt enkä keitellyt.

Marjat ovat parheita suoraan puskista syötynä, esimerkiksi mansikka tai vadelma ovat ihan paskoja kun ne kokonaisina pakastaa. Mehut tietysti asia erikseen.

Mutta me haetaan kaupasta tiivistettä senverran kuin tarvitaan =).

Meillä anoppi tekee mehut ja kyllähän niitä on jo keitetty. :D Karviaiset on vielä puskissa, kun eivät olleet vielä kypsiä. Vähän houkuttaisi tehdä niistä vaikka hilloa, kuinkahan se onnistuisi? Minä kun en ole marjoja koskaan käyttänyt muuhun kuin leivontaan. :whistle: (Ja talveksi on pakkasessa kyllä)

Ja toi mehun keittäminen on tosi kivaa mutta se mehumaijan peseminen ei oo niiiin kivaa :/ :headwall: . :D .
Eikä ne nyt niin paskoja ole vieras :D . TEin mössöjä marjoista myös pakasterasioihin niin voi puuroon sieltä ottaa sitten makua ja saa lasten puurot nopeesti jäähtymään :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja mamizuukkeli:
Ja toi mehun keittäminen on tosi kivaa mutta se mehumaijan peseminen ei oo niiiin kivaa :/ :headwall: . :D .
Eikä ne nyt niin paskoja ole vieras :D . TEin mössöjä marjoista myös pakasterasioihin niin voi puuroon sieltä ottaa sitten makua ja saa lasten puurot nopeesti jäähtymään :wave:

On ne kokonaisina pakastuksen jälkeen paskoja, ei siitä pääse yli eikä ympäri.
Hillot ja mehut jotenkuten menee.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Meillä ainakin on ihan hyviä! :D Tosin suurimman osan käytän kyllä rahkaan eli soseutan sit sulatuksen jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:

Meillä ainakin on ihan hyviä! :D Tosin suurimman osan käytän kyllä rahkaan eli soseutan sit sulatuksen jälkeen.

Ei ole. Ne vetistyy ja maku kitkeröityy. Kokonaiset marjat kuuluu syödä tuoreeltaan :D.
Ne menettää koostumuksensa ja kerää nestettä pakkasessa. Se on ihan fakta.

Sieltä voi ottaa pakastimesta niitä kokonaisia ja mössätä säilöntäaineetonta "Hilloa" esim ja sitten sitä lettuihin, namii namii.. Ja kyllä noi pakstimesta otetut on parempaa kuin ei ollenkaan.

Ja vauvaa ajatellen niitä olen kanssa kerännyt. Mutta oletkohan ihan oikein pakastanut, nehän pitää pakastaa isommilla asteilla ettei se niin vetisty. Toki hieman sittenkin mutta no sinulla on mielipiteesi.

Sieltä voi ottaa pakastimesta niitä kokonaisia ja mössätä säilöntäaineetonta "Hilloa" esim ja sitten sitä lettuihin, namii namii.. Ja kyllä noi pakstimesta otetut on parempaa kuin ei ollenkaan.

Toki voi ottaa. Hillona ja soseena ja tommoisena ne menee, jos tykkää. Minöä hlökohtaisesti syön heinä-elokuussa marjoja tuoreena niin että napa paukkuu ja olen sitten sen 10 kuukautta ilman.
Kukin tyylillään.

Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:

Ei ole. Ne vetistyy ja maku kitkeröityy. Kokonaiset marjat kuuluu syödä tuoreeltaan :D.
Ne menettää koostumuksensa ja kerää nestettä pakkasessa. Se on ihan fakta.

No joo, mutta kyllä ne mulle ja meille maistuu silti! :D

Ihana että ihmiset on noin ahkeria että keräävät ja tekevät. Vieraalle saa kaikki nyt nauraa,joku laiska joka ei oikeasti vain jaksa ja sitä selittelee mitä ihmeellisimmillä syillä täällä nyt sitten yrittää kantaansa puolustella. Itse en voi kerätä kun ei ole pensaita :( .

Yhteistyössä