V
vieras
Vieras
Monen kuukauden elarit saamatta, mahtaakohan ne ehtiä tulemaan nopeastikin vai meneekö kelalla noissa eltustukipäätöksissä ihan yhtä tuhottoman kauan kuin kaikissa muissakin päätöksen teoissa?
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja Stiinq:Jos elatusvelvollisen laiminlyönnin takia hakee, niin siinä on elatusvelvollisen kuuleminen, jolla on 2vkon vastausaika. Itse jätin hakemuksen 17.11. kuulemiskirje on lähtenyt Kelalta ke ja 16.12. asti odottavat vastausta. Sitten tekevät päätöksen ja maksavat heti. Ei taida kuitenkaan ehtiä jouluksi.
Alkuperäinen kirjoittaja ap:Alkuperäinen kirjoittaja Stiinq:Jos elatusvelvollisen laiminlyönnin takia hakee, niin siinä on elatusvelvollisen kuuleminen, jolla on 2vkon vastausaika. Itse jätin hakemuksen 17.11. kuulemiskirje on lähtenyt Kelalta ke ja 16.12. asti odottavat vastausta. Sitten tekevät päätöksen ja maksavat heti. Ei taida kuitenkaan ehtiä jouluksi.
Täh? Oikeesti?
Ei voi olla todellista..Kuvittelin että oisin niillä rahoilla saanut joulua laitettua.
![]()
Alkuperäinen kirjoittaja Stiina:Alkuperäinen kirjoittaja ap:Alkuperäinen kirjoittaja Stiinq:Jos elatusvelvollisen laiminlyönnin takia hakee, niin siinä on elatusvelvollisen kuuleminen, jolla on 2vkon vastausaika. Itse jätin hakemuksen 17.11. kuulemiskirje on lähtenyt Kelalta ke ja 16.12. asti odottavat vastausta. Sitten tekevät päätöksen ja maksavat heti. Ei taida kuitenkaan ehtiä jouluksi.
Täh? Oikeesti?
Ei voi olla todellista..Kuvittelin että oisin niillä rahoilla saanut joulua laitettua.
![]()
Juu, näin se menee. Pe soitin Kelalle, että missä vaiheessa hakemus on menossa. Tartteehan sitä rahaa joulun jälkeenkin, itseäni tarkoitanOnneks lapsilisät tulee ennen joulua.
Alkuperäinen kirjoittaja Stiina:Miksi odotit noin monta kuukautta ennenkuin laitoit hakemuksen? Ja tämä ei ollut kettuilua. Harmi, jos et saa takautuvia. Tietysti voit hakea saamattomat ulosoton kautta, mutta en tiedä millainen prosessi se on.
Alkuperäinen kirjoittaja ap:Alkuperäinen kirjoittaja Stiina:Alkuperäinen kirjoittaja ap:Alkuperäinen kirjoittaja Stiinq:Jos elatusvelvollisen laiminlyönnin takia hakee, niin siinä on elatusvelvollisen kuuleminen, jolla on 2vkon vastausaika. Itse jätin hakemuksen 17.11. kuulemiskirje on lähtenyt Kelalta ke ja 16.12. asti odottavat vastausta. Sitten tekevät päätöksen ja maksavat heti. Ei taida kuitenkaan ehtiä jouluksi.
Täh? Oikeesti?
![]()
Juu, näin se menee. Pe soitin Kelalle, että missä vaiheessa hakemus on menossa. Tartteehan sitä rahaa joulun jälkeenkin, itseäni tarkoitanOnneks lapsilisät tulee ennen joulua.
No tosi hienoa. Eli voin olettaa, että päätös menee ainakin tammikuulle, jolloin rästissä on jo 5 kuukauden elarit. Ja jos Kela ei maksa kuin kolmelta, niin mitä pitemmälle asia menee, sen enemmän jää elareita väliin joita ei koskaan tule mistään. Mä en ois uskonut, että elatusvelvollisen on mahdollista olla maksamatta elareita niin että niitä ei edes peritä koskaan. Mut näköjään on![]()
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja ap:Alkuperäinen kirjoittaja Stiina:Alkuperäinen kirjoittaja ap:Alkuperäinen kirjoittaja Stiinq:Jos elatusvelvollisen laiminlyönnin takia hakee, niin siinä on elatusvelvollisen kuuleminen, jolla on 2vkon vastausaika. Itse jätin hakemuksen 17.11. kuulemiskirje on lähtenyt Kelalta ke ja 16.12. asti odottavat vastausta. Sitten tekevät päätöksen ja maksavat heti. Ei taida kuitenkaan ehtiä jouluksi.
Täh? Oikeesti?
![]()
No tosi hienoa. Eli voin olettaa, että päätös menee ainakin tammikuulle, jolloin rästissä on jo 5 kuukauden elarit. Ja jos Kela ei maksa kuin kolmelta, niin mitä pitemmälle asia menee, sen enemmän jää elareita väliin joita ei koskaan tule mistään. Mä en ois uskonut, että elatusvelvollisen on mahdollista olla maksamatta elareita niin että niitä ei edes peritä koskaan. Mut näköjään on![]()
Niitä voi periä käräjäoikeuden kautta. Ei kun aika oikeusaputoimistoon ja kun saat päätöksen niistä niitä voi hakea ulosotonkautta. Kela ei ulosmittaa tai peri niitä rästi saatavia se pitää tehdä itse.
Alkuperäinen kirjoittaja ap:Ei niitä siltä koskaan ulosotonkautta saa. Mä olen ulosoton kautta karhunnut siltä jo neljän vuoden ajan melkein 1000e käräjäoikeuden päätöksellä, kun se tyhjensi mun tilin luvatta. Mutta ei niitä rahoja vaan kuulu ei näy. Eikä koskaan tule kuulumaankaan. Sillä on sellainen elämänfilosofia, että mitään ei tartte koskaan maksaa kenellekään eikä töitäkään tartte tehdä. Pimeitä hommia se elääkseen tekee, elelee valtion tuilla ja kusettaa rahat toisilta ihmisiltä.