minä,
Taloussanomat:
Bonusten metsästäminen kauppareissulla voi käydä kalliiksi. Se hämärtää helposti hintavertailukyvyn, varoittaa Kilpailuvirasto. Kortinhöylääjä ostaa monesti huomaamattaan lähtöhinnaltaan kalliimpia tuotteita. Myös ostosten keskittäminen ajaa helposti maksamaan liikaa esimerkiksi bensasta tai vakuutuksesta. Oletko sinä bonusorja?
On mahdollista, että kuluttajien huomio kiinnittyy enemmän bonusprosentteihin ja vastaavasti vähemmän yksittäisistä tuotteista perittyihin hintoihin, Kilpailuviraston erikoistutkija Mia Salonen sanoo Taloussanomille.
Tällä perusteella esimerkiksi moni S-etukortin omistava autoilija kurvaa bonuksia jahdatessaan tankkaamaan ABC-asemalle, vaikka viereiseltä bensa-asemalta saattaisi saada jo valmiiksi halvempaa polttoainetta.
Hintoihin leivotaan bonusalennuslisää
Vastikään ilmestyneessä vuoden 2010 vuosikirjassaan Kilpailuvirasto pohtii, että pahimmillaan kauppa voisi hinnoitella kanta-asiakasalennukset tuotteisiinsa jo valmiiksi.
"Bonuksettomia" perushintoja nostettaisiin pikkuhiljaa, jotta kanta-asiakkaan saama alennus näyttäisi mahdollisimman suurelta. Näin tuotteiden alkuperäinen hintataso hämärtyisi.
Bonusten metsästäminen kauppareissulla voi käydä kalliiksi. Se hämärtää helposti hintavertailukyvyn, varoittaa Kilpailuvirasto. Kortinhöylääjä ostaa monesti huomaamattaan lähtöhinnaltaan kalliimpia tuotteita. Myös ostosten keskittäminen ajaa helposti maksamaan liikaa esimerkiksi bensasta tai vakuutuksesta. Oletko sinä bonusorja?
On mahdollista, että kuluttajien huomio kiinnittyy enemmän bonusprosentteihin ja vastaavasti vähemmän yksittäisistä tuotteista perittyihin hintoihin, Kilpailuviraston erikoistutkija Mia Salonen sanoo Taloussanomille.
Tällä perusteella esimerkiksi moni S-etukortin omistava autoilija kurvaa bonuksia jahdatessaan tankkaamaan ABC-asemalle, vaikka viereiseltä bensa-asemalta saattaisi saada jo valmiiksi halvempaa polttoainetta.
Hintoihin leivotaan bonusalennuslisää
Vastikään ilmestyneessä vuoden 2010 vuosikirjassaan Kilpailuvirasto pohtii, että pahimmillaan kauppa voisi hinnoitella kanta-asiakasalennukset tuotteisiinsa jo valmiiksi.
"Bonuksettomia" perushintoja nostettaisiin pikkuhiljaa, jotta kanta-asiakkaan saama alennus näyttäisi mahdollisimman suurelta. Näin tuotteiden alkuperäinen hintataso hämärtyisi.