Kuinka yleistä on, että lapsi käyttäytyy väkivaltaisesti vanhempiaan kohtaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelyä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmettelyä

Vieras
Hei! Eli tässä pieni gallupaiheinen kysymys kaikille vanhemmille. Kuinka yleistä mielestänne on, että 5-7 vuotias lapsi käyttäytyy toistuvasti väkivaltaisesti vanhempiaan kohtaan (tarkoitetaan lyömistä, puremista, potkimista, raapimista, sylkemistä yms.)? Mikä on mielestänne syynä tällaiseen käyttäytymiseen? Käyttäytyykö oma lapsesi kyseisellä tavalla?

Yleistä.... sitä en tiedä mutta oon kuullu että jotkut vanhemmat antaa lyödä kun eivät kielläkään ja lähipiiristä löytyy äiti joka ei osaa kieltää yhtään mitään lapsiltaan eli saavat käyttäytyä kotona ja kylässä kuinka haluavat. Oonkin jo odottanut että koska hänen lapset keksivät lyömisen.

Mielestäni lyöminen on mielen osoittamista ja rajojen etsimistä, uhmaikää.. Ja jos siitä lyömisestä ei tee loppua heti ensimmäisistä iskuista, on se aina vain vaikeampi saada loppumaan.
Omakin lapseni aloitti sen lyömisen muistaakseni joskus 4-5 vanhana, otin lastani molemmilla käsillä käsivarsista kiinni ja huusin erittäin kiukkuisena että Älä enää ikinä lyö minua!!
Tämän jouduin ehkä korkeintaan kolme kertaa toistamaan ja loppui se lyöminen.

Oon jotenkin aina ajatellut lapsen kasvattamisesta että älä anna pikkusormea, se voi viedä koko käden.. jos tiedätte mitä tarkoitan...
Siis olen huomannut että kun pitää tarkasti kiinni tärkeistä säännöistä tai kielloista eikä jousta niissä, on paljon helpompaa. Periksiantamaton kun on tärkeissä asioissa niin lapsi ei hämmenny.

Uskoisin kyllä että hyvin yleistä. Kai se lyöminen on kuitenkin joku primitiivireaktio, kun tarpeeksi suututtaa. Ja lapset vasta opettelevat tunteiden säätelyä. Mutta siihen lyömiseen kannataa tarttua johdonmukaisesti ja napakasti kieltämällä, mutta kuitenkaan kieltämättä itse kiukkua, sillä tunteisiin on kaikilla oikeus.

Ei ollenkaan yleistä enää tuon ikäisillä, ei mun näkemäni ja kokemani mukaan.

Pikkumuksuilla kyllä, tyyliin 1-2 v ikäisillä, muttei enää noin isoilla ainakaan meillä tai tuttavapiirissä. Tai ehkä meidän lapset on niitä epänormaaleja :xmas:

• Tykkää
Reactions: Pesky Pixie
Alkuperäinen kirjoittaja koululaisen äiti;26327467:
Yleistä.... sitä en tiedä mutta oon kuullu että jotkut vanhemmat antaa lyödä kun eivät kielläkään ja lähipiiristä löytyy äiti joka ei osaa kieltää yhtään mitään lapsiltaan eli saavat käyttäytyä kotona ja kylässä kuinka haluavat. Oonkin jo odottanut että koska hänen lapset keksivät lyömisen.

Mielestäni lyöminen on mielen osoittamista ja rajojen etsimistä, uhmaikää.. Ja jos siitä lyömisestä ei tee loppua heti ensimmäisistä iskuista, on se aina vain vaikeampi saada loppumaan.
Omakin lapseni aloitti sen lyömisen muistaakseni joskus 4-5 vanhana, otin lastani molemmilla käsillä käsivarsista kiinni ja huusin erittäin kiukkuisena että Älä enää ikinä lyö minua!!
Tämän jouduin ehkä korkeintaan kolme kertaa toistamaan ja loppui se lyöminen.

Oon jotenkin aina ajatellut lapsen kasvattamisesta että älä anna pikkusormea, se voi viedä koko käden.. jos tiedätte mitä tarkoitan...
Siis olen huomannut että kun pitää tarkasti kiinni tärkeistä säännöistä tai kielloista eikä jousta niissä, on paljon helpompaa. Periksiantamaton kun on tärkeissä asioissa niin lapsi ei hämmenny.

Ai että ihan kolme kertaa. Tiesitkö että kaikki lapset ei oo yhtä helppoja!

Mä veikkaan että lähes jokainen lapsi lyö tms joskus vanhempaansa(yleensä kylläkin siinä 2-4v) mutta ei se varmaan harvinaista ole vanhempien lastenkaan tekemänä.

Kouluikäisistä eli esim. ekaluokkalaisista sitä tekee varmaan enään vaan ne pojat joilla on adhd(tm. vst) (toki add poikiakin on ja he ei varmaan ole yhtä impulsiivisia).

Mutta ihmettelen vaan sitä että ymmärrätkö sinä että on olemassa erilaisia tempperamentteja- synnynnäinen tapa reagoida ärsykkeisiin. eli siis herkästi tulistuvan lapsen äiti tekee 10-100kertaa enemmän töitä lapsen käytöksen eteen kuin helpon tempperamentin lapsi.

Sit kun lisätään tähän tulistuvaan temppearamenttiin adhd niinku meillä(merkittävä ä impulsiivisuutta, omantoiminnanohjauksen vaikeutta yms) ja aistitoimintojen ongelmia. Niin kasvatustyö onkin äkkiä helppoon lapseen verrattuna 10-1000kertainen :D

ja mä en tosiaan jaksa katella sitä yleistystä että ihmiset kuvittelee huonon käytöksen aina johtuvan kasvatuksesta. höpöhöpö.

Niin.... eihän tietenkään kaikilla mene näin helposti ohi, älä nyt heti hiilly :)
Mutta on todellakin näitä vanhempia jotka ei kiellä mitenkään lyömistä eikä yritäkkään tehdä siitä loppua eikä muustakaan huonosta käyttäytymisestä toru.
Mitenkään ei ole yleistämistä, vaan juuri sitä että meitä on moneen junaan.

Meillä poika löi ja yritti purra useinkin. Pahin vaihe oli tuossa vähän ennen viisvuotis synttäreitä. Nyt on rauhoittunut paljon, mutta saattaa yrittää suutuksissa huitaista. Mä en näe lapseni käytöstä mitenkään epänormaalina. Lähinnä näen sen niin, että pojalla oli todella vaikeaa löytää itsekontrollia kun menetti malttinsa. Toistuvien ohjaamisten ja keskustelemisten myötä tilanne on parantunut paljonkin. Jos tilanne ei olisi kehittynyt parempaan suuntaan ja lapsi olisi ollut ymmärtämätön, miksi ei saa lyödä, olisin huolissani. Näin ei kuitenkaan ole ja lapsi kasvaa ja kehittyy koko ajan.

Yhteistyössä