Kuinka yleinen on solisluun murtuma vauvalla ja mistä se johtuu? Kommenttia...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitykkä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äitykkä

Vieras
Siinäpä se otsikossa. Meillä vauvalla todettiin lievänä ja en näytä ulkoisesti vauvaa haittaavan. Lääkäri totesi lähtötarkastuksessa ja ei antanut mitään hoito-ohjeita. Nyt olen huomannut että solisluu naksuu. Vauva 2 kk. Pitäisikö käyttää lääkärissä? Korvaako hoitokuluvakuutus lääkärikäynnin, kuvataanko?

Kyselen tuota yleisyyttä siksi, kun äitini (joka yli 20 v sitten toimi sairaanhoitajana ja kätilönä on ja "muka" asiantuntija) jaksaa tästä päivittäin muistuttaa ja syyttää koko ajan kätilöä. Että miten huono kätilö mulla on ollut. Mä oon yrittäny sanoa, että kai oli vaan huonoa tuuria ja ahdas reitti. Mutta kuulemma tosi huono kätilö ja tyyliin hoitovirhe. Mä oon ymmärtäny että toi on aika yleistä ja menee ajan kanssa ohi, eikö?

Mun käsittääkseni myös on jos ei nyt yleistä niin kuitenkin aika normaalia. Ehkä sen olis voinut välttää, ehkä ei.

Mutta siis solisluulle ei voi oikein mitään tehdä, se luutuu aikanaan. Multa on aikuisena katkennut molemmat, sit vaan kantosidettä vähän aikaa ja särkylääkettä.

Meidän kuopuksella oli, ja todettiin juurikin lähtötarkastuksessa. Kaksi kätilöä vetivät vauvaa ulos, kun jumittui hartioista. Solisluuhan siinä onneksi yleensä sitten antaa periksi, ja vauva pääsee pinteestä. Meillä vauva itki muutaman viikon ajan, jos nosti huolimattomasti syliin, mutta sen jälkeen ei ole vaivannut. Esim. neuvolassa ei terveydenhoitaja huomannut ollenkaan, että olisi ollut murtunut.

Miulla itelläni, samoin kuin veljelläni on solisluu murtunut synnytyksessä. En muista että äiti olis sanonu sille ois mitään tehty, sanottu vaan että paranee itestään.
Voithan esim. kysyä neuvolassa onko tuo naksuminen normaalia?

Mut en usko että tuo murtuma mikään hoitovirhe ois, kun tosiaan reitti on aika ahdas ja joillain vauvoilla leveät hartiatkin.

Vauva oli 4 kilonen eli uhan hyvän kokoinen. Niin ja ite in saanut repeämiä enkä tikkejä jotn sen suhteen oli ainakin hyvä kätilö. Ja ihan normaalisti ulos tuli.

Meijän pojalla napsahti kans solisluu synnytyksessä. Pari ensimmäistä päivää ei kättä oikeen kunnolla käyttäny, ja saatto kunnolla paukahtaa jos vaikka syliin otti niin, että kädet oli hartioiden ja pään takana. Sairaalassa lääkäri sano että vauvoilla monesti saattaa nivelet paukkua, ku asiasta mainitsin. Tosin huomas itekki tarkistuksen aikana että napsahus oli ehkä hiukan isompi, ku vauvoilla yleensä.

Meillä oli vielä kontrolli käden takia, ku pojalla ikää pari viikkoa. Vaikka ei välttämättä olis etes tarvinnu, koska käytti kättä jo niin hyvin kotiin päästessä. Nykyään ei kyllä enään sitten edes huomaa että ois mitään koskaan solisluussa ollutkaan. Pieni patti siinä luutumakohdassa taitaa olla, mutta ei sen vakavampaa.

mun tyttärellä joka oli aika pienikin 3080g , katkes solisluu myös synnytyksessä. Se oli niin poikki että näkyi ihan selvästi ulospäinkin. asentohoito oli kotiinpääsyn jälkeen viä viikon (siis käsi sidottuna vartaloavasten)
Mun mummo kans syyttää kätilöä mutta en tiä, jumiin ei jääny eikä jouduttu repiin. muilla lapsilla yht 4 kpl ei ole vastaavaa ollut ja tämä tyttöni oli siis toinen lapsi ja esikoinen oli isompi syntyessään.

Minä en tiedä tuosta solisluun murtumisesta muuta kuin että se on normaalia, ellei nyt ihan tavallista niin normaalia siis ainakin. Mutta pienillähän paukkuu paikat muutenkin. Meillä kuopus etenkin oli sellainen naksupaikkainen

Mein tytöllä murtui synnytyksessä ja samoin on käynyt mun veljlle kun hän on syntynyt. Ymmärtääkseni aika tavallista, etenkin jo on kyseessä isompi vauva (mein tyttö samoin kun veljeni olleet yli 4 kg reilusti). Meille sanottiin, vaan että olis hyvä välttää kanaloiden alta nostelua pari viikkoa ja toki seurattava ettei tule näkyviä muutoksia. Meni ohi itsestään, eikä tuntunut vauvaa haittaavan yhtään.

Meidän pojalla murtui solisluu, joka huomattiin ns. vahingossa keuhkokuvassa. Poika meni teholle infektioepäilynä tiheän hengityksen takia. Mitään infektiota ei ollut ja tuo solisluun murtuma oli syynä kipuitkulle ja tiheälle hengitykselle. poika sai 3 päivää panadolia 60mg murtumaan, jonka jälkeen särky ja tiheä hengitys loppuivat.

kun murtuma todennettiin, laitettiin pojalle ns. kantoside käden ympärille. Käsi oli sidottuna 3 vuorokautta. Lisäksi pojan liikuttelussa ja nostamisessa noudatimme erityistä varovaisuutta. Murtuma parani erittäin nopeasti, viikon jälkeen ei ollut enää mitään oireita. Meidän poika oli syntyessään 4,1 kg ja 53cm, joten tuo yli neljän kilon sääntö piti meillä paikkansa ja lisäksi kätilöt auttoivat häntä tulemaan maailmaan.

Minulta murtui myös solisluu kun synnyin. Syynä se, että olivat neuvolassa mittailleet, että minun pitäisi mahtua tulemaan normaalisti alakautta, mutta olin sitten sen verran iso etten mahtunutkaan. Joutuivat imukupilla minut lopulta ottamaan kun alkoi synnytys venyä ja minulla happivajausta, että kai sen verran kovakouraisesti minut maailmaan vedettiin, että se siinä napsahti. En muista äitini koskaan kertoneen, että sille mitään olisi tehty, vauvallahan on niin pehmeät luut että paranee nopeasti. Ja solisluuhan on sellaisessa paikassa, että vaikea sille olisi mitään tehdäkkään, jos ei sitten niin paha ole että leikkaamaan joudutaan. Mitään ongelmia minulla ei ole ilmennyt jälkeenpäin.

Meidän tytöllä murtui synnytyksessä. N. 4 kg, jäi jumiin, imukupillakaan ei meinannut irrota. Lopulta tuli ulos ja elvytykseen. Solisluu poikki ja päässä jumalaton pahka. Pari viikkoa piti käsi tukea ja varovasti käsitellä. Hyvin parani.

Yhteistyössä