Kuinka voimakkaasti teidän 3-vuotiaanne vielä "suojelevat" lelujaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiina

Vieras
Miedän 3-vuotias on siis ainoa pieni talossa, isoveljet jo 19- ja 14-vuotiaat eli ei joudu juuri kotona opettelemaan jakamista. Päiväkodissa on käsittääkseni mennyt tässä asiassa hyvin, tai ei ainakaan mitään ikävää ole kuulunut.

Mietinkin vain sitä kun silloin kun meille tulee muita lapsia leikkimään tuntuu tuo lelujen jakaminen olevan yhä vain vaikeaa? Poika vahtii lelujaan, ja yrittää ottaa niitä takaisin, ei tosin ihan aina, joskus menee hyvin.
Mutta lähinnä se mietityttää ettei poika tunnu keskittyvän omaan leikkiin ollenkaan koska kokee tärkeäksi seurata millä hänen lelullaan joku leikkii, ja alkaa helposti ulista juuri sitä lelua itselleen.
Tämä on aika rasittavaa, ja pidämme tiukkaa linjaa ulinasta huolimatta, jakamaan on pakko oppia.
Milloin tälläinen yleensä helpottaa? Vai onko tämä meidän pojalla jo jotankin "epänormaalia"?
En muista tälläistä vaikeutta vanhempien poikien kanssa ollenkaan.

Meilläkään ei ongelmaa kun on sisarukset 7 ja 9 v joiden kanssa leikkii sekä heidän että omilla leluillaan. Lisäksi vajaa 1-vuotias käy tämän reilu 3 vuotiaan leluilla. On tottunut.

Alkuperäinen kirjoittaja katariina00:
meillä ei ole ollut ongelmaa, on pienestä pitäen opetettu, että lelut jaetaan ja niillä leikitään yhdessä (:

Joo niin meilläkin on opetettu, niin kuin varmaan tekstistäni voi jo lukea.
Olisiko oikeasti apua keneltäkään? Nämä iloiset onnistumistarinat voi jättää siihen ketjuun missä niitä kysytään.

No ei varmasti jaa suosikkiunileluaan + paria rakkaimpaa lelua mielellään. Enkä minä kyllä pakota sitä tekemään. Mutta yleensä antaa toiselle sitten vastaavan auton/junan tms. Mutta enemmänhän se leikkii muiden kanssa ihan normaalisti, rakenteluja, autoleikkejä, yms. Mutta hän on aina ollut ihan kova leikkijä tyyppi.

Mutta päiväkodissa kuulemma hamstraa piiloon autoja ja on kotonakin tarkka, että kukaan ei "varasta" sitä lelua, jolla hän leikkii. Eli kuulemma sitä pitää vahtia veskireissun aikana :laugh: On siis ainokainen.

Eihän se jakamínen ole lapsille helppoa. Yleensä päiväkodeissa ongelmat ratkaistaan sillä, että leluja on useita ja niistä ei tarvitse tapella. 3-veen kanssa keskustelisin jo ihan rakentavasti siitä jakamisesta ja muiden kanssa leikkimisestä. Kyllä omaltani voi ainakin kysyä, miksi jotain tekee tietyllä tavalla. Harjoittelua, harjoittelua.

meillä tyttö tammikuussa kolme vuotta, mutta on alusta asti tottunu jakamaan lelunsa muiden kanssa. Ei koskaan oo ollu mitään ongelmaa ja tuo tyttö hyvin anteliaasti jakelee lelujaan :D

Minä kun kävin kaverilla kun hänen tytär oli reilu 3v. niin piti omistaan niin voimakkaasti kiinni ettei antanu mitään mun tytölle. Jos hänen äitinsä otti jotain ja antoi niin haki pois vaikka väkivalloin kun silmä vältti. Meni kuitenkin ohi jossain vaiheessa. Kyllä tätä varmaan on muillakin ja paljonkin. Varsinkin esikoisen (tai iltatähden) kanssa kun ei ole kotona ketään kenen kanssa pitäisi jakaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
No ei varmasti jaa suosikkiunileluaan + paria rakkaimpaa lelua mielellään. Enkä minä kyllä pakota sitä tekemään. Mutta yleensä antaa toiselle sitten vastaavan auton/junan tms. Mutta enemmänhän se leikkii muiden kanssa ihan normaalisti, rakenteluja, autoleikkejä, yms. Mutta hän on aina ollut ihan kova leikkijä tyyppi.

Mutta päiväkodissa kuulemma hamstraa piiloon autoja ja on kotonakin tarkka, että kukaan ei "varasta" sitä lelua, jolla hän leikkii. Eli kuulemma sitä pitää vahtia veskireissun aikana :laugh: On siis ainokainen.

Mekin laitamme joskus sen rakkaimman lelun pois kun tulee muita leikkimään. Muut lelut ovat vapaasti myös lapsivieraiden käytettävissä ja poika sen kyllä tietää, mutta silti vaan pitää niistä leluista ulista.
Ja sitten taas välillä menee tosi hienosti, ottaa itse yhden lelun leikkii sillä ja antaa toisen leikkiä rauhassa jollain toisella.

Meidän täytyy alkaa varmaan usein ja säännöllisesti pyytelemään lapsikavereita kylään jotta nämä asiat menisivät viimeinkin perille.

Minä ottaisin oman lapseni leikistä kokonaan pois ja sanoisin että voi mennä kaverin kanssa leikkimään sitten kun osaa jakaa ja leikkiä nätisti.
Ja jos ei millään oppisi tekisin varmaan kaverille suunnitellun kyläily reissun jossa saisi kokemuksen kautta näytteen siitä miltä tuntuu kun lapsi ei saa koskea kylässä toisten leluihin.

Yhteistyössä