Kuinka vauva pois perhepedistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt

Vieras
Vauva oli paljon sairas, korvatulehduksia, flunssia ja heräili usein syömään ja jäi sitten nukkumaan meidän keskelle. Nyt poika on 11kk, ja illalla vien omaan sänkyyn nukkumaan, mutta alkuyöstä herää ja rauhoittuu ainoastaan meidän keskellä ja heti kun yrittää nostaa omaan sänkyyn, alkaa meteli. Jos alkaa karjua omassa sängyssä, niin hiljenee heti jos nostaa makaamaan meidän sänkyyn ja omaan sänkyyn kun nostaa, niin itku on aivan hysteeristä.
Mä haluaisin sen omaan sänkyyn, ku on alkanu liikkua niin vikkelästi, että on kerran jo tippunut sängystä ja poika häiriintyy meidän liikkeistä niin, että heräilee usein... ja mä oon niin väsynyt tuon heräilyn takia, etten herää vauvan itkuun ennen kuin itkee todella kovaa.

Alkuperäinen kirjoittaja **:
kun sitä reunaa ei oo niin ei tarvi nostaa silleen et havahtuu

Mutta kun haluaisin, että se nukahtaakin sinne omaan sänkyyn. Ei haittaa vaikka havahtuukin imetyksen jälkeen sänkyyn laitettaessa, kun on oppinut sinne nukahtamaan.

Meidän tyttö on suunnilleen samanikäinen, eli kohta vuoden ja aloimme nukuttaa hänet reilu viikko sitten omaan sänkyyn. Tosi hyvin on nukkunut, paljon paremmin kuin meidän välissä.

Ensinnäkin nukutamme hänet omaan sänkyynsä, emmekä missään vaiheessa nosta pois, vaikka itkisi. Silittelemme ja laulamme hänelle, juttelemme rauhoittavia jos ei hiljene. Nukuttamisessa menee pahimmillaan reilu puoli tuntia, mutta parempi sekin, kun jatkuvasti uudelleen nukuttaa yöllä, kun nukkuu niin huonosti vieressä.

Toinen juttu on, että lapsen pinnasängyssä on reunoilla peittoja ja tyynyjä niin, että keskelle jää aika pieni tila nukkua, niin on turvallinen olla. Huomasin kyllä, kun yhtenä iltana oli yksi tyyny otettu pois, niin heräili yöllä vähän väliä, ja ei meinannut millään nukahtaa uudelleen. Sitten kun huomasin laittaa tyynyn takaisin, nukahti melkein samantien ja nukkui heräämättä aamuun. :)

Mitä jos yrittäisitte ensin siirtää lapsen nukkumaan isän ja seinän väliin? Kun ei nukkuisi teidän kahden välissä, teidän unissaan liikkuminen ei häiritsisi niin paljon. Meillä tyttö on ollut pienestä asti sellainen, että nukkuu osan yöstä omassa sängyssä ja valtaosan minun tai miehen vieressä/meidän välissä. Kun tuli levottomaksi (hampaat, liikkumiset yms vaiheet), siirsimme hänet nukkumaan miehen kainaloon ja yöt rauhoittuivat nopeasti. Vauvan sänky teidän sänkyssä kiinni voisi olla myös hyvä vaihtoehto, varsinkin jos siitä saa laidan laskettua alas. Meillä pinnis oli tytöstä ahdistava paikka, mutta isojen sänky meidän sängyn jatkeena toimi pitkään hyvin (päästäjatkettava sänky seinän ja meidän sängyn välissä niin ei päässyt putoamaan). Hän tavallaan oli samassa sängyssä vaikkei ollutkaan.

Tsemppiä väsymyksen keskelle!

no tuossa tilanteessa kannattas unohtaa se mitä haluaa ja tehdä miten vaan et kaikki saa nukuttua. Mä kokeilisin kaikkee mahdollista :) Ja eihän vauvaa voi pakottaa nukahtamaan, se oppii siihen sit ku oppii.

Joskus on parempi antaa tilanteen rauhoittua ja unohtaa mitä itse haluaa ja se miten toisten lapset nukkuvat/nukahtavat. Älä nuku vauvan vieressä, anna miehen hoitaa se tehtävä. Oikeasti muuttaminen vaikka sohvalle muutamaksi yöksi voi saada akut latautumaan niin, ettei liian väsyneenä yritä muutoksia. Se voi joskus vain pahentaa tilannetta rajusti. Nimimerkillä KOKEMUSTA ON!

Väsyneenä ei pidä ruveta tekemään kovin radikaaleja muutoksia. Nyt äiti järjestää itselleen mahdollisuuden nukkua muutaman yön kunnolla ja isä saa luvan selvitä vauvan kanssa! Pienillä lapsilla tulee vaikeuksia nukkumisen kanssa usein sairastelujen yhteydessä, uutta oppiessa jne. Silloin paras lääke on yrittää toimia mahdollisimman samalla tavalla kuin ennenkin ja välttää suuria muutoksia. Vaikka unettomat yöt ovat rasittavia, ne kuuluvat näihin vaiheisiin ja enemmän hallaa saadaan aikaan jos esim siinä kohdassa aloitetaan huudatusunikoulu.

Tätä huuto-rumbaa on jatkunut jo pian 3kk vauva herää 20-30 kertaa yössä, ei tämä näinkään voi jatkua. Ja mies lähtee niin aikaisin töihin, ettei sekään voi koko yötä vauvaa vahtia... ja mä imetän vielä monen monta kertaa yössä.

Yhteistyössä