Kuinka vastata englanniksi kohteliaasti apuaan tyrkyttäville myyjille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja brokenenglish
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

brokenenglish

Vieras
Kuinka upea otsikko.

Olin Ruotsissa vaatekaupassa serkun kanssa (hän on aikuinen ja erittäin hyvä kielitaito). Hetkeksi vain erosin hänestä kun hän meni sovittamaan jotain paitaa, ja sillä välin jäin kattelemaan huppareita ja hyvän löydettyäni selaamaan oikeaa kokoa. Sitten tottakai heti myyjä tulee sanomaan jotain ruotsiksi, tuijotan sitä enkä tajua sanoa mitään, ja sitten sanoo englanniksi jotain "Do you need any help..?". Lagasin siinä hetken, tuijotin vain ja auoin suutani, mutta sitten vaan sanoin että "No thanks" kun en muuta osannut siinä tilanteessa jatkaen koon etsimistä. Katsoi myyjä vähän loukkaantuneen oloisena, kun lähti..

Kuinka pystyy sitten tuollaisissa tilanteissa sanoa kohteliaasti? Siis miten pitäisi asia sanoa?

No jos olit siinä etsimässä kokoa niin miksi et voinut sitä sanoa ja myyjä olisi auttanut?
Jos sen sijaan on ihan vaan katselemassa niin sitten on mun mielestä kohteliasta sanoa se, tyyliin "no, thanks, just looking around" tai "no, thanks, just browsing" tms.

Joo, olin vaan kattelemassa enkä pahemmin apua tarvinnut (tottunut siihen, että kun vain ihan ajankuluksi kattoo jotain vaatetta ja antaa myyjän auttaa, niin siitähän ei sitten pääse eroon kun roikkuu kokoajan tyrkyttämässä sitä.)

Kiitos kuitenkin vastauksista, ensi kerralla sitten tiedän mitä tehdä. 8D

Yhteistyössä