Kuinka vanhana kehtaisit mennä yliopistoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja wanha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voi hyvänen aika. Ei sinne ole yläikärajaa ja hyvin kehtaisin vaikka kuinka vanhana, jos kiinnostamaan vielä alkaisi. Yksi tutkinto mulla suoritettuna, enkä toista ole heti ainakaan ajatellut. Omasta iinostukseta ja jaksamisesta se on kiinni. Nopeammin varmaan sujuisi opiskelut, kun ei "tarvitsisis" enää nuorempien rientoihin osallistua.

Jaa, miksi pitäis hävetä yliopistoon menemistä? Jos haluaa itse jotain, miksi pohtia, mitä muut ajattelevat? Mitä hyötyä siitä on? Vaikka en kyllä ymmärrä, mitä häpeämistä olisi mennä yliopistoon "vanhana".

Paljon on meidän kursseilla ollut yli viisikymppisiä, he ovat yleensä hyvin motivoituneita. Itse pääsin lukion jälkeen suoraan ja olin kyllä ikäni puolesta vähemmistöä, muut olivat vanhempia (suurin osa 23 ->).

Ja itsekin olen alan vaihtoa miettinyt, ikää nyt 27 eikä hävettäisi yhtään aloittaa alusta.

Alkuperäinen kirjoittaja wanha:
Siis jos oletetaan, että pääsis sisälle, niin kuinka vanhana vielä kehtaisit aloittaa uuden alan opiskelun yliopistossa?

Olen nyt 33-vuotias. Yksi yo-tutkinto on jo suoritettu. Aloitin lukemaan toista alaa viime talvena avoimessa yo:ssa. Jatkan vielä vuoden avoimessa, jonka jälkeen haen yliopistoon. Haen siis tod.näk. ensi keväänä. Mikäli pääsen sisälle, aloitan opinnot päätoimisena opiskelijana 34-vuotiaana eikä silloin varmasti hävetä yhtään :-).

Ensimmäistä tutkintoani suoritettaessani oli ikähaitari pääaineessani laaja. Nuorimmat valmistuivat noin 23-vuotiaina, iäkkäimmät ensimmäisen vuoden opiskelijat olivat noin 50-vuotiaita. Kukin tavallaan!

Oikikseen hain 27-vuotiaana (pääsin sisään) ja aloitin opiskelut yliopistolla. Omalla kohdallani kyseessä täydellinen alanvaihto, eli yksi ammatti (opistotason) on suoritettuna ja töitä sen parissa tehtynä muutamia vuosia. Meidän tiedekunnassamme on kaikenikäistä sakkia perustutkintoa (OTM) suorittamassa, myös reilu neli- ja viisikymppisiäkin.

Uusi ala voi tarkoittaa täydennyskoulutusta olemassa olevaan koulutukseen tai ihan vaan huvikseen.

Ei varmaan ole järkeä eläkeläisenä ryhtyä lukemaan lääkäriksi ammatinmuutoksen mielessä, mutta itsensä sivistämisen kylläkin :)

Ihania vastauksia! Tulin oikein hyvälle tuulelle. :) Mulla on yksi yo-tutkinto, mutta on vielä toinen ala, josta olen aina haaveillut. Rahat ei kuitenkaan taida riittää opiskeluun..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Nykyään taitaa olla voimassa se rajoitettu opiskeluaika. Eli siis olis pakko olla päätoiminen opiskelija koko ajan. Olenko oikeassa?

Se aikaraja on käytännössä 7 vuotta eli 5 vuotta + 2 lisävuotta painavan syyn takia (esim. raskaus) ja tuonkin 7 vuoden jälkeen voi anoa lisäaikaa.

Tässä asiassa en laita itselleni yläikärajaa. Mulla pitäis olla kandin tutkinto valmis joululla 2010, tai viimeistään alkukeväästä 2011. Mutta kuitenkin ennen 31. syntymäpäivää. Toivoisin, että syksyllä 2010 aloittaisin toisessa pääaineessa opiskelut. Tämä toka pääaine sais jäädä kandin tasolle, tästä meneillään olevasta ois tarkoitus jatkaa ainakin maisteriksi, ellei peräti pitemmälle.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Tässä asiassa en laita itselleni yläikärajaa. Mulla pitäis olla kandin tutkinto valmis joululla 2010, tai viimeistään alkukeväästä 2011. Mutta kuitenkin ennen 31. syntymäpäivää. Toivoisin, että syksyllä 2010 aloittaisin toisessa pääaineessa opiskelut. Tämä toka pääaine sais jäädä kandin tasolle, tästä meneillään olevasta ois tarkoitus jatkaa ainakin maisteriksi, ellei peräti pitemmälle.

Sä pääsit siis opiskelemaan? Muistaakseni sä odotit pääsykoetuloksia?? :) Mitäs sä opiskeletkaan?

Alkuperäinen kirjoittaja kysymys non compsille:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:

Sä pääsit siis opiskelemaan? Muistaakseni sä odotit pääsykoetuloksia?? :) Mitäs sä opiskeletkaan?

Ei, mä aloitin etänä opiskelut OU:ssa. Mulla nyt pääaineena International Studies. http://www3.open.ac.uk/study/undergraduate/qualification/b11.htm

Yhteistyössä