Kuinka vanhan lapset kehtaisit sulloa väkisin rattaisiin?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Joissakin kaupungeissa pääsee ilmaisesksi bussiin rattaiden kanssa ja myös rattaita työntävä aikuinen saa ilmaisen matkan. Tässä kerran pisti silmään bussia odottanut aikuinen, jolla oli edessään tyhjät rattaat ja vieressä seisoi vähintään 5-v lapsi. Ai mistäkö tiedän että lapsi meni bussin saapuessa istumaan rattaisiin? No en mistään, mutta ei ollut eka kerta kun vastaavaa näin, joten luultavasti tässäkin oli tarkoitus saada ilmainen bussimatka. Mä en ikinä kehtaisi tunkea omaa 5-vuotiastani rattaisiin, sillä meillä ei ole 3-vuotiaskaan käyttänyt rattaita yli vuoteen. Mun mielestä on aika nolon näköistä, jos lapsi istuu rattaissa väkisin polvet suussa ihan vain sen takia, että pääsee bussilla ilmaiseksi.
 
v
Meillä oli isokokoinen 5-vuotias, mutta hyvin hän mahtui vielä yhdistämärattaisiin, ei tarvinnut sulloa ollenkaan, Olen käyttänyt 5-vuotiaalla rattaita viedessäni häntä sairaana terveyskeskukseen. Rattaissa matka sujui hyvin. Muutoin kolmen kilometrin kävelymatka olisi ollut liikaa sairaalle lapselle. Muuten olisi pitänyt mennä taksilla.
 
Mun tuttava pitää rattaissa 5v lasta. Jep, moni katsoo pitkään ja välillä jopa mainitsee asiasta jotakin.

Ei siinä muuten mitään, mutta tytöllä on cp-vamma eikä hän kykene kävelemään. Ja ennemmin tyttö haluaa olla rattaissa, kuin pyörätuolissa, jotta siitä syystä nimenomaan käytössä on rattaat.

Tietenkään väärinkäyttö esim. ilmaisen bussimatkan suhteen ei ole toivottavaa mutta koska elämässä on suurempiakin vääryyksiä, niin en jaksa moisesta juuri palkoja nenään nuuskia.
 
..
äitini juuri kertoi, että helsingissä eräs kuski oli sanonut yhdelle rouvalle ison lapsen kanssa, että ole hyvä ja tule etuovesta ja maksa matkasi! :D Nainen oli vaan sönkättänyt, että hänellä on rattaat. Järkyttävää touhua... Monesti pienten vauvojen äidit eivät ole päässeet kyytiin, kun rataspaikat varattu. Kaikenhuippu, että isot lapset vievät vielä istumapaikankin. jos niin pieni niin istukoon rattaissa matkan ajan. vanhempi voi seistä. Muutaman kerran nähnyt, kun äiti karjuu pysäkillä isolle lapselle " äkkiä rattaisiin, bussi tulee" ja bussissa taas pois rattaista. Hävetkää tätä etua väärin käyttävät!! Toivon mukaan tulevaisuudessa tarkastaja antaa sakot, jos rattaissa yli 3v.
 
muu
Kyllä näihin meidän Emmaljungan rattaisiin sopisi 5v ilman mitään sullomista =) Ja tuo meidän 6v:kin menis vielä loistavasti tarvittaessa :D Mutta en siis matkusta bussilla, et ei tarvetta tollaselle.
Oon nähny mamuja usein tosi isojen lasten kanssa liikkeellä, et lapsi istuu rattaissa. Noistakaan ei tietty aina tiedä, voihan olla lapsella vaikka joku sairaus että ei jaksa kävellä pitkää matkaa tjtn.
 
persikka
No, eiköhän se oo jokaisen oma asia. Jos kehtaa isommankin lapsen rattaisiin laittaa, niin mikäs siinä. Tuleehan ne bussimatkat vähävaraisemmille perheille aika kalliiksi. Ei tuota julkista liikennettä oikein osata tukea, vaan hinnat on aikamoisia...
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Mun tuttava pitää rattaissa 5v lasta. Jep, moni katsoo pitkään ja välillä jopa mainitsee asiasta jotakin.

Ei siinä muuten mitään, mutta tytöllä on cp-vamma eikä hän kykene kävelemään. Ja ennemmin tyttö haluaa olla rattaissa, kuin pyörätuolissa, jotta siitä syystä nimenomaan käytössä on rattaat.

Tietenkään väärinkäyttö esim. ilmaisen bussimatkan suhteen ei ole toivottavaa mutta koska elämässä on suurempiakin vääryyksiä, niin en jaksa moisesta juuri palkoja nenään nuuskia.
No sellainen lapsi, joka ei syystä tai toisesta pysty kävelemään, harvemmin kai pystyy seisomaan siinä rattaiden vieressä siihen asti että bussi tulee?

Meidän 5-v painaakin jo niin paljon, ettei senkään puolesta sopisi mihinkään rattaisiin ja tuskin mahtuisi edes pituuden puolesta.
 
..
Alkuperäinen kirjoittaja persikka:
No, eiköhän se oo jokaisen oma asia. Jos kehtaa isommankin lapsen rattaisiin laittaa, niin mikäs siinä. Tuleehan ne bussimatkat vähävaraisemmille perheille aika kalliiksi. Ei tuota julkista liikennettä oikein osata tukea, vaan hinnat on aikamoisia...
siinä yksi joka vie rataspaikat pieniltä matkustajilta?
 
muu
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Mun tuttava pitää rattaissa 5v lasta. Jep, moni katsoo pitkään ja välillä jopa mainitsee asiasta jotakin.

Ei siinä muuten mitään, mutta tytöllä on cp-vamma eikä hän kykene kävelemään. Ja ennemmin tyttö haluaa olla rattaissa, kuin pyörätuolissa, jotta siitä syystä nimenomaan käytössä on rattaat.

Tietenkään väärinkäyttö esim. ilmaisen bussimatkan suhteen ei ole toivottavaa mutta koska elämässä on suurempiakin vääryyksiä, niin en jaksa moisesta juuri palkoja nenään nuuskia.
No sellainen lapsi, joka ei syystä tai toisesta pysty kävelemään, harvemmin kai pystyy seisomaan siinä rattaiden vieressä siihen asti että bussi tulee?

Meidän 5-v painaakin jo niin paljon, ettei senkään puolesta sopisi mihinkään rattaisiin ja tuskin mahtuisi edes pituuden puolesta.

Voi olla sellainen sairaus, et pystyy seisoo mut ei jaksa kävellä pitkää matkaa että :hug: sulle ap kun oot noin kapea katseinen.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja persikka:
No, eiköhän se oo jokaisen oma asia. Jos kehtaa isommankin lapsen rattaisiin laittaa, niin mikäs siinä. Tuleehan ne bussimatkat vähävaraisemmille perheille aika kalliiksi. Ei tuota julkista liikennettä oikein osata tukea, vaan hinnat on aikamoisia...
Jos on niin köyhä, ettei ole varaa kulkea edes bussilla, niin sitten pitää valita asuinpaikka palvelujen vierestä. Tai vaikka kävellä ja näin kesällä pääsee pyörälläkin.
 
Lapsen ei tarvitse istua rattaissa, että saa ilmasen matkan :saint: .

Mulla on yleensä aina tyhjät vaunut mukana, vauva manducassa ja pian 4-vuotias tietty kävelee omin jaloin. Mutta vaunut on oltava mukana varmuuden vuoksi ja tavaran kuljettamisen takia.. täytyy ensinnäkin olla vaippaa, ruokaa ja vaihtovaatetta mukana ja toisekseen yleensä bussilla kuljetaan kauppaan, joten ostoksetkin pitäis saada jotenkin kotiin asti.

Varmaan muakin katsotaan aina kieroon, mutta ei haittaa. Mua ei pahat katseet järkytä, vaikka katsojan mieli järkkyisikin.
 
Kohta kolmen äiti
No mä kuljen helsingin keskustassa lasten kanssa joka arki ilta klo 21.30-22 töistä kotiin ja 4v istuu sillon kyllä rattaissa. Eli vähän on tilanteestakin kiinni...
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja muu:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Mun tuttava pitää rattaissa 5v lasta. Jep, moni katsoo pitkään ja välillä jopa mainitsee asiasta jotakin.

Ei siinä muuten mitään, mutta tytöllä on cp-vamma eikä hän kykene kävelemään. Ja ennemmin tyttö haluaa olla rattaissa, kuin pyörätuolissa, jotta siitä syystä nimenomaan käytössä on rattaat.

Tietenkään väärinkäyttö esim. ilmaisen bussimatkan suhteen ei ole toivottavaa mutta koska elämässä on suurempiakin vääryyksiä, niin en jaksa moisesta juuri palkoja nenään nuuskia.
No sellainen lapsi, joka ei syystä tai toisesta pysty kävelemään, harvemmin kai pystyy seisomaan siinä rattaiden vieressä siihen asti että bussi tulee?

Meidän 5-v painaakin jo niin paljon, ettei senkään puolesta sopisi mihinkään rattaisiin ja tuskin mahtuisi edes pituuden puolesta.

Voi olla sellainen sairaus, et pystyy seisoo mut ei jaksa kävellä pitkää matkaa että :hug: sulle ap kun oot noin kapea katseinen.
Jos jaksaa seistä, niin bussissa voi varmasti matkustaa normaalisti penkillä istuen ja maksaa matkastaan, vaikka rattaat sitten olisivatkin hätävarana mukana siltä varalta, ettei jaksakaan kävellä. Sä taidat itse olla aika kapeakatseinen tai tämän etuuden väärinkäyttäjä, kun noin kolahti.
 
Väkisin? Mikä on väkisin? Joskus on laitettava lapsi väkisin istumaan rattaisiin, koska bussissa ei ole aina tilaa istua penkeillä. Ja alle 6-vuotiastahan saa kuljettaa bussissa rattailla ilman lippua. Lapset on yksilöitä. Meilläkin on tuollainen yli metrin korkuinen yli 3-vuotias, jonka kanssa ei uskalla mennä edes lähipuistoon ilman rattaita. Sillä on aistiherkkyyksiä, ja sen aistit kuormittuvat helposti. Rattaat on ulkoillessa ainoa paikka, jossa se saa levättyä. Kaikki ei näy päällepäin ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja muu:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Mun tuttava pitää rattaissa 5v lasta. Jep, moni katsoo pitkään ja välillä jopa mainitsee asiasta jotakin.

Ei siinä muuten mitään, mutta tytöllä on cp-vamma eikä hän kykene kävelemään. Ja ennemmin tyttö haluaa olla rattaissa, kuin pyörätuolissa, jotta siitä syystä nimenomaan käytössä on rattaat.

Tietenkään väärinkäyttö esim. ilmaisen bussimatkan suhteen ei ole toivottavaa mutta koska elämässä on suurempiakin vääryyksiä, niin en jaksa moisesta juuri palkoja nenään nuuskia.
No sellainen lapsi, joka ei syystä tai toisesta pysty kävelemään, harvemmin kai pystyy seisomaan siinä rattaiden vieressä siihen asti että bussi tulee?

Meidän 5-v painaakin jo niin paljon, ettei senkään puolesta sopisi mihinkään rattaisiin ja tuskin mahtuisi edes pituuden puolesta.

Voi olla sellainen sairaus, et pystyy seisoo mut ei jaksa kävellä pitkää matkaa että :hug: sulle ap kun oot noin kapea katseinen.
Niin. Meidänkin poika yleensä joko juoksee täysillä tai istuu. Seisominen ja käveleminen on sille vaikeaa.
 
mulla on kokemus vain yhdestä omasta terveestä lapsesta. ja hän ei kyllä tietyn iän ( kolme veen ) jälkeen enää suostunut väkisinkään rattaisiin.koska koki sen nolona .viisvuotiaana poika ois kattonu jo kieroon ja pitkään jos oisin moista edes ehdottanut :)
 
..
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
vammaiset ym. ovat asia erikseen. Normaali 5v ei kyllä rattaita tarvitse ja tosiaan sen lipun voi maksaa vaikka rattaat olisikin ;)
Milläs erotat vammaisen?
Ei minun sitä tarvitsekaan erottaa vaan normaali järkevä vanhempi ajattelee näin :) Jokainen kai tietää, että onko oma lapsi vammainen tai muuten sairas. Jos terve niin on kyllä harvinaisen laiska 5v. Minulla hoidossa tuon ikäisiä ja pienempiäkin ja kävelevät kilometrien puistomatkoja yhtään valittamatta.
 
muu
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja muu:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Mun tuttava pitää rattaissa 5v lasta. Jep, moni katsoo pitkään ja välillä jopa mainitsee asiasta jotakin.

Ei siinä muuten mitään, mutta tytöllä on cp-vamma eikä hän kykene kävelemään. Ja ennemmin tyttö haluaa olla rattaissa, kuin pyörätuolissa, jotta siitä syystä nimenomaan käytössä on rattaat.

Tietenkään väärinkäyttö esim. ilmaisen bussimatkan suhteen ei ole toivottavaa mutta koska elämässä on suurempiakin vääryyksiä, niin en jaksa moisesta juuri palkoja nenään nuuskia.
No sellainen lapsi, joka ei syystä tai toisesta pysty kävelemään, harvemmin kai pystyy seisomaan siinä rattaiden vieressä siihen asti että bussi tulee?

Meidän 5-v painaakin jo niin paljon, ettei senkään puolesta sopisi mihinkään rattaisiin ja tuskin mahtuisi edes pituuden puolesta.

Voi olla sellainen sairaus, et pystyy seisoo mut ei jaksa kävellä pitkää matkaa että :hug: sulle ap kun oot noin kapea katseinen.
Jos jaksaa seistä, niin bussissa voi varmasti matkustaa normaalisti penkillä istuen ja maksaa matkastaan, vaikka rattaat sitten olisivatkin hätävarana mukana siltä varalta, ettei jaksakaan kävellä. Sä taidat itse olla aika kapeakatseinen tai tämän etuuden väärinkäyttäjä, kun noin kolahti.
Niin tuossa ylempänä kerroin, että ei matkusteta bussilla eikä lapset enää käytä rattaita :hug: mutta satun sekä työni puolesta että yksityiselämässä tuntemaan/tietämään erilailla vammaisia lapsia, et on niitä vaikka minkälaisia. Ja sitte on tollaisia aikuisia nihilistejä joiden napaa kaivelee suunnattomasti jonkun "liian" suuren lapsen rattailla kuljettaminen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
vammaiset ym. ovat asia erikseen. Normaali 5v ei kyllä rattaita tarvitse ja tosiaan sen lipun voi maksaa vaikka rattaat olisikin ;)
Milläs erotat vammaisen?
Ei minun sitä tarvitsekaan erottaa vaan normaali järkevä vanhempi ajattelee näin :) Jokainen kai tietää, että onko oma lapsi vammainen tai muuten sairas. Jos terve niin on kyllä harvinaisen laiska 5v. Minulla hoidossa tuon ikäisiä ja pienempiäkin ja kävelevät kilometrien puistomatkoja yhtään valittamatta.
Omat ihmiset tietää, mutta ongelma onkin ne vieraat ihmiset, jotka paheksuvat tapausta tuntematta.
 

Yhteistyössä