Kuinka vanhalle vauvalle antaisitte leipää maisteluun (riisihiivaleipä)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja idunnor
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

idunnor

Aktiivinen jäsen
14.06.2008
12 321
1
36
Sisällys siis: Vehnäjauho, vesi, riisi, (15%), ruisjauho, hiiva, suola (1,2%).

Meil vauva on kohta 10kk, ei siis popsisi leipää palatolkulla, vaan lähinnä maistelisi. Mies on suht hysteerinen vilja-allergioista, eikä siinä mitään, mut mietin, et voiskohan hän jo vähän maistaa?

Joka aamu tost meidän leipomosta leipää haetaan ja aina toinen kattoo kurkkua järsien hieman suu mutrulla ja koittaa ryöstää siskoltaan leipäpalaa...

En ois uskonut, et yks leipä voi saada mut näin epävarmaks, et täältä kyselen mielipiteitä :D

Me ollaan annettu jostain 7 kk lähtien pieniä paloja tavallista leipää ja hyvin on mennyt (poika kohta 10 kk). Suolaahan noissa leivissä on eli ei voi älyttömästi antaa, mutta pieniä paloja mun mielestä voi antaa ihan hyvin tuon ikäiselle ja nuoremmallekin.

Lisäyksenä vielä, että kyllähän puuroakin saa antaa jo 5 kk alkaen, en ihan ymmärtänyt kommenttiasi vilja-allergioista. Vai onko teillä noita allergioita suvussa rasitteena tms.?

Siis eikö teidän vauva ole vielä saanut syödä ollenkaan viljaa, ettekä tiedä, sopiiko se?

Me ollaan annettu ekan kerran leipää 8kk ikäiselle kun syötiin abc:llä, nyt 10kk ja saa silloin tällöin leivän järsittäväksi jos mun pitää saada hänet pois lahkeesta roikkumasta kun teen keittiössä jotain, tai kun syödään miehen kanssa leipää :)

Lisäyksenä vielä, että kyllähän puuroakin saa antaa jo 5 kk alkaen, en ihan ymmärtänyt kommenttiasi vilja-allergioista. Vai onko teillä noita allergioita suvussa rasitteena tms.?

Miehen veljillä on ollut pahat allergiat ja miehellä itselläkin kai jonkinlaista. Siitä siis hänen pelkonsa.

Viljaa on saanut lähinnä pastan muodossa jota ollut soseessa, muuten ei ollenkaan.

Meillä on annettu ruisnäkkileipää jyrsittäväksi siinä vaiheessa kun hampaat ovat vaivanneet. Kai te olette noita viljoja jo kokeilleet? Suola se huonoin tuossa on.

[QUOTE="vieras";24884822]Siis eikö teidän vauva ole vielä saanut syödä ollenkaan viljaa, ettekä tiedä, sopiiko se?

Me ollaan annettu ekan kerran leipää 8kk ikäiselle kun syötiin abc:llä, nyt 10kk ja saa silloin tällöin leivän järsittäväksi jos mun pitää saada hänet pois lahkeesta roikkumasta kun teen keittiössä jotain, tai kun syödään miehen kanssa leipää :)[/QUOTE]

Niin ja lisään vielä, että meillä on ollut suvussa vilja-allergiaa, ja viljojen sopivuus kokeiltiin varovasti 5kk ikäisestä lähtien, tosi hitaasti kyllä lisättiin annosten kokoa tai otettiin uusi laji kokeiluun, koska itsekin pelkäsin että niistä tulee jotain. Leivässä olin enemmän huolissani suolasta, mutta kun aluksi varsinkin toinen lähinnä imeskeli ja järsi leipää syömättä paljon, eipä sitä suolaakaan hirveästi voi siitä saada :)

Khyl meillä on annettu jo 8kk ikäiselle... Itseäni epäilytti enempi suola noissa leivissä... mutta tosiaan: eihän se vauva limppukaupalla sitä leipää vedä :D

Nyt 10kk tykkää vehnäleivästä ku hullu puurosta...:D ja ruispalojakin söis, mutta niistä tuntuu menevän palasia kurkkuun tosi helposti eli enää niitä ei anneta..:(

Miehen veljillä on ollut pahat allergiat ja miehellä itselläkin kai jonkinlaista. Siitä siis hänen pelkonsa.

Viljaa on saanut lähinnä pastan muodossa jota ollut soseessa, muuten ei ollenkaan.

Jos se pasta sopii, niin eiköhän tuo leipäkin sovi, vehnäähän niissä on molemmissa? Mun sisaruksilla ja muistaakseni isällä oli paha vilja-allergia, mutta ihan normaalissa aikataulussa alettiin varovaisesti kokeilla. Lisäksi lähisuvussa on vaikka mitä muita allergioita ja laktoosi-intoleranssia ym. mutta normaalisti kokeillaan kaikkea neuvolan suosittelemassa aikataulussa. Kaikki on tähän mennessä käynyt, paitsi kesäkurpitsasta tulee vauvalle ilmavaivoja :D

No ei sen (suvun allergiat) silti pitäisi olla nykykäsityksen mukaan syy olla antamatta viljoja. Tämä on tietysti tässä vaiheessa hieman myöhäistä, mutta olisi ehkä kannattanut aloittaa viljoihin tutustuminen rauhalliseen tahtiin ja jo selvästi aiemmin...

Välttämisruokavalio ja allergia :: Terveyskirjasto

[QUOTE="Limppu";24884857]Hiukan otsikkoon liittyen: millaista leipää olette antaneet lapselle ensimmäisillä kerroilla? Rusileipää vai jotain pehmeämpää vaaleaa leipää?[/QUOTE]

Piti tietenkin lukea että ruisleipää

[QUOTE="vieras";24884852]Jos se pasta sopii, niin eiköhän tuo leipäkin sovi, vehnäähän niissä on molemmissa? Mun sisaruksilla ja muistaakseni isällä oli paha vilja-allergia, mutta ihan normaalissa aikataulussa alettiin varovaisesti kokeilla. Lisäksi lähisuvussa on vaikka mitä muita allergioita ja laktoosi-intoleranssia ym. mutta normaalisti kokeillaan kaikkea neuvolan suosittelemassa aikataulussa. Kaikki on tähän mennessä käynyt, paitsi kesäkurpitsasta tulee vauvalle ilmavaivoja :D[/QUOTE]

Juu, niin oon järkeillykin, et pastassakin sitä vehnää ollut ja se kai sopinut ihan ok (aina ei erota mikä sopii, kun refluksi vähän sotkee vatsan toimintaa) niin uskaltais leipääkin pienen palan antaa :P

Mun vauva on "syönyt" leipää ruis ja seka 7 kk alkaen ja kurkkua, porkkanaa, juustoa, fetajuustoa,raejuustoa, kaikkea mahdollista mitä pöydässä on on saanut maistaa.

Yhteistyössä