Kuinka vanhaksi lapsi on istunut rattaissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Erityisesti olen kiinnostunut minkä ikäisen kanssa on hyvä vielä liikkua kaupungin keskustassa vilkkaassa liikenteessä niin, että lapsi istuu rattaissa kävelyjen? Eri asiahan on jos liikutaan vain autolla.

Meillä esikoinen ja keskimmäinen eivät viihtyneet rattaissa sen jälkeen, kun oppivat kävelemään. Kuopus (nyt 2,5v) istuu vielä ainakin suht mutkattomasti. Vaan nytpä nuo isommat (6v ja 3,5v) kilpailevat aina siitä kuka istuu rattaissa, kun laiskuu yllättää...

Mutta siis noin yleisesti ottaen ei meillä yksikään kolmesta lapsesta ole varsinaisesti enää ollut rataslapsi 2 ikävuoden jälkeen. Eri juttu on sitten, jos on pakko istua... :/

Mulla vielkä toi kohta 3v3kk istuu rattaissa, jos kaupungille mennään. Ei jaksa kävellä tota 3-4km matkaa, joka tästä on kaupungille. Kaupungissa sattaa haluta itte kävellä jonkinaikaa, mutta on hyvä, että rattaat on mukana.

esikoinen lopetti rattaissa istumisen 1,5-vuotiaana, kun pikkusisko syntyi - tosin pidemmillä matkoilla kannettiin selässä rinkalla.
Toinen lopetti rattailun 2,5-vuotiaana kun kuopus syntyi. Kuopus käyttää vielä rattaita mut on vasta 9kk.
Meillä 3 ja 4-vuotiaat kävelee reippaasti ja valittamatta 1,5-2km, kun ovat siihen tottuneet.

Esikoinen on jo jostain 2,5 vuotiaasta kävelly tosi paljon, vajaa 3 vuotiaana istui rattaissa enää pakottamalla. Nyt ei edes rattaita käytetä, kuopuksen vaunuissa on tarvittaessa seisomalauta, jos pitkiä matkoja kävellään ja väsy iskee.

Kaksosista tyttö ei viihtynyt rattaissa sen 2,5v jälkeen, poika istui rattaissa oikeastaan niin kauan kunnes pikkuveli syntyi eli noin 3 vuotiaaksi.
Kolmonen ei viihtyyt rattaissa oikeastaan se jälkeen kun täytti 2v. Sen jälkeen vain satunnaisesti, esim pitkillä matkoilla.
Tämän hetkinen kuopuksella on kausia, joskus istuu lenkillä vain rattaissa, joskus taas ei suostu niihin menemään. Nyt pari viikkoa sitten jätettiin rattaat kokonaan pois, kun alamme totuttelemaan häntä kun vauva syntyy kesällä.

Kolme vahinta lasta onn käyttänyt rattaita kyllä tosi pitkään matkoilla ja sellaisissa paikoissa missä pitää kävellä pitkiä matkoja. :whistle:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.03.2006 klo 09:36 vieras kirjoitti:
Erityisesti olen kiinnostunut minkä ikäisen kanssa on hyvä vielä liikkua kaupungin keskustassa vilkkaassa liikenteessä niin, että lapsi istuu rattaissa kävelyjen? Eri asiahan on jos liikutaan vain autolla.

Meillä kolmevuotias istuu vielä rattaissa, jos mennään kaupungille. Edestakaiset matkat yht. 4-5 km, joten vielä vähän liian pitkä pelkästään kävellen. Kävelee kyllä itse osan matkasta. Kesällä ajateltiin rattaat "hyllytttää" eli sitten liikutaan pyörällä ja ensi talvena jaksaa varmaan jo kävellä koko matkan itse. Eivätpä nuo päivähoidossakaan saa "rataspaikkoja" kuin 3-vuotiaiksi saakka (eli siis sen hoitokauden, kun täyttävät 3, sitten paikat menevät pienemmille.

Yhteistyössä