Kuinka vakavaa....?!!

• Viestiketjun aloittaja Mie vaan
  • Ensimmäinen viesti
Mie vaan
Itselläni todettiin papassa luokka 3 ja kondylooma puoli vuotta sitten. Nyt pari viikkoa sitten kävin kohdunsuun tähystyksessä ja sain tänään kuulla tulokset, joku dysplasia*****, en kuullut loppua kunnolla, mutta lääkäri sanoi, että jotkut sanovat sitä syövän esiasteeksi. Ja se TÄYTYY hoitaa. Eli LOOP tai laseri...kait. Mutta onko muilla kokemuksia tällaisesta? Itse en ymmärrä pitäisikö tässä olla huolestunut vai ei? onko tämä vakavaa? Ja minkälaisia nuo hoidot on? Tuo sana syöpä kuulostaa aina mielestäni pahalta...oli se sitten esiaste tai ei...! Auttakee....

et
Papa-luokista vasta V on syöpää.

Toi III ja kondylooma on aina hoidon aihe. Hoito on siinä mielessä väärä sana, että siinä vain autetaan elimistöä hoitamaan itse itsensä. Loopilla (sähköveitsi) tai laserilla poistetaan solukkoa, jossa on kondylomaa ja eoätavallista solukasvua (dysplasiaa).

Hoito tehdään paikallispuudutuksessa. Jos se tehdään pienelle alueelle, voit mennä töihin loppupäiväksi. Jos hoitoa tehdään myös ulkoisille synnyttimen alueille, niin parin päivän sairasloma voi olla istumatyöntekijälle mukava juttu.

Hoito ajoitetaan välittömästi kuukautisten jälkeen. Hoitoa seuraa noin 3 viikon yhdyntä-, uinti- ja ammekylpykielto tulehdusherkkyyden takia.

Hoidon tulos tarkastetaan noin puolen vuoden kuluttua papalla/kolposkopialla (=tähystys)

papa-luokat
Papa- luokka 3:ssa on jonkin asteisia muutoksia, muttei ole vielä syöpää. Lääkehoito / kuuri auttaa. Itselläni on ollut 3.sta.

Papa -luokka 4 on jo syvän esiaste ja hoidot ovat jo toista luokkaa eivätkä pelkästään lääkkeillä hoidettavissa. Työkaverilla on ollut 2 kertaa ja porskuttelee täyttäpäätä.

Papa- luokka 5 on syöpä, joka on saattanut levitä laajemmalle akueelle ja hoidot saattavat olla tosi rankkoja ja paranemis mahdollisuus on epävarma. Äidilläni todettiin 5:den asteen syöpä ja hän menehtyi.

Guest
Tota noin...Jos on papa3 ja dysplasia mainittu, niin mitkään kuurit ei kyllä auta, vaan se on poistettava loopilla/laserilla.
Näin ehkäistään se, ettei pahempia solumuutoksia tule.
Ja sitten siihen toimenpiteeseen...mikä tietenkin riippuu paikkakunnasta...täällä loop-hoidot tehdään nukutuksessa leikkaussalissa, samana päivänä pääsee kotiin.

papa-luokat
Korjaus väärinkäsitykseen; Mainitsin ainoastaan, että papa-luokkaan 3 riittää lääkehoito / kuuri. Itse sain emättimeen laitettavaa lääkettä.

En sanonut enkä tarkoittanut dysplasiaa, koska sitä minulla ei ole ollut.

Yhteistyössä