Kuinka vaikeaa ne oikeanlaiset varusteet on tuoda päivähoitoon??

  • Viestiketjun aloittaja emmä kestä!
  • Ensimmäinen viesti
"Hömelö"
Alkuperäinen kirjoittaja äetee;30196371:
tec todellakin riittää. Mulla kolme poikaa, vanhimmat koulussa ja aina on se tec riittänyt kotona ja päikyssäkin.
Kyllä mä haluan nähä ne tec-housun lahkeet mitkä kestää vesilätäkössä kahlaamisen.
 
"Hömelö"
Mä vähän luulen, että jotku kotiäidit kuvittelee, että niiden pikku pirpana istuu sateella päiväkodissa katoksen alla, tai sitte koko ajan keinussa tai on jonkun sylissä. Todellisuudessa monet, etenkin pienet lapset istuu tosi paljon maassa, ne kahlaa lätäköissä ja roiskii vettä päälle, koska yksinkertasesti hoitajien silmät ja kädet ei riitä seuraamaan lakkaamatta joka ikistä lasta.
 
"Hömelö"
Alkuperäinen kirjoittaja äetee;30196371:
tec todellakin riittää. Mulla kolme poikaa, vanhimmat koulussa ja aina on se tec riittänyt kotona ja päikyssäkin.
Eiköhän kouluikäset jo vähän enemmän ymmärrä ja ihan luontasestikin ole tosi märällä kelillä seisaallaan. Pienet lapset haluaa yleensä leikkiä. Mutta on sekin nähty, että sitte ne lapset, keille vanhemmat ei vaan syystä tai toisesta suostu hommaamaan asianmukasia kamppeita, seisoo jossain katoksen alla tekemättä juuri mitään samalla kun kaverit leikkii. Jos tuo on vanhemmille ok niin asia selvä, mutta ikävää lapsen kannalta.
 
"Hömelö"
ainakin omat ulkoilijat oli kuivia vesileikkien jälkeen, päällä jonathanin pukuja.
Ootteko te puoltoista tuntia aamupäivällä sateella ulkona ja toinen samanmoinen iltapäivällä? Ja sama puku taas seuraavana päivänä samalla käytöllä? Ja sitä seuraavana? Koko syksyn? Uskaltaisin silti kyseenalaistaa, ulkoileeko kotiäidit yhtä paljon lastensa kanssa kuin mitä päiväkodissa yleensä. Uus ulkopuku saattaakin vielä pitää sitä vettä, mutta entäs kun se päällä on kontattu hiekkalaatikossa kuukausi ja kaaduttu asfalttiin muutaman kerran? Vieläkö pitää vettä yhtä hyvin?
 
"Hömelö"
[QUOTE="Hömelö";30196527]Eiköhän kouluikäset jo vähän enemmän ymmärrä ja ihan luontasestikin ole tosi märällä kelillä seisaallaan. Pienet lapset haluaa yleensä leikkiä. Mutta on sekin nähty, että sitte ne lapset, keille vanhemmat ei vaan syystä tai toisesta suostu hommaamaan asianmukasia kamppeita, seisoo jossain katoksen alla tekemättä juuri mitään samalla kun kaverit leikkii. Jos tuo on vanhemmille ok niin asia selvä, mutta ikävää lapsen kannalta.[/QUOTE]

Ja nyt siis puhun vähän isommista leikki-ikäsistä joita seisotetaan paikallaan. Vuoden tai puolentoista ikäselle voi olla yks lysti vaikka sanoiskin, että seisopa siinä. Kun selkä kääntyy niin jo ollaan lähimmässä lätäkössä..
 
viera.s
[QUOTE="Hömelö";30196498]Eikö joku oikeesti tiedä tai ymmärrä ihan ilman erikseen mainitsemistakin että sadevaatteet ja kumpparit tarvitaan päiväkotiin?! Toki riippuu vähän lapsestakin, mutta valitettavasti suurin osa vedenpitävistä vaatteista ei loppujen lopuks kestä vettä ihan hirveesti, kun ei kuravaatteetkaan viime kädessä pidä vettä jos niitä oikein huljuttaa lätäkössä. Ja se "muutaman kerran käyttö" mistä tuolla alussa mainitsit, se voi olla kymmeniä kertoja jos sattuu sateinen syksy. Useimmissa päiväkodeissa ulkoillaan melkein säällä kuin säällä kaks kertaa päivässä, jos melkein koko syksyn sataa niin montakos kertaa ne vermeet keritään vetää lapselle niskaan?[/QUOTE]

Ei 5-6-vuotiaat leiki lätäköissä enää sillä tavalla, että menisivät niihin istumaan tai konttaamaan. Tai ei ainakaan meidän lapsi. Eli ei ole kastunut vaikka sateella on ulkoiltu, ei edes vaikka olisi lätäköissä leikkinyt. Ainoat kerrat kun on kastunut, on niitä, kun lapsi on mennyt kurahousuissa niin syvään lammikkoon, että saappaat on hörpänneet vettä. Eihän ne kurahousut tosiaan niin vesitiiviitä ole, että pitäisi lapsen kuivana vaikka lammikossa uisi, eikä ne jalassa erota saappaan rajaa.

Meidän lapsi on vain yhden ulkoilukerran ajan päikyssä max 16 päivää kuukaudessa eikä siellä ole ulkoiltu niinä kahtena päivänä kun on satanut, joten vahvasti epäilen ettei käyttökertoja kovin montaa kerry.
 
"viekku"
Alkuperäinen kirjoittaja äetee;30196359:
Kumisaappaat kyllä. Kuravaatteille en ole löytänyt mitään käyttöä ikinä. Eletään 2010-lukua. Ei ole mitään syytä pukea lasta hiostavaan kumipukuun. Muitakin vaihtoehtoja on.
Huoh. Taas tätä vääntöä. Joo. On goretexit ja muut, sen tietää päiväkodin täditkin ihan varmasti. Ongelma onkin siinä, etteivät ne goretexit sun muut ehdi välttämättä kuivua aamupäiväulkoilun jäljiltä iltapäiväksi, kun niitä ei saa laittaa kuivauskaappiin! Sadetakit ja kumpparit lykätään kaappiin kuivumaan, jotta ehtivät ulos kahdesti.
 
  • Tykkää
Reactions: Naaba87
"Tiina"
Meillä on aina ollut lapsella kaikki varusteet pk:sa, teciä ja kuravaatetta. Mun puolesta saa tädit päättää tilanteen mukaan vaatteet. Ja mielummin jätän kuravaatteet päiväkotiin ja vien puhtaissa ulkovaatteissa lapsen autoon. En jaksaisi päivittän pestä niitä rapaisia ulkovaatteitakaan. Ja lapset siellä pk:ssä on ja totisesti olen huolehtinut omalta osaltani, että edes vaatetus on kunnossa. Ihme ketju taas.
 
  • Tykkää
Reactions: Naaba87
"viekku"
Alkuperäinen kirjoittaja emmä kestä!;30196097:
Taas eilen yksi äiti haukku mut pystyyn, ku olimme ulkoilemassa vaikka satoi kaatamalla ja hänen pojalla ei ollut kumisaappaita. Ei ollut itseasiassa mitää sadevermeitä, mutta löytyi varavaatteista sadetakki ja kurikset.

Ei mitään selitystä miksi kumppareita ei ole,vaan suoraa huutoa ku lenkkarit on ihan märät ja millä ne saa kuivaksi jne. Yritin selittää, että nyt sataa aamupäivällä ja iltapäivällä,muut vanhemmat odottavat myös ulkoilua, vaikka sataisikin pari viikkoa. Miten itsekeskeinen voi ihminen olla.

onneksi tänään mul aamuvuoro, enkä huutoa kuule.

niitä varusteita ei ollut vieläkään...
Niin ja joo. Tähän vielä vastatakseni. Vanhempien moka, pitäisi totta kai tuoda oikeanlaiset varusteet. Kysymys kuuluukin: Miksi lapsi piti viedä väkisin ulos, vaikka kunnollisia vermeitä ei ollut? Eikö tossa tilanteessa kuuluisi jäädä yksi hoitaja sisään niiden lasten kanssa, joilla varusteita ei ole? Tai viedä lapsi esim. pienten ryhmään ulkoilun ajaksi? Hankalaa se on, mutta se on teidän työtä. Teillä on velvoite hoitaa lapsi hyvin. Vanhemmilla ei ole muita velvoitteita kuin hoitaa maksu ja noudattaa sovittuja hoitoaikoja, mihinkään muuhun ei laki vanhempana velvoita.
 
äetee
[QUOTE="Hömelö";30196514]Kyllä mä haluan nähä ne tec-housun lahkeet mitkä kestää vesilätäkössä kahlaamisen.[/QUOTE]

Esim reimatec pitää täysin vettä. Meidän kolmikko touhuaa noissa ja myös Molossa ja Popissa. Tänään hain päiväkodista 5v pojan. Reippaasti tuli vettä. Jalkapalloa oli pelaamassa ja täysin kuiva muksu sieltä tuli sisälle. Tunnin olivat olleet pelaamassa ennen kuin tulin.
 
äetee
[QUOTE="viekku";30196558]Huoh. Taas tätä vääntöä. Joo. On goretexit ja muut, sen tietää päiväkodin täditkin ihan varmasti. Ongelma onkin siinä, etteivät ne goretexit sun muut ehdi välttämättä kuivua aamupäiväulkoilun jäljiltä iltapäiväksi, kun niitä ei saa laittaa kuivauskaappiin! Sadetakit ja kumpparit lykätään kaappiin kuivumaan, jotta ehtivät ulos kahdesti.[/QUOTE]

Höpönpöpön. Reimatecin saa kuivata jopa rummussa. Viime vasussakin tuli kiitosta, kun on aina säänmukaiset varusteet. Mut en mä viitti vääntää, pukekaa kumipukuja.
 
"Hömelö"
[QUOTE="viekku";30196575]Niin ja joo. Tähän vielä vastatakseni. Vanhempien moka, pitäisi totta kai tuoda oikeanlaiset varusteet. Kysymys kuuluukin: Miksi lapsi piti viedä väkisin ulos, vaikka kunnollisia vermeitä ei ollut? Eikö tossa tilanteessa kuuluisi jäädä yksi hoitaja sisään niiden lasten kanssa, joilla varusteita ei ole? Tai viedä lapsi esim. pienten ryhmään ulkoilun ajaksi? Hankalaa se on, mutta se on teidän työtä. Teillä on velvoite hoitaa lapsi hyvin. Vanhemmilla ei ole muita velvoitteita kuin hoitaa maksu ja noudattaa sovittuja hoitoaikoja, mihinkään muuhun ei laki vanhempana velvoita.[/QUOTE]

Höpö höpö. Että yks aikuinen jää sisälle sen yhen lapsen kanssa ja ulkona on vajaa miehitys että yhen lapsen vanhempien ei tarvii ostaa kuravaatteita?!
 
"Simppeli"
Sille joka tuskaisena kävi monessa kaupassa etsimässä kuravaatteita: itse käyn aina Tarjoustalossa ja joka kerta on ollut runsaasti kokoja rekissä lasten sadekamppeita. On ollut myös muutamaa eri mallia. Hinta on ollut jotain 8-12e per takki tai housut. Kurahanskoissakin valikoimaa. Joten ei ole tullut kalliiksi kukkarolle vaikka olenkin opiskelijaäiti.
 
"Hömelö"
Alkuperäinen kirjoittaja äetee;30196601:
Höpönpöpön. Reimatecin saa kuivata jopa rummussa. Viime vasussakin tuli kiitosta, kun on aina säänmukaiset varusteet. Mut en mä viitti vääntää, pukekaa kumipukuja.
Ulkovaatteen vedenpitävyys ja ominaisuudet kärsii joka kerrasta kun se pestään tai rummutetaan. Eikä ihan märkä ulkohaalari ehdi kuivua kunnolla muutamassa tunnissa jos sen pinta on kerinny kunnolla kastua.
 
"tttt"
Alkuperäinen kirjoittaja äetee;30196601:
Höpönpöpön. Reimatecin saa kuivata jopa rummussa. Viime vasussakin tuli kiitosta, kun on aina säänmukaiset varusteet. Mut en mä viitti vääntää, pukekaa kumipukuja.
Tervetuloa arvuuttelemaan kenen tec kestää kuumaa, kenen ei, kenen vaatteet ei olevlainkaan teciä... niitä lapsia on ryhmässä 20. Muistaisitko SINÄ mikä puku kullakin on??? Tai käyttäusitkö aikasi lueskelemalla vanhempien antamia ohjekirjoja lasten vaateista? Mut täähän onnaika vaikea ajatus minäminä ihmisille.

Kuravaateet. Yksiselitteinen juttu. Ja nostako sä autoon suoraan sen kuraisen tec-pukuisen tenavan? Sitä olen aina eniten kummastellut...
 
  • Tykkää
Reactions: Naaba87
viera.s
[QUOTE="Simppeli";30196634]Sille joka tuskaisena kävi monessa kaupassa etsimässä kuravaatteita: itse käyn aina Tarjoustalossa ja joka kerta on ollut runsaasti kokoja rekissä lasten sadekamppeita. On ollut myös muutamaa eri mallia. Hinta on ollut jotain 8-12e per takki tai housut. Kurahanskoissakin valikoimaa. Joten ei ole tullut kalliiksi kukkarolle vaikka olenkin opiskelijaäiti.[/QUOTE]

Se olikin heti toinen vaihtoehto Prisman jälkeen, oletin tosiaan sieltä nämä löytäväni. Mutta ei ollut kurahousuja oikeaa kokoa, ainoastaan se takki, joka jäi ensimmäisellä kerralla ostamatta ja toisella yrittämällä kauppa oli jo mennyt kiinni. Mä vähän veikkaan, että nyt on sää ja päiväkodin vaatimukset päässeet yllättämään niin monet vanhemmat, että joka paikassa on sadevaatteet vähissä.
 
viera.s
[QUOTE="Hömelö";30196514]Kyllä mä haluan nähä ne tec-housun lahkeet mitkä kestää vesilätäkössä kahlaamisen.[/QUOTE]

Ei ole meillä kurahousutkaan estäneet saappaita hörppäämästä vettä. Ei ne niin tiiviit yleensä lahkeestaan ole. Vaikka ei päiväkodin pihalla yleensä sellaisia lammikoita ole, etteikö saappaan varsi riittäisi pitämään jalkoja kuivina, joten samapa tuo.
 
äetee
[QUOTE="tttt";30196644]Tervetuloa arvuuttelemaan kenen tec kestää kuumaa, kenen ei, kenen vaatteet ei olevlainkaan teciä... niitä lapsia on ryhmässä 20. Muistaisitko SINÄ mikä puku kullakin on??? Tai käyttäusitkö aikasi lueskelemalla vanhempien antamia ohjekirjoja lasten vaateista? Mut täähän onnaika vaikea ajatus minäminä ihmisille.

Kuravaateet. Yksiselitteinen juttu. Ja nostako sä autoon suoraan sen kuraisen tec-pukuisen tenavan? Sitä olen aina eniten kummastellut...[/QUOTE]

Kaikki eivät kulje hoitomatkoja autolla, mutta ymmärrän kyllä, että kokovartalokumissa ei tee mieli pyöräillä.
Kuten sanoin, niin koskaan kenenkään aikaan eivät ole vaatteita moittineet edes kaltaiselleni minäminä-ihmiselle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ääääääks;30196399:
Mä laittaisin ison tekstin oveen ja seinään että Nyt on syksy joten kaikille lapsille pitää tuoda asialliset ulkoilu/kuravaatteet ulkoiluun. Terveisin päiväkodin tädit
Ei se lappukaan auta niitä joille se on vaikeaa tuoda ne pyydetyt kamppeet. Ei auta lappu eikä suoraan sanominen.
 
viera.s
[QUOTE="tttt";30196644]
Kuravaateet. Yksiselitteinen juttu. Ja nostako sä autoon suoraan sen kuraisen tec-pukuisen tenavan? Sitä olen aina eniten kummastellut...[/QUOTE]

Kurahousut on yhtä lailla kuraiset, mitä eroa?
 
"Lissu"
Kyllä kunnon tec-vaatteet oikeasti kestää minkälaisen vesimäärän tahansa. Lapsi kerran makasi kuralätäkössä kun kaatui sinne, mutta sisään kun mentiin niin vaatteet oli sisältä kuivat. :)

Mutta ymmärrän että pk:ssa kuravaatteet on tarpeen. Ei hoitajat millään voi pysyä kartalla kaikkien eri vaatemerkkien ominaisuuksista, ja vaikka pysyisivätkin, niin vanhemmat takuulla olisivat niistä eri mieltä. :D Yksinkertaisempaa ja reilumpaa on, että kaikille kurikset päälle.

Ulkovaatteet pysyvät näin paljon puhtaampinakin, vanhemmat takuulla valittaisivat jos joutuisivat yltäpäältä kuraisen lapsen nostamaan autonistuimeen. Ne kurikset on helppo kuoria päältä pois mutta ainakaan kylmemmillä ilmoilla ei ulkovaatteita viitsi kokonaan riisua.

Mulla on yksinkertainen taktiikka kurisjutuissa. Päiväkodissa on omat kurahousut, sadetakki, kurahanskat ja saappaat, mitä en tuo pois paitsi viikonloppuisin jos ne täytyy pestä kunnolla. Viikolla käydään riisumassa kurikset sisällä päiväkodissa, suihkuttelen sannat pois ja jätän sinne kuivumaan. Näin lapsella on aina kuravaatteet ja saappaat hoitopaikassa. Kotona ei käytetä muita sadevarusteita kuin saappaita, sillä tec-vaatteet pitävät kyllä kuivina enkä ole kuraantumisesta tarkka (vaatteet voi aina pestä).
 
[QUOTE="Lissu";30196791]Kyllä kunnon tec-vaatteet oikeasti kestää minkälaisen vesimäärän tahansa. Lapsi kerran makasi kuralätäkössä kun kaatui sinne, mutta sisään kun mentiin niin vaatteet oli sisältä kuivat. :)

Mutta ymmärrän että pk:ssa kuravaatteet on tarpeen. Ei hoitajat millään voi pysyä kartalla kaikkien eri vaatemerkkien ominaisuuksista, ja vaikka pysyisivätkin, niin vanhemmat takuulla olisivat niistä eri mieltä. :D Yksinkertaisempaa ja reilumpaa on, että kaikille kurikset päälle.

Ulkovaatteet pysyvät näin paljon puhtaampinakin, vanhemmat takuulla valittaisivat jos joutuisivat yltäpäältä kuraisen lapsen nostamaan autonistuimeen. Ne kurikset on helppo kuoria päältä pois mutta ainakaan kylmemmillä ilmoilla ei ulkovaatteita viitsi kokonaan riisua.

Mulla on yksinkertainen taktiikka kurisjutuissa. Päiväkodissa on omat kurahousut, sadetakki, kurahanskat ja saappaat, mitä en tuo pois paitsi viikonloppuisin jos ne täytyy pestä kunnolla. Viikolla käydään riisumassa kurikset sisällä päiväkodissa, suihkuttelen sannat pois ja jätän sinne kuivumaan. Näin lapsella on aina kuravaatteet ja saappaat hoitopaikassa. Kotona ei käytetä muita sadevarusteita kuin saappaita, sillä tec-vaatteet pitävät kyllä kuivina enkä ole kuraantumisesta tarkka (vaatteet voi aina pestä).[/QUOTE]

Samallain tein minä. Oi mikä kamala vaiva se olikaan kertaalleen ne sinne viedä käyttöön vaikkei kotona käyttänykään. Ollaan kyllä hoitajina sitte kuultu kun onki vahingossa kaappikuivattu yks tec ja toinen onkin ip kostea kun se olis pitäny panna kaappiin jne. Ei 20 lapsen teceistä pysy perillä tarpeeksi. Helpointa on olla kaikilla ne kurakuteet jotka nostetaan aina kaappiin. Saa sitte hakija mukaansa puhtaan lapsen.
 
"naikkonen"
Olen töissä ryhmiksessä, jossa eteistilat on pienet. Näin ollen on helpompaa, että koko sakilla on kurahousut, jotka voi katoksessa helposti riisua koriin ja siitä kiikuttaa kylppäriin suihkun alle ja kuivauskaappiin. Vähemmän hiekkaa kämpässä,vähemmän hikeä ja tuskaa.

Ja en todellakaan olisi voinut jättää yhtä lasta sisään, sillä olin yksin klo 15--> koska vähän lapsia.
Päiväkodissa eri systeemit,mutta varmasti on helpompaa sielläkin putsata kurikset kurasta,kuin haalarit.
 

Yhteistyössä