kuinka usein vaihdatte vauvan/taaperon vaatteet ja yöpuvun?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Noin vuoden ikäinen. Ja tuo tarvitsisi paremminkin ruokahaalarin, jotta tahroilta vältyttäisiin. Sitä ruokaa kun löytyy usein polvista ja pepun altakin.
Harkitsin muuten joskus ruokaviittaa, mutta sitten totesin, ettei sillä ole niin hirveästi väliä pesenkö lähes vaatteiden kokoista viittaa vai niitä itse vaatteita.
 
Minni
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mä en tajua miten ihmeessä te vaihdatte noin usein????? Meil on samoil housilla 3-5 päivää...pienet ruokatahrat ei haittaa isommat sitten joo. Yöpuvun vaihtoa en ymmärrä, sehän on ihan puhdas, vauvahan vaan nukkuu sen kanssa...meil ainakin viikon sama.

Miksi ette käytä kuolalappuja niin ei paita kastuisi...???
Muista en tiedä, mutta mulla on se taapero, joka haluaa syödä itse. Lähes joka syömisen jälkeen vaatteet ovat yltä päältä ruoassa ja usein vielä kosteat. Sukat vain yleensä säästyvät puhtaina. Jos en vaihtaisi, niin seuraavaksi lähtisi pesuun matot ja sohvat, kun vaatteet sotkisivat muun asunnon. Eli pakko vaihtaa.

Yöpuvulla meidän muksulla on tapana illalla konttailla hetki ympäriinsä, joten ei sekään ihan puhtaana pysy. Sekä tietty ne puklailut ja muut päälle.
Eikö teillä käytetä ruokalappuja? Riittävän iso ruokalappu ehkäisee varmaan 90 % vaatetahroista. Lapset kehittyvät tietenkin eri tahtiin, mutta minkä ikäinen taapero vielä sotkee noin kamalasti?
Vaikken sama vieras ole, voin vastata silti, koska meillä samanlailla.
Meidän taapero on 1v2kk, ja sitä sotkua tulee, vaikka on iso kaukaloruokalappu. Ehkäisee tosiaan sen 90%, mutta ne 10% on sitten vaatteissa ja hiuksissa ja missä milloinkin, ja miksi lapseni käyttäisi "puoliksi" likaisia vaatteita, kun itsekkään en semmoisissa viihdy.
 
vieras
on se kumma kun kukaan ei osaa perustella että MIKSI vaihtaa vaatteet joka päivä jos ei ole näkyviä tahroja...vauvat tuskin hikoilee vaatteitaan... kaikki vaan sanoo että joka päivä..ootteko todella miettinyt sitä pyykin määrää, ja mitä se kone pesee niistä vaatteista pois, pari vauvan hilsettä :) hah hah
 
Vauvalle vaihdetaan yöpuku silloin, kun edellinen likaantuu. Joskus voi sama olla kolmekin yötä, mutta useimmiten menee vaihtoon jo yhden yön jälkeen.

Päivävaatteista body/paita vaihdetaan päivittäin (usein kolmekin kertaa). Housut vaihdetaan, kun on likaiset tai jos ei sovi bodyn/paidan kanssa (oon turhamainen, tiedetään :whistle: )
 
ihmettelen!!
Siis mitä? että yökkäri vaihdetaan 2-3krt viikossa :eek: Riippuu tietty minkä ikänen ja kuinka paljon hikoo, mut kyl meil menee 1v1kk pojalla sama yöpyli viikon ja sit vaihtoon.
Päivävaatteet vaihdan joka päivä, joskus saatan pitää kaksikin päivää samoja, jos vaan kotona ollaan.

Onko muiden n.1v lapsilla sisällä päällä aluspaidan/ bodyn lisäksi huppari tai joku muu pitkähihanen? T-paita huppari yhdistelmä?
Tuntuu jotenkin että lapselle tulee kuuma jos on toinen paita viel päällä, vaik ei mul oo kuuma kun on kaks paitaa päällekkäin.

Itse saatan nukkua hyvinkin sen pari-kolme viikkoa samalla yökkärillä, niin ihmetyttää nä jotka vaihtaa jokatoinen pv :eek:
 
Mimmi
Mä vaihdon vauva-aikana pojalle vaatteet joka päivä ja joskus myös useamman kerran päivässä, kun niihin tuli paljon pulautteluja. Nyt kun lapsi on 1v 2kk niin päivävaatteita vaihdetaan tasan silloin kun tulevat likaisiksi, eli meillä kyllä käytetään samaa bodyä tai housuja useammankin päivän ja yöpuku vaihtuu ehkä viikottain, joskus menee pidempikin aika. Lapsi ei ole onneksi kova sottaamaan, ruokailutkin onnistuu aika siististi jo. Ja eihän lapsi tosiaan hikoile samalla tavalla kuin aikuinen, ettei sen takia ainakaan pitäisi vaatteita vaihdella jatkuvasti. On mulla muutakin tekemistä kun pyykätä koko ajan :) Kuinka usein te muuten kylvetätte vauvan/taaperon, jos vaatteitakin vaihdellaan noin useasti?
 
vieras
Tää ketju taas vahvistaa sitä teoriaa, että vaikka millaisia kotihoitoa helpottavia koneita ja keksintöjä tulee, niin sitten esim. siisteysstandardit muuttuu niin, että sama määrä manuaalista työtä/käytettyä aikaa menee kuitenkin kotitöihin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kaisuli5:
mietis hei että jos on vauva niin sulla hyvin useasti itselläs hikiset kädet kun pitelet alle vuoden vanhaakin sylissä eli ei ole puhtaat. siksi vaihdan joka päivä
Mä usein huuhtaisen kädet kun käsittelen vauvaa. Ihan perustyössä oppimani tapa, joka on näköjään jäänyt päälle kotonakin. En tietenkään silloin, jos vauvalla akuutti sylitarve, mutta noin muutoin...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelen!!:
Siis mitä? että yökkäri vaihdetaan 2-3krt viikossa :eek: Riippuu tietty minkä ikänen ja kuinka paljon hikoo, mut kyl meil menee 1v1kk pojalla sama yöpyli viikon ja sit vaihtoon.
Päivävaatteet vaihdan joka päivä, joskus saatan pitää kaksikin päivää samoja, jos vaan kotona ollaan.

Onko muiden n.1v lapsilla sisällä päällä aluspaidan/ bodyn lisäksi huppari tai joku muu pitkähihanen? T-paita huppari yhdistelmä?
Tuntuu jotenkin että lapselle tulee kuuma jos on toinen paita viel päällä, vaik ei mul oo kuuma kun on kaks paitaa päällekkäin.

Itse saatan nukkua hyvinkin sen pari-kolme viikkoa samalla yökkärillä, niin ihmetyttää nä jotka vaihtaa jokatoinen pv :eek:
pari-kolme viikkoa?! yäk!

 
Tosi ympäristöystävällistä heittää päivittäin puhtaita vaatteita pesuun. :eek:

Meillä 2vee poitsun päivävaatteet menee pesuun kun ovat likaisia, eli 3-4 päivän välein...paita saattaa likastua nopeammin, niin luonnollisesti sitten menee pesuun.

Yökkäri menee pesuun n viikon välein, samoin alusbody ja sukkikset..
 
ihmettelen!!
Samaa mietin kuin Mimmi, meil menee samoin vaatteet usean päivän ja yökkäri myös viikon, joskus enemmänkin. Kylvyssä me käydään lähes päivittäin, ainakin jokatoinen.
Meil kans 1v1kk poika syö tosi siististi ja ei koti vaatteissa ne pienet tahrat ainakaan niin paljoo haittaa et vaihtaisin kesken päivän vaatteet, ellei sit jonnekkin olla lähdössä tai vaatteet on märät.
 
vieras
mitä ihmettä? siis ei mul ainakaan likaiset kädet ole niin että vauvan body menisi siitä likaiseksi....en tajua siis yhtään. pesettekste itekin omia puseroitanne joka kerran jälkeen? Ja vauva kun on vielä sata kertaa puhtaampi kuin aikuiset kun ei ole vielä hikoilua, rasvoittumista jne. Aivan kaameeta veden tuhlausta ja pyykinpesuaineiden tuhlausta kun pyöritätte puhdasta vauvan pyykkiä koneissanne....ja on TODELLA turhamaista jos vauvalle pitää vaatteet vaihtaa joka välissä kun se vaan näyttää kivemmalta uusissa vaatteissa ja laitatte sit edelliset pesuun.

Ja mitä ihme sottapyttyjä teil on...meil vauva 11 kk ja on tosi siisti syödessään sormiruokaa, usein menee vaan pöytä ja lattia vähän tahraan ja naama ja kädet, mut ruokaessulla tai ruokalappupaidalla pysyy kyllä vaatteet puhtaana.
 
ihmettelen!!
ja tohon et joku yökötteli ku mul on sama yökkäri pari-kolme viikkoa, nii en mä nukkuessa hikoo ja ei se yökkäri mikskään mee. Usein oon viel pari päivää viikossa koko päivän yökärissä, nyt kun ulkona käytän toppahousujakin :D
Outoja olette te, jotka vaihdatte jokatoinen pv.
Käy suihkussa joka päivä ja vaihan puhtaata alusvaatteet.
Nyt siis kyse aikuisista.
 
vieras
joku sanoi että pesee mielummin vaatteita kuin sitä ruokaessua, meil ainakin muovinen essu jota ei tarvi kuin lavuaarissa huuhtasta niin lähtee tahrat...et silleettii.

Ja onks teil kaikilla jotkut hirveet kasat vauvalle vaatteita sit?
 
vieras
Mua naurattaa se, että täällä on todella monet sitä mieltä, että on naurettavaa pestä kädet kotiin tullessa ja väittävät jopa että en itsekään niin tee vaan huomaamatta jää pesemättä vaikka sanonkin peseväni ne aina. No ei todellakaan jää. Kaupasta tullessakin pesen kädet ja sitten tyhjennän kauppakassit ja pesen ne käteni uudelleen. Ruokaa laittessa useita kertoja pesen, samoin jos pistän pyykkejä koneeseen niin ei tulisi mieleenkään jättää pesemättä käsiä. Täällä taas moni sanoo, että ihan älytöntä - miksi ne niistä pyykeistä likaisiksi tulisi.

Mutta sitten vaatteita vaihdetaan joka päivä, vaikka olisi ihan puhtaita, ei tahroja. Järjettömyyden huippu. Vaihdan minäkin lapselle vaatteet joka päivä, jos niissä on likaa mutta esim viime viikolla jopa taapero onnistui pitämään kolme päivää samoja eikä ollut tahran tahraa vaatteissa.

Ja SILTI meillä on ihan helvetisti pyykkiä koko ajan pestävänä. Ei vaan ole kuivausrumpua jolla sais suman hoidettua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aivan kaameeta veden tuhlausta ja pyykinpesuaineiden tuhlausta kun pyöritätte puhdasta vauvan pyykkiä koneissanne....ja on TODELLA turhamaista jos vauvalle pitää vaatteet vaihtaa joka välissä kun se vaan näyttää kivemmalta uusissa vaatteissa ja laitatte sit edelliset pesuun.
Mä ainakin vaihdan vauvalle bodyn/paidan, kun se on likainen (vauva pulauttelee paljon, joten usein muutaman kerran päivässä). Jos yläosa menee vaihtoon ja uusi yläosa ei sovi housuihin, niin vaihdan myös housut. En kuitenkaan laita edellisiä housuja pesuun, ellei ne ole likaiset.

Mä vaan tykkään, kun vaatteet on sävy sävyyn tai muuten sopii yhteen :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lehmis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aivan kaameeta veden tuhlausta ja pyykinpesuaineiden tuhlausta kun pyöritätte puhdasta vauvan pyykkiä koneissanne....ja on TODELLA turhamaista jos vauvalle pitää vaatteet vaihtaa joka välissä kun se vaan näyttää kivemmalta uusissa vaatteissa ja laitatte sit edelliset pesuun.
Mä ainakin vaihdan vauvalle bodyn/paidan, kun se on likainen (vauva pulauttelee paljon, joten usein muutaman kerran päivässä). Jos yläosa menee vaihtoon ja uusi yläosa ei sovi housuihin, niin vaihdan myös housut. En kuitenkaan laita edellisiä housuja pesuun, ellei ne ole likaiset.

Mä vaan tykkään, kun vaatteet on sävy sävyyn tai muuten sopii yhteen :whistle:

..niin että ympäristöstä viis? |O
 
vieras
en yhtään ihmettele miks allergiat ja vastustuskyvyt heikkenee tän hygeniahysterian vuoksi..

mul ei vaan uppoo kaaliin, et mitä hemmetin järkeä pestä joku kerran pidetty vauvan body...

lisäksi musta ainakin on jopa kivempi pukea päälle se kerran pidetty kun on pehmeempi eikä sellainen pesukoneen karhea
 
ehkä
minä olen hieman pöpökammoinen, mutta meillä vaihdetaan viikottain koko porukan lakanat, tuuletetaan petivaatteet ja joka päivä vaihdetaan kaikki vaatteet, yöpuku saattaa mennä kaksi yötä, mutta tuuletan sen välissä. lapsille ehdottomasti joka päivä puhtaata vaatteet ja yökkärit.
olen myös pessyt käteni aina ennen kuin kosken vauvaan, kunnes vauva on niin iso että mönkii itse lattialla. lattiat pyyhkäsen joka ilta pikasesti läpi mopilla (koska vauva konttaa/ ryömii siellä ja nuolee lattiaa, yök! ), kerta viikkoon sit kunnon siivous.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Lehmis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aivan kaameeta veden tuhlausta ja pyykinpesuaineiden tuhlausta kun pyöritätte puhdasta vauvan pyykkiä koneissanne....ja on TODELLA turhamaista jos vauvalle pitää vaatteet vaihtaa joka välissä kun se vaan näyttää kivemmalta uusissa vaatteissa ja laitatte sit edelliset pesuun.
Mä ainakin vaihdan vauvalle bodyn/paidan, kun se on likainen (vauva pulauttelee paljon, joten usein muutaman kerran päivässä). Jos yläosa menee vaihtoon ja uusi yläosa ei sovi housuihin, niin vaihdan myös housut. En kuitenkaan laita edellisiä housuja pesuun, ellei ne ole likaiset.

Mä vaan tykkään, kun vaatteet on sävy sävyyn tai muuten sopii yhteen :whistle:
Ehkä kannattaa miettiä vaatteiden yhteensopimista jo niiden ostovaiheessa...
 

Yhteistyössä