Kuinka usein tajuatte unessa, että tämä on vain unta!

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Minä tosi usein. Sitten jos uni on tylsä tms. niin pakotan itseni heräämään.

Toisaalta taas en pysty hallitsemaan hyvää untakaan täysin. Haluan, että uni etenee näin tai noin mutta ‍♀

Ihan uteliaisuudesta kysyn
 
Deleted member 149094
Sillointällöin.. Liittyisköhän siihen, missä vaiheessa REM- unta alkaa heräillä? Vois kuvitella, et jos on säännöllinen unirytmi ja herätyskello/valo tms. samaan aikaan aamulla vaikuttaa.
 
vierailija
Välillä niin käy. Yleensä se liittyy tapauksiin, joissa asian tiedostaminen on helpotus. Harvemmin näen kunnon painajaisia, mutta esim. viimeksi näin unta, jossa olin luovuttamassa vuokra-asuntoani ja se oli aivan hirveässä kunnossa. Olin epätoivoinen kun katsoin tyhjää kämppää ja seinät olivat reikäiset jne. Mietin miten se on mahdollista, mutta sitten tajusin ettei se olekaan, vaan onneksi kyseessä on uni. Samoin näen välillä unta, jossa mokaan duunissa pahasti ja olen suunniltani siitä, mutta sitten tajuan että se onkin vain unta. Positiivisia unia ei oikein tule mieleen, joissa olisin tajunnut olevani unessa.
 
Deleted member 149094
Välillä niin käy. Yleensä se liittyy tapauksiin, joissa asian tiedostaminen on helpotus. Harvemmin näen kunnon painajaisia, mutta esim. viimeksi näin unta, jossa olin luovuttamassa vuokra-asuntoani ja se oli aivan hirveässä kunnossa. Olin epätoivoinen kun katsoin tyhjää kämppää ja seinät olivat reikäiset jne. Mietin miten se on mahdollista, mutta sitten tajusin ettei se olekaan, vaan onneksi kyseessä on uni. Samoin näen välillä unta, jossa mokaan duunissa pahasti ja olen suunniltani siitä, mutta sitten tajuan että se onkin vain unta. Positiivisia unia ei oikein tule mieleen, joissa olisin tajunnut olevani unessa.
Aloin kommentistasi miettiä, et ite oon nähny hyviä unia, ja sit herättyä kironnut, kun se olikin vain unta.
Ehkä oliskin parempi nähdä vain huonoja unia, et vois olla et jes, se olikin vain unta! :D
 
vierailija

Selväunista kiinnostuminen ja niiden näkeminen ei kuitenkaan merkitse mielenterveydellisiä ongelmia.

Unen ja valveen sekoittaminen sen sijaan saattaa olla merkki siitä, että mielenterveys voi reistailla. Monet mielenterveyden häiriöt oireilevat siten, ettei henkilö enää erota unta hereillä olosta. Mielenterveyden häiriöiden puhkeamista edesauttavat esimerkiksi huumaavien aineiden käyttö. Kiinnostuksella selväuniin saattaa olla myös jotakin tekemistä mielenterveyden häiriöiden kanssa, jos henkilö on muutenkin riskiryhmää.
 
vierailija
Olen nähnyt painajaista ja siinä sanon itselleni, ettei tarvitse pelätä tämä on vain unta. Sitten voinut ihmetellä, miksen herää. Kun sitten herännyt sydän hakannut.

En silti kovin usein.
 

Yhteistyössä