kuinka usein pyykkäätte & vaihdatte lapsen vaatteet?

pyykkäritäti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.12.2006 klo 11:02 mimi kirjoitti:
Pyykin synty on niin elämäntavasta kiinni ja toisaalta kai vähän asenteistakin. Itse en laita päälleni likaantunutta vaatetta, enkä pojallenikaan sellaisia pue. Sänkyvaatteita ja pyyhkeitä pesen myös usein.
Eipä meilläkään likaisissa kuljeta, alusvaatteet, sukat ja paidat vaihtoon joka päivä, mutta kun ei kerry niin ei kerry :/ :D
Ehkä monet pesevät sitten vähän liian vajaita koneellisiakin....
 
kaksosten äiti
Meillä taloudessa kaksi aikuista ja vuoden vanhat kaksoset. Pyrin pitämään maanantaisin pyykkipäivän, jolloin pesen kolme koneellista, tummat, vaaleat ja punaiset. Kuivausrumpu vetää tuon kolme koneellista, joten selviän yleensä yhdellä pyykkikerralla per viikko. Lakanapyykkikin yleensä mahtuu tuohon.

Meillä lapsille laitetaan aamuisin puhtaat vaatteet, jotka likaantuvat ruokatahroista päivän mittaan. Iltaisin sitten pyykkikoppaan joutavat. En viitsi laittaa seuraavana aamuna enää vaatetta, jossa eiliset kuivuneet ruoat pääsevät ärsyttämään ihoa. Pyykkiä siis tulee, mutta kone on varmasti aina täynnä. Ennen pesin ahkerammin, kuivausrummun myötä helpotti kun ei tarvitse kuivattaa asunnossa.
 
Wimmagimma
meitä on äiti,iskä ja 8kk tyttö.joka päivä melkein pestään pyykkiä.vähintään joka toinen päivä. aamulla vaihdetaan tytöllä puhtaat vaatteet ja illalla puhdas yökkäri. okei,joskus on niitä kausia kun ei millään jaksa pestä pyykkiä,mutta jo parin,kolmen päivän päästä pyykkikori tulvii...
 
Tiiuliinu
Meillä on 7 kg:n pyykkikone... ja se pyörii seitsemän kertaa viikossa...noin arviolta.

Eli päiviä on, etten pyykkää, jos ei ehdi taikka huvita... sitten toisina päivinä saatan pestä parikin koneellista (esimerkiksi viikonloppuisin halvemmalla sähköllä). Meiltä löytyy 4 henkeä ja koira :whistle: jonka tassupyyhkeitä ja petivaatteita joskus joutuu myös pesemään...

Erikseen on sitten päivät ja viikot, jos innostun pesemään peitteitä, tyynyjä, mattoja tai verhojakin (niitä on onneksi vain pari kertaa vuodessa).

Niin, ja lasten vaatteet kuten omammekin vaihdamme kaikki puhtaisiin päivittäin. Pienemmän vaatteet joskus jopa kahdesti, jos maidot läikkyy jollain aterialla oikein kastuttaen vaatteet. Pikkutahroista ei välitetä sentään... Koululaisen ulkovaatteet joutuu nyt rönttökeleillä pesemään miltei joka päivä, ei auta huuhtominen tai rätillä pyyhkiminenkään :/

joten tuo pyykkirumba on ainakin meidän perheessä aivan nappiin menevä toteama :\|
 
Kaksi aikuista ja kolme lasta. Aikuisille vaihdetaan joka päivä ja ainakin kahdelle nuoremmalle myös. Vanhin "säilyy puhtaimpana", joten hänelle vaihdetaan joka toinen päivä, jos ei vaatteet ole tahraisia ennen sitä. Lisäksi viiden hengen viikottainen lakanapyykki...meillä vaihdetaan lakanat joka viikko, sillä tykkäämme nukkua puhtaissa. Siitä kyllä kertyy pyykkiä pestäväksi päivittäin.
 
aata harmaana
Meillä pestään joka toinen päivä.Perheeseen kuuluu kaksi aikuista ja taapero joka kyllä sotkee... =) Ja kun on vielä hoidossa päivät niin senkin takia vaihdetaan pojan vaatteet päivittäin.Ja tosiaan kun kerran viikossa vaihtaa petivaatteet niin kyllä sitä vaan tulee!
 
Jännä aihe. Meitä on kolme: minä mies ja 1,5v poika. Meillä pyykkiä ehkä 5-7 koneellista viikossa. Kestovaippoja käytetään ja niitä tulee n. 3koneellista. Lisäksi tummia ja värillisiä joka viikko se koneellinen molempia. Lisäksi pyyhkeet ja petivaatteet ja vaaleat pyykit, joista ei joka viikko koneellista tule.

Minä ja mies ei kumpikaan kovin hikoilla ja pidetäänkin kyllä kotivaatteita päällä useita päiviä, jollei joskus jopa viikkoa mennä samoilla. Ja koen ettemme haise emmekä ole likaisia. Käytämme siis aina oikeastaan kotona eri vaatteita kuin ulkomaailmassa. Pojalla yleensä paita vaihtuu lähes joka päivä, housut menevät ehkä 2-3päivää.

Ulko/työ/ihmistenilmavaatteita vaihdetaan kun ne ovat likaisia, muuten pistämme takaisin kaappiin kotiin tullessa. Urheiluvaatteet menevät pesuun miehellä joka kerran jälkeen, minä käytän kyllä useamman kerran, kuivatan vain välissä jos kovasti hikoan, ja ne eivät kyllä haise.

Alusvaatteet ja sukat vaihtuvat päivittäin.

Ihmetyttää kyllä tämän ketjun perusteella se että ihmiset vaihtavat joka päivä kaikki vaatteensa! Meillä varsinkin housuja pestään kyllä tosi harvoin! Ja paksuja pitkähihaisia. T-paidat menevät useammin pesuun. Ja joskus jos lapsen kanssa sotkeutuu ruokaan tms. Kotioloissa ei pikkutahrat haittaa meitä.
 
En kyllä osaa arvioida kuinka paljon pesen pyykkiä. Yleensä laitan koneen aina päälle, jos ollaan sopivan mittainen pätkä kotosalla. Muutenkin meillä nuo vaatteet tuppaa vähän levitä ympäri kämppää ja usein kerään ne sit pesuun, vaikken muista oliko ne pesuun vai kaappiin menossa.
 
MiuMauKisu
meillä kaksi aikuista ja lapsi 1v4kk. pyykkiä pestään 1-5koneellista viikossa. miehen töissä likaantuu vaatteet joka päivä.. lapselle vaihdan vaattet 1-3 kertaa päivässä. pesen usein lakanoita/pyyhkeitä jne.
 
Meillä pestään pyykkiä joka päivä koneellinen. Jos joskus jää päivä väliin, niin seuraavana päivänä onkin kaksi koneellista pestävää. Jos on vieraita tai jotain muuta tavallisesta poikkeavaa, tulee pestävää lisää. Ihan minimi on se 7 koneellista viikossa. Meillä on kaksi toimistotyötä tekevää aikuista sekä yksi taapero. Ihmettelen kyllä itsekin välillä, miten sitä pyykkiä voi olla niin tolkuttomasti...

Mulla jatkokysymys teille, jotka pesette harvoin pyykkiä, esim. pari koneellista viikossa: millä lailla lajittelette pyykin?

Meillä ei varmaan oisi mitään hyötyä 7 kg:n koneesta, kun ei se tulis täyteen, kun lajittelen pyykin niin moneen osaan enkä haluaisi montaa viikkoa säilyttää likaisia vaatteita.
 
Meillä perheessä kaksi aikuista ja taapero. Lapselle vaihdan joka aamu puhtaat vaatteet ja jos päivän aikana likaantuvat ihan mahdottomasti, vaihdan päivälläkin. Toki, pikkutahrat eivät haittaa =) Pyykkiä pestään keskimäärin 3-4 koneellista viikossa, riippu vähän miten vaihtaa petivaatteita ja onko yö-tai saunavieraita käynyt (petivaatteista ja pyyhkeista saapi äkki koneellisen jos toisenkin).
 
pyykkäritäti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.12.2006 klo 11:13 Jossu kirjoitti:
Mulla jatkokysymys teille, jotka pesette harvoin pyykkiä, esim. pari koneellista viikossa: millä lailla lajittelette pyykin?

Meillä ei varmaan oisi mitään hyötyä 7 kg:n koneesta, kun ei se tulis täyteen, kun lajittelen pyykin niin moneen osaan enkä haluaisi montaa viikkoa säilyttää likaisia vaatteita.
Lajittelen pyykin mukaan, suurimman osan lapsen vaatteista saa pestä 60 asteessa, siihen samaan menee vanhempien 60 pestävät sukat, alkkarit, t-paidat, tietty värienkin mukaan.
Käytän myös värjäytymien estoliinoja, joilla valkeat pysyy valkeana, eikä yksi sinertävä pyyhe pyykissä haittaa.
Petivaatteet+pyyhkeet menee yleensä samaan.
Sitten pesen tummaa/värillistä 40 asteen pyykkiä johon menee sitten lähes kaikki muut (itsellä sekä miehellä tummasävyisiä vaatteita melkein kaikki).
Ulkoiluvaatteet ja koiran pyyhkeet pestään tietty omissa pyykeissään, silloin harvoin kun niitä pestävänä on. Ehkä meillä on liikaa vaatteita, kun ei mun esim. päällystakkeja tarvi pestä kun kerran vuodessa.
Ja kyllä meillä ei 1-1,5 viikkoa pidempään pyykit korissa ole silti.
 
pyykkäritäti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.12.2006 klo 21:48 suurperheellinen kirjoitti:
Suurperheessä pyörii pyykkikone joka pvä,ja useasti...Meillä 7 lasta,ja vanhemmat... Aivan eri jos 2 lasta perh.ja toise3s perh.7 miettikäähän..
Tottakai on eri asia, mutta tässähän onkin käsitelty nyt lähinnä sitä, että kun yhdenkin lapsen sanotaan aiheuttavan jumalattoman pyykkirumban :eek: Tottahan jokainen ymmärtää, että jos lapsia on monta, niin takuulla pyykkiä saa pestä useaan, mutta sitä me muutamat olemme ihmetelleet, miten esim. taloudessa jossa on 2 aikuista ja 1 lapsi, voi kertyä pyykkiä joka päivä tai edes joka toinenkaan pestäväksi...
Kyllähän mä sen uskon, jos niin joku väittää, mutta en ymmärrä miten se onnistuu :whistle:
 
pyykitön muija
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.12.2006 klo 22:27 pyykkäritäti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.12.2006 klo 21:48 suurperheellinen kirjoitti:
Suurperheessä pyörii pyykkikone joka pvä,ja useasti...Meillä 7 lasta,ja vanhemmat... Aivan eri jos 2 lasta perh.ja toise3s perh.7 miettikäähän..
Tottakai on eri asia, mutta tässähän onkin käsitelty nyt lähinnä sitä, että kun yhdenkin lapsen sanotaan aiheuttavan jumalattoman pyykkirumban :eek: Tottahan jokainen ymmärtää, että jos lapsia on monta, niin takuulla pyykkiä saa pestä useaan, mutta sitä me muutamat olemme ihmetelleet, miten esim. taloudessa jossa on 2 aikuista ja 1 lapsi, voi kertyä pyykkiä joka päivä tai edes joka toinenkaan pestäväksi...
Kyllähän mä sen uskon, jos niin joku väittää, mutta en ymmärrä miten se onnistuu :whistle:
Se onnistuu juuri kuten täällä on kerrottu: kaikki vaihtaa puhtaan vaatekerran ylleen joka päivä, siis alushousut, sukkahousut (nilkkasukat), aluspaita/t-paita, pusero, sisähousut jokaiselta lapselta joka päivä ja aikuisioltakin myös.
Lakanat vaihdetaan kerran viikossa, kolmehenkisessä perheessäkin niistä tulee jo pari-kolme koneellista.
Käsi- ja kylpypyyhkeet vaihdetaan joka viikko.
Ulkovaatteet / haalarit pestään noin kerran viikossa.

Äkkiäkös tästä määrästä pyykkiä kertyy vaikka stressiksi asti...
 
pyykkäritäti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.12.2006 klo 10:40 pyykitön muija kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.12.2006 klo 22:27 pyykkäritäti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.12.2006 klo 21:48 suurperheellinen kirjoitti:
Suurperheessä pyörii pyykkikone joka pvä,ja useasti...Meillä 7 lasta,ja vanhemmat... Aivan eri jos 2 lasta perh.ja toise3s perh.7 miettikäähän..
Tottakai on eri asia, mutta tässähän onkin käsitelty nyt lähinnä sitä, että kun yhdenkin lapsen sanotaan aiheuttavan jumalattoman pyykkirumban :eek: Tottahan jokainen ymmärtää, että jos lapsia on monta, niin takuulla pyykkiä saa pestä useaan, mutta sitä me muutamat olemme ihmetelleet, miten esim. taloudessa jossa on 2 aikuista ja 1 lapsi, voi kertyä pyykkiä joka päivä tai edes joka toinenkaan pestäväksi...
Kyllähän mä sen uskon, jos niin joku väittää, mutta en ymmärrä miten se onnistuu :whistle:
Se onnistuu juuri kuten täällä on kerrottu: kaikki vaihtaa puhtaan vaatekerran ylleen joka päivä, siis alushousut, sukkahousut (nilkkasukat), aluspaita/t-paita, pusero, sisähousut jokaiselta lapselta joka päivä ja aikuisioltakin myös.
Lakanat vaihdetaan kerran viikossa, kolmehenkisessä perheessäkin niistä tulee jo pari-kolme koneellista.
Käsi- ja kylpypyyhkeet vaihdetaan joka viikko.
Ulkovaatteet / haalarit pestään noin kerran viikossa.

Äkkiäkös tästä määrästä pyykkiä kertyy vaikka stressiksi asti...
Mä edelleen jaksan väittää vastaan, meillä vaihdetaan alusvaatteet (siis aikuisilta, sukat, alkkarit, mahd. t-paidat) joka päivä, no lapselta vaihdetaan tarpeen mukaan, ja aluslakanat ja tyynyliinat sekä kaikki käytössä olevat pyyhkeet kerran viikkoon, ja silti ei pyykkirumbasta/stressistä voi todellakaan puhua, monesti joutuu keksimällä keksimään, mitä pistän koneeseen, että sais jonkun tietyn vaatteen pestyä :D
 
Mä olen ottanut käyttöön pyykkipäivän ja seuraava päivä on sitten tietty silityspäivä. Kerta kahteen viikkoon pesen 5-6 koneellista pyykkiä. Mulle hyvä systeemi. Alkoi ärsyttää kun tuntui, että koko ajan on pyykkiä tai silitettävää jossain.
 
vähän ohi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.12.2006 klo 14:45 veikkaus kirjoitti:
Mä veikkaan että monet jotka pyykkää päivittäin ja joilla tosiaan on se 1 lapsi pesevät melko varmasti vajaita koneellisia.. mikä ei tietenkään ole suotavaa... :whistle:
No me ei pestä päivittäin, ei edes joka toinen päivä, mutta kysyn vajaista koneista että miksei se ole tietenkään suotavaa? Meidän koneessa on "puolikas" pesuohjelma, jos kone ei ole täynnä. Myös ohjeissa on joitain ohjelmia, missä suositellaan täyttämään rumpu vain puoliksi (meidän koneessa mm. käsinpesu, villa..) Täytyy myöntää että kone ei ole aina täynnä, ja tuota puolikasta pesua tulee käytettyä, meillä ei yksinkertaisesti ole niin paljon vaatteita että kone tulisi aina täyteen ennenkuin puhdastakin olisi saatava.. Olen kuitenkin ollut siinä uskossa että se puolikas ohjelma on ihan suotava kun se kerran on siinä koneessa. :)
 

Yhteistyössä