kuinka usein pyykkäätte & vaihdatte lapsen vaatteet?

Heippa! Lähetin tämän kysymyksen äsken väärälle palstalle, mutta tänne siis oli tarkoitus lähettää. Oli ihan pakko kirjoittaa ja kysyä teiltä, että kuinka usein pesette pyykkiä? Ihmettelen vaan, kun vauvalehdistä saa semmoisen kuvan, että kotiäitien jokapäiväisiin rutiineihin kuuluu pyykinpesu. Ja aina valitetaan "pyykkirumbasta". Mikä se semmoinen on? Ihan vilpittömästi ihmettelen, miten sitä pyykkiä edes saa riittämään joka päivälle? Meillä pyykätään korkeintaan kerran viikossa, yleensä harvemmin, ja koneeseen saa välillä oikein etsiä pyykkiä, ettei kone olisi vajaa. Mielestäni olemme ihan perussiistejä ja huolehdimme hygieniasta riittävästi. Lapsen vaatteet vaihdamme ehkä joka kolmas päivä, jollei ihmeempiä sotkuja tai vahinkoja tule. Omia vaatteitakaan ei ole tarpeen pestä päivittäin. Olemmeko ainut perhe, jossa pyykkikone ei jatkuvasti jyskytä?

Mukavaa joulunodotusta!
 
Kone pyörii vähintään joka toinen päivä, vaikka kaksin elellään pojan kanssa. Vaatteet menee vaihtoon tai osa niistä melkein aina syönnin jälkeen -oli mikä ruokaessu tahansa päällä. Kestovaipat tietysti ovat oma juttunsa, mutta ilman niitäkin kone pyörii. Ei mua sinänsä tahraset vaatteet kotona haittaa, mutta vaatteet tahtoo pinttyä, jos niitä ei pese. Ehkä mun poika sit vaan on kamala sottapytty :)
 
Meidän perheemme koostuu yhdestä aikuisesta, yhdestä leikki-ikäisestä ja yhdestä taaperosta, eikä meilläkään tosiaan järin usein pyykätä. 5-6 koneellista kuukaudessa, ei siis todellakaan viikossa, kuten monesti kuulee. Pienempi käyttää harsovaippoja, mutta ei sekään pyykkikuormaa pahemmin lisää (vievät niin mitättömästi tilaa koneessa).

Alusvaatteet ja sukat vaihdetaan päivittäin, mutta muita vaatteita ei, elleivät ole tahraiset. Isompi lapsi ei enää ruokaillessa sotke ja pienempi syö hiat käärittyinä ja käyttää ruokalappua. Pikkutahrat huuhtaisen heti pois. Lisäksi olen itse vähänhikoilevaa sorttia.
 
Vähä vaihtelee siitä että kuinka ehtii pyykätä, mutta lähes aina on pyykkikorit täynnä. Joskus pestään joka päivä, mutta yleensä parin-kolmen pvän välein. Ja meillä asustlee 2 aikuista ja 1 lapsi. Vaatteet lapselle vaihdetaan joka pvä.
 
Meillä ei tahroitta selvitä yhtään päivää. Yleensä pojalta menee parikin vaatekertaa päivän aikana, joten pesen pyykkiä vähintään joka toinen päivä. Mies on hikoilevaista sorttia, joten hän ei voi käyttää samoja paitoja kahta päivää. Minun vaatteet menee yleensä myös päivässä tahraiseksi joko pojan tekosista tai omasta ansiosta. Mutta en koe pyykinpesua rumbana, on se vaan nykyään niin helppoa.
 
meillä 2 aikuista ja yksi liki 2 vuotias tyttö ja kyllä pyykkikone laulaa joka toinen päivä.vaatteita menee kun neiti sotkee ruokailussa omansa kahdesti päivässä.
me aikuiset vaihdetaan joka päivä alusvaatteet,sukat ja paidat eli pyykkiä tulee.

sitten kun vielä vaihtaa viikottain lakanat ja pyyhkeet niin niistäkin tulee.
 

Hmm, ilmeisesti aika monella nuo vauvalehtien kuvaukset pitää paikkansa. Eikö taaperon (jos heitä on vain yksi) vaatteet vie tosi vähän tilaa pesukoneessa? Tuntuu, että vaikka joka päivä vaihtaisi vaatteita, ei kone tulisi päivittäin täyteen, ei ainakaan useampaa koneellista...ja miksi lapsen vaatteet pitää kotioloissa heti vaihtaa, jos niille tippuu vaikka vähän ruokaa? Eikö ole ihan ymmärrettävää, että lapsi sotkee itseään touhutessaan? Tottakai, jos vaatteet todella näyttävät silmiinpistävän sotkuisilta, vaihdan ne. Ehkä ihmisillä sitten "pistää silmään" eri kokoiset tahrat. :)
 
Meillä kaksi aikuista ja taapero...pyykkiä pestään joka toinen päivä... Lapselle vaihdan aina aamulla puhtaat vaatteet, en tykkää että poika on/joutuu olemaan tahraisissa vaatteissa, sillä en itsekään ole, oltiinpa kotona tai kylillä. Näin kura-aikaan joutuu pesemään ulkovaatteitakin huomattavasti enemmän, kuin talvella, eli onhan nekin pestävä erikseen muista vaatteista. Ja kun on punaista, kirjopyykkiä ja valkopyykkiä, niin erikseenhän ne on pestävä... Ja toisekseen, me vanhemmat käymme pävittäin lenkillä, eli hikipyykkiä on joka päivä... Pyykkiä siis riittää. (ja nyt on ollut oikein yövieras-ruuhka, joten vieraiden lakanoita ja pyyhkeitä kone pesee normaalista enemmän.)
 
mkf
MEILLÄ MINÄ JA KAKSOSET, ONNEKSI ON PYYKKITUPA JA KUIVAUSRUMMUT, SAA PYYKIN SUORAAN VIIKATTUA KAAPPEIHIN. PYYKKIÄ KERTYY NOIN 8 KONEELLISTA VIIKOSSA JOS PESEE VIELÄ VUODEVAATTEET NIIN 12 KONEELLISTA VIIKOSSA.
 
Meillä kolmevuotiaalle vaihdetaan vaatteet joka päivä - parin päivän välein, mutta 1v5kk kuopus on niin hirveä sotkemaan että vaatekertoja menee välillä useampi päivässä. Harsojakin menee monta päivässä, sillä verhoilen lapsen harson alle kun rupeamme ruokailemaan (siis ruokalapun lisäksi). Hän on erittäin sotkuinen syöjä. Niitä pesen vaippapyykin seassa.

Pyykkiä pyörii melkein joka päivä, pesukone on 7 kg:n, joten melkoinen lasti sinne mahtuu kerralla. Erityisesti punaista pyykkiä saa pestä parikin kertaa viikossa, tyttöjä kun on kaksin kappalein :)
 
Meillä kaksi lasta ja kaksi aikuista ja pyykkiä pestään kyllä ihan joka päivä. En oikeesti ymmärrä miten jotku pesee vain pari kertaa viikossa. Jos aikuiset vaihtaa kerran päivässä alusvaatteet ja sukat, yleensä myös t-paidan ja lapset myös ainakin lausvaatteet, usein heiltä tulee kyllä muutakin pyykkiä....Eikö teidän lapset sotke vaatteita vai mikä ihme...
 

Minä pesen n.2-3koneellista viikossa, riippuu viikoistakin ja miten jaksaa, välillä olen 2viikkoa pesemättä ja käytetään kaikki vaatteet kaapista ja sitten pesen pari koneellista päivässä kunnes likapyykkikori on tyhjä. :) Mutta en ota stressiä pyykinpesusta, sehän on helpoimpia kotitöitä!

Meitä siis 2 aikuista + 1taapero, eniten pyykkiä tulee pyyhkeistä ja lakanoista ja miehen vaatteista (joka päivä puhtaat töihin + salivaatteet), minä ja tyttö ollaan kotona, niin ei sinänsä haittaa vaikka vähän housussa olisi tahra.. Nyt on pissavahinkoja tullut sänkyyn tytöllä niin siinä tulee pyykkiä (peitosta lähtien). Tytölle vaihdan yleensä vaatteet joka toinen päivä, sekin riippuu miten sotkee ruoan kanssa..

Kai se on ihan perhekohtaista ja riippuu monesta. Ja eikös pyykinpesukoneitakin ole eri kokoisia?
 
pistäytyjä
Hei! Täällä yksi joka pyykkää harvemmin, olen myös usein ihmetellyt tuota pyykkirumba-termiä... Olen ihmetellyt onko meillä isompi kone kuin muilla vai mistä johtunee. Ajattelen asiaa ekologisesti sähkön ja veden säästön kannalta ja pyrin siihen, ettei vaatteita turhaan vaihdettaisi. Taaperolla aina syödessä ruokakaukalo ja ulkona kuravaatteet isommillakin tarvittaessa ettei ulkovaatteet sotkeennu. Pesen aina täysiä koneellisia, joskus 2 koneellista (valkeat ja kirjavat erikseen) samana päivänä, mutta sitten saattaa olla 4-5 päivän taukokin. Ja meillä 2 aikuista ja 3 lasta!
 
Kyllä meillä pestään ainakin 5-6 koneellista viikossa. Perheseen kuluu 2 aikuista ja taapero joka opettelee ahkerasti itse syömään joten samoja vaatteita ei ainakaan 2 päivää ilkeä pitää. Meillä on kyllä kylppärin koon takia sellainen kone mihin mahtuu vaan 4 kiloa. Ehkä tulisi vähän vähemmän pesukertoja viikossa jos mahtuis ne 6 kiloa mitä suurin osa koneista taitaa vetää.
 
Meillä kyllä poika sotkii siihenmalliin, että 3-4 vaatekertaa menee päivässä. Enkä minkään pikkutahran takia ees niitä vaatteita vaihda. Nytkin pesuhuoneessa varmaan 4 koneellisen verran pyykkiä. Tosin nyt pariin päivään en oo pessyt koneellistakaan.
 
tahtipoika
Meillä pojan mja miehen kanssa pestään pyykkiä 2-3 koneellista viikossa. Vaihdan pojan vaatteet joka päivä :snotty: Itse käytän housuja useamman päivän ja paitaa korkeintaan pari ellei sitten jonkinmoinen huppari tms kyseessä. Olen nyt pitänyt pojalla samoja kalsareita 2 päivää ja collegevaatteita, jos eivät likaiset. T-paitaa joskus. Sukat vaihdetaan päivittäin uusiin.

Kai joku muukin yhtä tiuhaan lapsen vaatteita vaihtaa :LOL:
 
No kylläpä meidänkin kone pyörii yleensä vähintään joka toinen päivä. On sitten pitempiä aikoja toisinaan välissä, ettei pestä. Silloin kerkeää kertyä, ja sit saakin pestä hulluna sitä kertynyttä pyykkikasaa..
Vaatteet yleensä vaihdetaan joka päivä, mutta siinäkin on poikkeuksia, jos vaatteet on pysynyt siistinä ne saatetaan laittaa seuraavana päivänä. Vauvalla se harvemmin onnistuu, vaatteet aina puklussa ym.
 
pyykkäritäti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.12.2006 klo 19:09 äityli kirjoitti:
Heippa! Lähetin tämän kysymyksen äsken väärälle palstalle, mutta tänne siis oli tarkoitus lähettää. Oli ihan pakko kirjoittaa ja kysyä teiltä, että kuinka usein pesette pyykkiä? Ihmettelen vaan, kun vauvalehdistä saa semmoisen kuvan, että kotiäitien jokapäiväisiin rutiineihin kuuluu pyykinpesu. Ja aina valitetaan "pyykkirumbasta". Mikä se semmoinen on? Ihan vilpittömästi ihmettelen, miten sitä pyykkiä edes saa riittämään joka päivälle? Meillä pyykätään korkeintaan kerran viikossa, yleensä harvemmin, ja koneeseen saa välillä oikein etsiä pyykkiä, ettei kone olisi vajaa. Mielestäni olemme ihan perussiistejä ja huolehdimme hygieniasta riittävästi. Lapsen vaatteet vaihdamme ehkä joka kolmas päivä, jollei ihmeempiä sotkuja tai vahinkoja tule. Omia vaatteitakaan ei ole tarpeen pestä päivittäin. Olemmeko ainut perhe, jossa pyykkikone ei jatkuvasti jyskytä?

Mukavaa joulunodotusta!
:D Ihan samaa olen minä ihmetellyt, mutta en ole uskaltanut aukaista suutani!
Ostimme ennen tämän esikoisen syntymää oikein 7kg koneen, kun kaikki työkaverit tai yleensä kaikki ihmiset joilla lapsia on, aina kauhistelevat sitä miten koko ajan saa olla pyykkäämässä!
Meillä vaihdetaan tyynyliinat+lakanat (meiltä aikuisilta) + pyyhkeet joka viikko, pussilakanat joka toinen viikko, lapsen petivaatteet harvemmin, joskus nekin monta kertaa viikossa jos sattuu pissat tulemaan ohi vaipan. Tytöllä on sama body käytössä niin kauan kuin sitä ilkeää pitää, eli sitten kun on likainen, menee vaihtoon, joskus päivän päästä, joskus menee 3 päivää sama. Yöppäri vaihdetaan 1-2 kertaa viikossa. Ja siistejä olemme itsekin, emme kulje likaisissa vaatteissa, mutta silti en saa konetta täyteen kuin ehkä sen kerran viikossa :whistle:
Eikä ollut pyykkirumba sen kummempaa vastasyntyneenkään kanssa, vaikka monena päivänä meni vaatteet vaihtoon neljäkin kertaa kun se kakkavelli ei meillä pysynyt vaipoissa :x Sitten piti aina pestä vajaita koneellisia ettei aivan kuivuneet liat vaatteisiin
 
En minä ainakaan ota pyykkäämisestä mitään stressiä, enkä väitä mitään pyykkirumbaa pyörittäväni, konehan ne pesee. Pyykkiä tulee ehkä 4-5 koneellista viikossa, lapsen vaatteet vaihdetaan joka päivä, koska aina niissä jotain fläkkejä on. Olemme urheileva ja muutenkin paljon harrastava perhe, paljon pyykissä on myös kevyesti pestäviä lenkkivaatteita.

Pyykin synty on niin elämäntavasta kiinni ja toisaalta kai vähän asenteistakin. Itse en laita päälleni likaantunutta vaatetta, enkä pojallenikaan sellaisia pue. Sänkyvaatteita ja pyyhkeitä pesen myös usein.
 

Yhteistyössä