Kuinka usein mammografiaan?

• Viestiketjun aloittaja kuinka
  • Ensimmäinen viesti
kuinka
Kuinka usein pitäisi käydä mammografiassa? olen 36-vuotias, ja toisessa rinnassa on hieman kipuilua. Rinnat on tutkittu 1,5 vuotta sitten, ja niissä ei mitään erikoista ollut. Samaa kipuilua ollut siis koko ajan pieniä taukoja lukuunottamatta. sanoivat johtuvan hormoneista.

Vastatkaa ja kertokaa kokemuksianne mammografiasta ja miten usein käytte siellä. Gyne sanoi, että 40 vuotiaasta lähtien pitäisi käydä joka vuosi. ja sitä säteilyä ei tarvi pelätä.

N48
Kävin ekan kerran mammografiassa 38v. Minulle on sanottu, että kannattaa käydä n.1,5-2vuoden välein, ja näin olen käynytkin. Rintani ovat ns. mastopaattiset, eli kovasti muhkuraiset, itse niistä ei ota mitään selvää; joten joka kerta on sen normaalin röntgen-tutkimuksen lisäksi katsottu myös ultralla. Pari kertaa on ultrassa näkynyt ns. nestekysta, vaaraton - onneksi! Toisessa rinnassani tuntuu toisinaan epämäräistä kipua, vihlontaa...siellä jossain sisällä. Tuosta on ollut puhetta mammografiassakin, sanovat sen tosiaankin olevan hormonaalista, ei vaarallista.

Yhteistyössä