Kuinka usein IVF hoitoja voi tehdä?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Olen koittanut löytää netistä tähän vastausta, mutta en oikein ole löytänyt. Jossakin sanottiin, että tulisi olla 1 kuukausikierto välissä ja toisaalla sanottiin, että 3 kuukautta väliä. Mitä teidän ivf lääkärit ovat suositelleet?
Meillä ensimmäinen hoito meni huonosti ja nyt suunnitellaan seuraavaa. Lääkärimme mielestä hoitoja voi tehdä tauotta joka kiertoon. Se tieto on hieman ristiriidassa lukemani tiedon kanssa.

Kaverin kaverilla, joka teki 5 hoitoa tauotta, on todettu nyt syöpä. IVF hoidothan jonkin tutkimuksen mukaan nostavat syöpäriskiä.

Kuinka usein näitä hoitoja uskaltaa tehdä? 5 kuukautiskiertoa putkeen hoitoja kuulostaa mielestäni liian nopealta tahdilta ottaen huomioon kuinka iso määrä eri hormooneja ja lääkkeitä tuona aikana käytetään.
 
vierailija
Julkisella on uuden ivf hoidon kanssa 3-6kk taukoa jonojen takia.

Yksityisellä pääsee nopeammin, mutta yleensä niissäkin on vähintään 1kk tauko.

Eikö ystävälläsi tullut kertaakaan mitään siirrettävää jos kerta 5x hoitoa putkeen?
 
vierailija
Julkisella on uuden ivf hoidon kanssa 3-6kk taukoa jonojen takia.

Yksityisellä pääsee nopeammin, mutta yleensä niissäkin on vähintään 1kk tauko.

Eikö ystävälläsi tullut kertaakaan mitään siirrettävää jos kerta 5x hoitoa putkeen?
Ei kuulemma tullut ja hoitojen edetessä tulos kuulemma vain huononi.
Netitsä löytyvien tietojen mukaan tulisi joidenkin mukaan pitää taukoa, mutta kai tuollekin on jokin selitys miksi jonkun mielestä hormooneja voi käyttää monta kuukautiskiertoa putkeen.
Mietin tässä odotammeko pari kuukautta, vai aloitammeko seuraavan hoidon heti nyt tämän mönkään menneen jälkeen.
 
vierailija
Ei kuulemma tullut ja hoitojen edetessä tulos kuulemma vain huononi.
Netitsä löytyvien tietojen mukaan tulisi joidenkin mukaan pitää taukoa, mutta kai tuollekin on jokin selitys miksi jonkun mielestä hormooneja voi käyttää monta kuukautiskiertoa putkeen.
Mietin tässä odotammeko pari kuukautta, vai aloitammeko seuraavan hoidon heti nyt tämän mönkään menneen jälkeen.
Jokaisen oma päätös toki, itse pitäisin vähintään kuukauden, ellei kaksi taukoa. Että elimistö toipuu.
 
vierailija
Mietin myös, että huonontaako peräkkäisinä kuukausina otetut lääkepistokset ja muut munasolujen laatua? Olen lukenut netistä, että jotkut ovat pitäneet 3 kuukautta taukoa huonosti menneen hoidon jälkeen. Ovat tuona aikana tehneet elintapoihin muutoksia ja syöneet ravintolisiä ja sen jälkeen onkin saatu hyviä munasoluja.

Aloittaja
 
vierailija
Luulisi näissä olevan joku suositus? Yksityisellä halutaan tietysti tehdä mahdollisimman paljon rahaa yritykselle. Toivottavasti se ei ole ainoa motiivi neuvoa olemaan pitämättä edes yhtä kuukautiskiertoa taukoa.
 
vierailija
Meillä yksityisen oma lääkäri käski pitää 2 kk tauon, liikuin paljon, söin terveellisesti ja olin ”lomalla” hoidoista. Seuraava hoito toikin sitten vauvan. Paino putos myös tauon aikana. Tauko tekee monesti hyvää. Munasolut kehittyy 3 kk, joten ehkä tuo 3 kk tulee siitä. Uudet solut pääsee ”rekrytoitumaan” ja munasarjojen pistoarvet paranee. En olis tuosta syöpäasiasta kovin huolissaan, hormoneja käytetään hoidoissa varsin vähän aikaa. Ja jos raskaus alkaa, raskaudet ja imetykset vähentää munasarja-ja rintasyöpäriskiä. Syöpä on vuosikymmenten riskien ja kuormituksen + geenien ja sattuman tulos. Enemmän sillä on merkitystä miten elät elämäsi kuin mitä hormoneja pistät parin viikon ajan.
 
vierailija
Meillä on suvussa estrogeeniin reagoivaa rintasyöpää. Nostavatko nämä hoidot estrogeenin määrään?
Osassa hoitoja ei käytetä estrogeenia, esim luonnolliseen ovulaatioon insemunaatioissa tai passeissa. Mulla on tehty 5 Ivf:aa ja lukemattomia alkionsiirtoja ja olen vain kerran käyttönyt estrogeenia. Mutta tuo on varmasti hyvä mainita lääkärille, että suvussa on tuollaista syöpää.
 
vierailija
"using fertility drugs greatly increases the amount of estrogen in the body. This extra estrogen may stimulate the growth of hormone-receptor-positive breast cancer cells. Still, results from earlier studies on fertility drugs and breast cancer risk have been mixed, so researchers haven’t been able to make a conclusive connection."
Noin sanotaan jossakin tutkimuksessa.
 
vierailija
Ei niillä hoidossa käytettävillä lääkkeillä edistetä terveyttä tai munasolujen laatua.

Itse ottaisin tauon. Pitäisin huolen sen aikana laadukkaasta ruokavaliosta. Ubiquinol joidenkin lähteiden mukaan auttaa parantamaan munisten laatua. To make a mommy blogista saa hyviä vinkkejä.
 
vierailija
Ivf ja syöpä aiheesta lisää keskustalua:
 

Yhteistyössä