Kuinka usein alle 1v ollut sairaana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja niisk.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

niisk.

Vieras
Kuinka usein teillä on sairastettu ensimmäisen vuoden aikana?

Mitä sairauksia?

Kuinka usein oltu lääkärissä? Saatu lääkekuuri?

Kuinka usein olette myös itse samalla sairaana?

Oon vaan ihmetellyt kun meilä 9,5kk poika potee nyt jo neljättä flunssaansa tänä syksynä, sen lisäksi yksi nuha oli keväällä 3kk ikäisenä. Onko tämä normaali saldo? Mutta ei ole ollut vielä kertaakaan korvatulehdusta, eikä muutakaan - eikä siis lääkekuureja sentään. Nyt vasta ollut ensimmäinen kuume nuhan ohella. Huomaan saavani itse nykyään myös herkemmin flunssan.

Tyttö 1v 3kk. Ollut kerran (rokotuksen jälkeen ) kuumeessa, johon liittyi nuha. Kesti kaiken kaikkiaan 3 päivää. Ei tarvinnut lääkäriä. Lämpöä on välillä ollut, liittyen hampaiden puhkeamiseen.

Tohon vaikuttaa niin moni asia ... Moniko perheenjäsen on bongailemassa tauteja julkisissa kulkuneuvoissa, päiväkodissa, koulussa jne. ym. ym. Meillä 8kk poika ollut kerran flunssassa kaksi päivää, ei käyty lääkärissä. On imetetty ahkerasti ja syö Rela-tippoja, molempien pitäisi vaikuttaa flunssia ehkäisevästi. Itse olen ollut terveenä, kerran oli hiukan kurkkukipua. Perheessä mies käy töissä jossa näkee paljon muita ihmisiä, vauvalla kaksi harrastusta viikossa jossa tavataan muita vauvoja, vieraita käy harvakseltaan, itse pestään kädet usein...

Meidän 11 kuinen tyttö ei ole ollut vielä kertaakaan kuumeessa. Pari pikku nuhaa ollut viime talvena ja tänä syksynä siinä onneksi kaikki. Reilu pari vuotias isosiskokin on ollut kanssa melko terve. Kaksi kertaa ollut kuumeessa (toinen kerta juuri nyt :( ), ja kerran vauvarokossa 1,5 vuotiaana. Lisäksi muutamia pikkunuhia ja kerran ollaan käytetty lääkärissä kun oli rohinaista yskää.

Meillä keskimmäinen poti vauvakuumeen alle vuoden ikäisenä, mutta muuten kaikki kolme olleet terveitä kävelyikään saakka. Sen jälkeen alkoi ilmeisesti käsiin tarttua jos mitä ja pientä nuhan poikasta ollut. Oksutautia vasta yli 2 v. Lääkekuureja ei ollenkaan.

Täysimetin jokaista 6kk ja imetys lopetettiin 1v ikäisenä, vaikuttaa se tai ei niin terveitä on olleet vaikka isi on oikea flunssahaavi aina nuhakautena. Itsekin raskaana ollessa ja imettäessä olen yleensä välttynyt suuremmilta flunssaoireilta, mitä kurkku joskus oirehtii ja yskää tulee.

Mutta ap, jos teillä on nuhaa ilman kuumetta niin voiko syynä olla allerginen nuha?

Meillä tyttö sairasti ensimmäisen flussan 11 kk iässä. silloin meni ohi viikossa, pari päivää kuumeili, ei lääkäriä/lääkkeitä. Itsekkään en sairastanut, normaalisiti liikuimme kaupoilla, vieraita kävi. sisaruksia ei ole, joten pöpäkuorma oli varmaan suhteellisen pieni. Vuoden ikäisenä viime kevättalvella typy meni hoitoon ja saldo helmi-touko välisenä aikana: 7 flunssa, joista viiteen liittyi korvatulehdus+antibioottikuuri. Eli todella hirveä aloitus oli hoidossa. Nyt onkin pysynyt terveenä yhtä pientä nuhaa lukuunottamatta eli lienee raasu kerännyt aimo annoksen vastustuskykyä viime talven flunssista.

Meillä oli pieni vauva heti flunssassa 3vko iässä. Tuli kai räkäisistä sukulaisista. Sit seuraava oli oksennustauti 10kk ikäisenä. Sai vanhemmilta, oltiin kaikki samaan aikaan taudissa. Silloin ajattelin, että jos siitä selviää, selviää mistä vain :). Sit kun alkoi hoito n.11kk, alkoi myös enempi sairastelu. Nyt kesän jälkeen ollut flunssia n. 5 ja 4 korvatulehdusta. Kaikkiin antibioottikuuri. Nytkin on lievä tulehdus päällä, neuvolatarkastuksessa huomattiin, mutta odotetaan jos luonto parantaisi. Myös näiden pojan flunssien myötä on tarttunut meihin vanhempiin. Ennen ei sairastettu juuri lainkaan. Hoitotäti valaisikin meidän saavan nyt kaikki heidän hoitoringin bakteerit ja sen takia sairastavan lapsen mukana. Viiminen kk on helpottanut vaikka ollaan oltu flunssaisessa seurassakin. Elättelen toiveita, että jonkin sortin vastustuskykyä olisi jo kehittynyt...

Meidän tyttö oli pari kertaa nuhainen jo ihan vauvana, ei kuumetta. Eka nuhakuume tuli 8 kk:n iässä. Sen jälkeen alettiin päivähoidossa, ja nenä on vuotanu taukoamatta, yskää on jne. Kuulemma ensimmäiset 6 kk hoidossa tulee oleen tällasta, kun lapsi ei vielä oo tottunu kaikkiin pöpöihin. Kuumetta ei oo muuten ollu paitsi viime viikolla sairastettiin tää kolmen päivän kuume. Lapsi on nyt 10 kk. Ite oon ollu nenä tukossa ja yskiny siitä asti, kun lapsi alotti hoidossa. Olen kotosalla (opiskelija - kirjotan yhtä tehtävää täällä enkä käy juurikaan yliopistolla), isi töissä.

meillä tyttö (1v.)on ollut kaksi kertaa flunssassa ja yskässä. Ite olen ollut kerran flunssassa kun tyttökin oli.Kahtotaan sitten miten käy sairastamisten kanssa kun tyttö alottaa tammikuussa perhepäivähoidon tai päiväkodin.

Poika sairasti alle 5kk iässä mahataudin. Lisäksi ennen 1 v. ikää pari flunssaa, joista toisen yhteydessä oli alkava korvatulehdus.
Aloitti päivähoidon 1-vuotiaana, eikä ole sairastanut kuin(?) pari flunssaa ja yhden mahataudin sen jälkeen, on nyt 2v 3kk.

Meidän esikoinen sairasti ekan nuhan 7kk ikäisenä mutta ekan kerran hän oli kuumeessa n 2-vuotiaana (2-vuotiaana sairasti useamman lievän flunssan), vauvarokon sairasti 2,5-vuotiaana. On nyt 3v eikä ole nuhia ja tuota vauvarokkoa lukuunottamatta muita tauteja sairastanut. Hän on ollut koko ajan kotihoidossa, tosin käymme kerhoissa päivittäin eli sieltä kaikki köhät ovat tulleet =). Kakkonen (8kk) on ollut kerran todella lievässä nuhassa mutta muutoin ollut terve. Lääkärissä esikoinen on kerran käynyt korvat katsastuttamassa muttei ollut onneksi korvatulehdusta. Itse olen ollut sairaana 2 kertaa (flunssia) tämän kolmen vuoden aikana.

Meillä ipana on kohta 2v ja 3 kertaa on ollut kuumeessa. Flunssaa ei ole ollut eikä alle vuosikkaana sairastanut kertaakaan. Lääkärissä ei olle käyty (muuta kuin neuvolan "pakolliset"). Hyvin ollaan mun mielestä selvitty! Kun toiset on jo 1½kk:n iässä korvatulehduksessa... Mutta ehtiihän tässä vielä :)

Meillä 10kk tyttö ja kaksi korvatulehdusta ja kolme flunssaa.. Ensin tuli flunssa 5kk iässä heti perään sitten korvatulehdukset ja nyt syksyllä parit flunssat peräjälkeen.. Aika raskasta vaikkei kysymys olekaan kuin flunssasta. Vaikuttaa kuitenkin aina nukkumiseen dramaattisesti. Toivottavasti saadaan talvi olla ilman tauteja, kunhan tästä päästään eroon... :-/

Meillä tyttö oli eka kerran nuhakuumeessa 8 kk iässä (oltiin kipeinä koko porukka). Olin tyytyväinen, että selvittiin niinkin pitkälle. Pesen käsiä ahkerasti aina kun tulen kotiin jostain... Seuraavan kerran iski nuhakuume 1 v 2 kk (oltiin kipeinä koko perhe). Seuraavat kaksi flunssaa tulivatkin sitten kuukauden välein ( 1 v 3 kk + 1 v 4kk). Näihin aikoihin aloitettiin muskari ja perhekerho - vaikuttanevat asiaan. Korvatulehduksia ei ole onneksi ollut eikä lääkekuureja ole tarvittu.

1v poika ei kertaakaan sairaana. kotihoidossa on,mutta on kyllä ihan 2vko:sesta asti ollut äidin mukana viikottaisella shoppailureissulla marketeissa. imetys lopetettiin 2½kk iässä.ite oon ollu pari kertaa flunssassa,mutta ei poikaan tartu ollenkaan,vaikkei syö ees hedelmiä päivittäin :)

Meillä vauva ekassa räkätaudissa 3vko vanhana, sai minulta. Kun täytti 3kk, oli sairastanut taudin kolme kertaa, tauti kesti aina 2 vko. Talvella oli 3 kk terveenä, sitten taas alkoi lähes kuudauden välein sairastelu. Korvatulehdus vuoden iässä. N. puolitoista vuotiaana alkoi sairastaa harvemmin ja nytkin on viimeksi ollut räkätauti yli puoli vuotta sitten. Sairasti juuri toisen korvatulehduksen, vaikkei ollut nuhaa. On reilu 2v nyt. Imetin, mutta siitä ei näköjään ekaan 1,5 vuoteen ollut mitään hyötyä. Hoidossa ei ole, vaan kotona.

Meillä just 1v poika.

Sairasti 5kk nuhakuumeen ja tosipuoleisin korvatulehduksen, jonak hoidin luomusti ilman kuureja.

Vauvarokko oli n.9kk iässä.

Nyt oli viikon kestänyt kova flunssa, kuumetta oli parina yönä ja hirvee räkätauti.Saimme sen muskarista räkäiseltä kaverilta.Meni ohi ihanluomusti hoidellen.

Meillä on myös 2 koululaista, jotka pesee kädet heti kotiin tultua, vessan jälkeen tai syömään tullessa.Samoin me vanhemmat. Liikumme julkisilla emmekä muutenkaan eristäydy ihmeemmin.

Tyttöä aikoinaan imetin pisimpään mutta hänellä oli korvatulehduskierre ja putket. Tämän kuopuksen kanssa imetys kesti vain 3kk mutta poika on terveempi kuin isommat lapset milloinkaan.

Meillä 5kk tyttö, ollut jo tähän mennessä kolme kertaa räkätaudissa n. 2kk, 3,5kk ja 5kk. Tää viimesin tuli ilmeisesti tehosterokotteen jälkimainingeista muista en osaa sanoa. Tässä viimeisimmässä on ainoastaan annettu Panadolia suppona, yöt on nukkunut kohtalaisesti mitä nyt rintaa olen useammin antanut. Säästyi kuitenkin ku ite sain influenssan ja keuhkokuumeen vaikka hoidin häntä koko ajan taudin alkuvaiheessa. Yleisesti ottaen helpolla päästy vaikka tosi tukkoiselta tuntuu, keittosuolatipoilla ja nenäfriidalla tultu toimeen, ihan pienenä höyryhengitystä varovasti suihkukaapissa. Vaikee mennä sanoo mikä on jos ei sairasta ja toiset taas koko ajan...

Meillä on ollut kaikilla ekan vuoden aikana 2-3 flunssaa, 1-2 mahatautia ja 1-5 korvatulehdusta. Kahdella vain 1-2 korvatulehdusta, yhdellä ne 5... lisäksi samalla vauvalla oli enteroroko ja synnynnäinen, hoitoa vaativa epämuodostuma. Kaikkia on imetetty samalla tavalla pitkään ja liikuttu paljon perhekerhoissa jne., ei vältellä juurikaan sairasperheitä, eikä pestä käsiä kuin vessassa käytyä tai jos muuten tarvetta.

Kaikilla on vakuutus ja kahdesta on saatu maksaa pääasiassa "turhasta", yhdestä saatiin omamme pois korkojen kanssa ekana, vakuutusmaksuiltaan kalleimpana vuonna.

Esikoinen alkoi sairastelun 9kk iässä. Siitä eteenpäin oli joka kuukausi lähes flunssassa. 1v. tienoilla sai ventolinen ahdistukseen. Lääkkeet tehostuneet ajan myötä (infektioastmadiagnoosi) ja mukana ollut korvatulehduksia (+putkitukset) kun lisätään ikään vielä 2 vuotta.

Kuopuksella (3kk) juuri oli ensimmäinen flunssa.

Yhteistyössä