Kuinka toimia juuri kolmevuotta täyttäneen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kahden äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kahden äiti"

Vieras
Ihan muutama päivä sitten tämä alkoi vaikka tietsikka on ollut tässä olkkarissa aina.

On alkanut vonkaamaan koneelle pääsyä kokoajan. Istuisi siinä aamusta iltaan.
Kun tyttö sain tuossa jokin aika sitten kokeilla pikkukakkosen sivuja. Ja youtubesta on osannut jo puolivuotta itse valita haluamasna lastenkappaleet.

Mutta nyt tästä on tullut todellinen ongelma. Huutaa ja kiljuu jossei koneelle pääse kun haluaa.
Kysyisinkin mikä teidän mielestä olisi sopiva aika pelata pikkukakkosenpelejä 3-vuotiaalle?
Siis päivässä?
Kotihoidossa on lapset.

Eikö joku puolituntia - tunti ole ihan riittävästi.. Eikä mun mielestä joka päivä. Itse en alle kolme vuotiasta laita vielä koneelle. Nyt on hyvä harjoitella sitä kieltämistä. Anna huutaa ja kiljua, silloin pelataan kun vanhemmat antaa luvan.

youtubessa on lastenlauluihin tehty pahoja videoita,en antas yksin siellä niitä kattella.

kiljumalla ei saa saada mitään, annat aitte vasta pelata kun osaa odottaa asiallisesti. ja varoitat n 10 min ja 5min ennen kuin pitää lopettaa,ni ehtii tehdä juttunsa loppuun.

Meillä juuri kolme täyttänyt lapsi saa katsoa ainoastaan silloin kun vanhemmat antavat luvan ja siihen ei kiljumiset auta. Pelata saa korkeintaan 20 minuuttia kerrallaan, videoita saa katsoa korkeintaan tunnin, yleensä sovitaan montako pätkää saa katsoa, ei tarkkaa kellonaikaa.

... mielestäni päivittäinenkin netteailu on noin pienelle turhaa .
Pari kertaa viikossa riittää .
Tällä tapaa luulisin tuota riippuvuutta paremmin hallittavan - jokapäiväinen istuntokin pitää homman kokoajan mielessä.
3- vuotiaan on itse muuten aika vaikeea määrittää milloin on tehnyt 'juttunsa loppuun' muuallakaan - saatika tietokonene tai netin syövereissä. Tuokin on vanhemman homma !

... niin vielä - mulla on oman hieman yli kolmevuotiaani kanssa sellainen logiikka, että jos jostain tulee liian tärkeää ja on 'pakko päästä' - katsomaan dvd:tä, tietokoonnelle yms -
juurikin tuota tekemistä on syytä aika paljonkin rajoittaa.
Luulisin että riippuvuuksien syntyä (vanhempanakin) ohjataan tällä tapaa - elämässä on hyvin vähän tuollaisia 'pakko pakko' asioita , ja niistä voi tulla hyvin haitallisia.
Pienelle lapselle - alle 5 vuotta tai alle 7 vuotta - on paljon muutakin mukavaa, aktivoivaa ja mielikuvituksellista tekemistä. Ja tylsyyden kestäminenkinhän on hyvä oppia !
Itse olen tietotekniikka alalla - silti ajattelen näin - pienen lapsen suhteen.

Silti tai siksi - lapseni osaa kirjaimet, numerot ja osaa kirjoittaa nimensä ja kavereidenkin nimiä. Muunmuassa...

Alkuperäinen kirjoittaja Ei edes joka päivä;23305438:
... niin vielä - mulla on oman hieman yli kolmevuotiaani kanssa sellainen logiikka, että jos jostain tulee liian tärkeää ja on 'pakko päästä' - katsomaan dvd:tä, tietokoonnelle yms -
juurikin tuota tekemistä on syytä aika paljonkin rajoittaa.
Luulisin että riippuvuuksien syntyä (vanhempanakin) ohjataan tällä tapaa - elämässä on hyvin vähän tuollaisia 'pakko pakko' asioita , ja niistä voi tulla hyvin haitallisia.
Pienelle lapselle - alle 5 vuotta tai alle 7 vuotta - on paljon muutakin mukavaa, aktivoivaa ja mielikuvituksellista tekemistä. Ja tylsyyden kestäminenkinhän on hyvä oppia !
Itse olen tietotekniikka alalla - silti ajattelen näin - pienen lapsen suhteen.

Silti tai siksi - lapseni osaa kirjaimet, numerot ja osaa kirjoittaa nimensä ja kavereidenkin nimiä. Muunmuassa...

Olen ihan samaa mieltä. Itsekin työskentelen tietotekniikan parissa. Lapselle en ostaisi ikinä mitään lastentietokonetta tai vastaavaa, vaan tietokoneisiin tutustutaan pikkuhiljaa vanhempien kanssa yhdessä kun se tuntuu tarpeelliselta. 3- vuotias osaa meillä varoa tietokonetta, eli tietää ettei se ole lelu ja miten sitä käsitellään esineenä. Hän osaa pyytää että katsomme valokuvia, videoita tai muuta, mutta hänen ei todellakaan tarvi osata löytää yhtään mitään itse. Nintendo ds:llä hän osaa pelata jonkin verran, mutta sen käyttö rajoitettu erikoistilanteisiin. Ei todellakaan joka päivä ja kerralla korkeintaan vartti. Ja samoin minunkin lapseni osaa kirjaimet ja numerot, sekä lukea että kirjoittaa ne. Tietokoneet ja pelit ovat täysin turhia ja ylimääräistä hupia lapselle.

puolisen tuntia. sen jälkeen anna huutaa. ei se lapsi siitä kärsi vaikka huutaa eikä saa haluamaansa, päinvastoin. taitaa olla aika lellitty jos ei tuossa iässä usko kun sanotaan että ei saa vaan huutamalla huutaa, uhmaikäiseltä 2 vuotiaalta ymmärtäsin

Meillä 4v tyttö ja 6v poika saavat pelata tunnin päivässä, aamulla puoli tuntia ja loput myöhemmin. Eivät pelaa joka päivä, ehkä 3-4 kertaa viikossa. Lisäks pojalla on mun vanha nintendo. Itse saa valita pelaako pelkkää nintendoa vai molempia puoli tuntia.
Näin tehdään alle kouluikäisillä, kouluun kun menee, saa vähän kauemmin sit käyttää jos tarvetta.

Mulla kans juuri 3v täyttänyt tyttö. Joitakin Pikkukakkosen pelejä on nyt oppinut pelaamaan. Ei saa joka päivä pelata, ehkä pari-kolme kertaa viikossa ½-1h kerralla. Jos on sellainen peli missä tarvitsee vanhemman apua eli ollaan yhdessä koneella niin aikaa voi mennä helposti tuo tuntikin. Ja meillä lapset myös kotihoidossa.

Mulla on periaatteena se että jos pelaaminen ja varsinkin peliajan loppumionen aiheuttaa kiukkua niin sitten pidetään reilu tauko.5v ja 7v eivät pelaa jokapäivä ja kerrallaan maks puolisen tuntia per nassu ja sekin pidetään usein parissa erässä.

Yhteistyössä