Kuinka te ymmärrätte sen kun on oikeus hoitaa sairasta lastaan 3pvä???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hoitsu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hoitsu"

Vieras
Eli kun yksit.sosiaalialan TES:ssä on että alle 10v lasta saisi hoitaa 3päivää sairauden alusta lähtien palkallisesti.

Mulle pomot parissa paikassa jo on sanoneet et jos esim ilmoitan sunnuntaina(joka EI ole työpäiväni)että tyttö kipeä, saan olla ma ja ti enää pois että se sunnuntai lasketaan vaikkei ole työpäivä.

ONKO NÄIN?

Sillä neuvolassa puhelimessa sanoivat että kun esim nyt lapseni sairastui eilen sunnuntaina ja ilmoitin heti pomolle (jotta ehtii saamaan sijaisen) niin neuvolan mukaan laki sallii että olen pois ma, ti JA ke koska sunnuntai ei ole työpäivä.

Jos menen tuota sanomaan pomolle se saa slaagin, sillä näyttää ettei ehkä tiistai riitä :/.

Ja kyse ei ole mistä muualta saisi hoitajan, vaan kysyn teitlä kokemusta tai tietoa TÄSTÄ kyseisestä asiasta.

Soitan kyllä Superiin ja kysyn huomenna jos tarvitsen vielä keskiviikon. Ajattelin vaan kysyä ensin täältäkin.

Yksityisten kanssa saa usein taistella näistä.
Mutta se tarkoittaa että vanhemmilla on oikeus olla sairaan lapsen takia pois 3 päivää. Eli meillä on niin että jos lapsi sairastuu vaikka niin että olen pe pois niin minulla jää vielä ma jonka voin olla pois. Onko teillä tuo su mahdollisesti joskus työpäivä? Jos teillä normaalit työpäivät on ma-pe niin sunnuntaita ei lasketa lauantait kyllä.

"Alle 10-vuotiaan tai vammaisen lapsen äkillinen sairastuminen siltä osin kuin
poissaolo on välttämätöntä hoidon järjestämiseksi. Palkallinen poissaolo ei
kuitenkaan voi jatkua kolmea työpäivää
pidempään sairastumisen alusta lukien."

Eli 3 työpäivää.

Mun järjen mukaan jos sä ilmoitat sunnuntaina että lapsi on kipee, on sunnuntai se ensimmäinen sairauspoissaolopäivä. Mä ilmoittaisin vasta maanantaina asiasta.

Jos on näin, niin aika typerästi suunniteltu. Silloinhan kannattaisi ilmoittaa työnantajalle vasta maanantaina. Tästähän tulee työnantajalle kauheesti vaivaa, ei sijaista välttämättä heti saa. Jos ilmottais jo sunnuntaina, niin työnantaja ehtisi paremmin etsimään sijaista.

Lue sieltä tessistä lasketaanko sairastumispäivä.

Meillä on tiukka ohjeistus: kolme päivää palkallisena, sairastumispäivää (mikäli olet ollut töissä ko. päivänä) ei lasketa. Aivan sama onko ne työpäiviä vai ei. Eli jos lapsi sairastuu pe, on palkalliset poissaolopäivät la-su-ma.

Mä olettaisin, että tossa on sama logiikka kuin siinä, että jossain työpaikoissa saa olla poissa omalla ilmoituksella kolme päivää eli jos perjantaina on poissa, niin sitten la ja su saa olla poissa sillä omalla ilmoituksella (vaikka töitä ei olisi koskaan viikonloppuisin) ja sitten maanantaina lääkäriin, jos sairaus jatkuu.

[QUOTE="Mude";27917055]Lue sieltä tessistä lasketaanko sairastumispäivä.

Meillä on tiukka ohjeistus: kolme päivää palkallisena, sairastumispäivää (mikäli olet ollut töissä ko. päivänä) ei lasketa. Aivan sama onko ne työpäiviä vai ei. Eli jos lapsi sairastuu pe, on palkalliset poissaolopäivät la-su-ma.[/QUOTE]

Työsopimuslaissa sanotaan, että voi olla pois neljä TYÖpäivää. Laki menee tessin yläpuolelle. Tessissä määritelty, onko poissaolo paikallista vai ei.

Meillä tarvii lääkärin todistuksen lapsen poissaolosta ja jos sä viet se lapset lekuriin sunnuntaina, sulle (yleensä) kirjoitetaan lappu kolmelle päivälle ja se on tuo su-ma-ti. Näin ollen sunnuntai on eka saikkupäivä.

Niin ja mä mietinkin et jos ilmoitan vasta ma aamuna et oho lapsi just sairastui, mutta fucking tunnollisena ilmoitin taas jo eilen. Jotta varmasti saisi ne 3 palkallista pitäis varmaan aina ilmoittaa tyyliin maanantai-aamuna(jos oikeasti oli sunnunt sairastumispäivä) että lapsi sairastui.
Mitäs ovat niin pirun tarkkoja.
Kiukuttaa kun esim mun miehen työpaikalla(eri ala) saavat olla lapsen ja itsensä takia kummassakin pois paljon höllemmin. Ainakaan omaan sairastumiseen ne ei tarvitse 3pvä.n mitään selvityksiä.

Mun työpaikalla tarvitsen KIRJALLISEN selvityksen miksi mies ei voi hoitaa(MUN työnantajalle). Ja se ei voi. Ja miehen työpaikalla nauretaan aina kun se hakee sen lapun :D voi veettu.

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;27917049:

Eli 3 työpäivää.

näin, eli pidä vaan puolesi asian suhteen.

Eihän se sunnuntai ole työpäivä niin ei sitä voi laskea kaiken järjen mukaan?

Henkilökohtaisesti mua kiehuttaa sekin että lauantait verottaa kesälomia ym. vaikka en koskaan lauantaina työskentelisikään vaan työaika on ma-pe. Kaameeta kusetusta/työntekijän polkemista koko järjestelmä.

Mutta eihän sitä voi ajatella niin että lapsi sairastaa niin pitkään että 3 työpäivää tulee täyteen :D Se saikku on yleensä sen kolme päivää, oli ne päivät mitä tahansa sitte. Ethän sä lekurillekaan sano että kirjoita pari päivää lisää kun sattuu oleen tuossa toi viikonloppu välissä :D Ap:n tilanne on kuitenkin rajatapaus koska lapsi on tullut kipeeksi sunnuntai-iltana. Siinä tapauksessa mä olisin soittanu maanantaina vasta tai sitte tiistaina lekuriin jos lapsi ei ole terve vielä silloin.

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;27917049:

Eli 3 työpäivää.

Tuohan tarkoittaa vain, että palkallinen poissaolo saa kestää enintään kolme päivää. Ei tuossa oteta kantaa aloittajan kysymykseen.

Eihän se sunnuntai ole työpäivä niin ei sitä voi laskea kaiken järjen mukaan?

Henkilökohtaisesti mua kiehuttaa sekin että lauantait verottaa kesälomia ym. vaikka en koskaan lauantaina työskentelisikään vaan työaika on ma-pe. Kaameeta kusetusta/työntekijän polkemista koko järjestelmä.

Nyt menee joillakin puurot ja vellit sekaisin. Ensinnäkin täytyy olla lääkärintodistus sairaudesta, ellei toisin ole sovittu. Palkalliset lomapäivät alkavat siitä päivästä, kun lääkärintodistus on kirjoitettu. Eli jos sunnuntai on lääkärintodistuksen kirjoittamispäivä, niin palkallisia päiviä ovat ma ja ti. Kysehän kolmessa palkallisessa päivässä ei ole sairaan lapsen hoitamisesta, vaan hoidon järjestämiseen varattu aika.

Ihan ot, mutta mulle on yks terkka soveltanut tuota samaa systeemiä kun ap:n työnantaja. Eli kun soitin neuvolaan maanantaina että mulla on lapsi kipeä, tarvin saikkulapun niin kysyi että milloin sairastui. Sanoin että sunnuntaina, niin terkka siihen että sitten hän kirjoittaa lapun vain ma - ti. Olin jotenkin ihan äimänä kun muut terkat aina mielellään laittaa heti sen kolme päivää.

Palkallisesti saa hoitaa 3 päivää, mutta sairasloma silti kestää vain sen 3 päivää. Jos lapsi sairastuu sunnuntaina, niin sairaslomapäivät ovat su, ma, ti, palkatta voi vielä hoitaa keskiviikon.

Luulisin, että päivät lasketaan samalla tavalla kuin jos itse sairastaa, eli jos lapsi sairastuu pe, ei voi olla mainitun TES:n perusteella palkallisesti poissa enää ma.
(Ja jos on sellainen TES, joka sallii palkallisen poissaolon vielä 4. päivän, siitä yleensä tarvitaan jo sairaanhoitajan todistus.)
Tilapäinen hoitovapaa on sitä varten, että ehtii järjestää lapsen sairastuttua ÄKILLISESTI tarvittaessa muun hoitajan, jos sairaus jatkuu. Tyhmää sinänsä, että pitäisi jättää pieni ressukka jonkun vaikka ihan vieraankin hoitoon sairaana. Mutta idea on tämä.
Näin ollen minäkin vastaisuudessa kiertäisin ap:n sijassa jatkossa niin, että ilmottaisin vasta maanantaina, että lapsi on sairaana. Kurjaa esimiehelle, mutta ehkä kivempi lapselle, jos äiti voi olla hoitamassa. Miehesikö ei voisi olla ke kotona lapsen kanssa? Jos kerran heillä ei töissä niin paljon kysellä perään, voisiko mies olla kotona kertoen, että nyt lapsi sairastui...

Itse soitin tänä aamuna pomolle, jolta sain niin ala-arvoista kohtelua kun lapsi sairastaa ( kuten aina kun sille kusipäälle soitta). Mutta se siis menee niin, että kun olet jo eilen ilmoittanut lapsen sairaudesta, ni se ikävä kyllä on sun eka palkallinen päivä. Joten tämä ja huominen on enää palkallisia.
Meidän pomo voi heittää luurin korvaan kun sanon, että lapsi on sairas enkä tule töihin. Miksi, oi miksi mä vielä on tuolla töissä? Tyhmä kun olen! Ja kyllä, olen sairaanhoitaja. Tehyyn olen ollut yhteydessä muista työpaikan asioista.

Mutta tarkennetaan nyt vielä ap se, että voit olla työsopimuslain perusteella lapsen kanssa kotona vielä keskiviikon, se vain ei ole enää palkallinen päivä. Mutta mitään muita seuraamuksia kuin palkan menetys yhdeltä päivältä siitä ei saa tulla, jos jäät vielä keskiviikoksi kotiin, koska laki sallii 4 päivää sairaan lapsen hoitoon.

Yhteistyössä