Kuinka tarkkaan olette puunanneet paikat kihomatotartunnan jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jsu

Vieras
Meidän perheessä ensimmäistä kertaa nuita inhottavia loisia, vanhin lapsi senätän jo 9-vuotias. Tänään otettiin koko porukka pyrvin-kuuri, huomenna pitäisi sitten aloittaa petivaatteiden pesu ja peittojen ja tyynyjen tuuletus. normaali siivous pitää myös tehdä, pyyhkiä joka paikka, johon kosketellaan, vaihtaa alusvaatteita pari kertaa päivässä, kynsiä leikattu.. mitä muuta? kuinka neuroottisesti olette siivonneet paikkoja, kuinka kauan aikaa. riittääkö, että vain seuraavana päivänä lääkkeen otosta vai pitääkö viikon parin ajan siivoilla?

- huomenna pehmolelut, tyynyt, peitot ja matot kahdeksi tunniksi vähintään 60 asteiseen saunaan kaikki, jos niitä ei pestä.
- petivaatteet 60 asteen pesuun huomenna
- huomenna perussiivous kunnolla, huomioi kaikki pinnat ja oven kahvat
- huomenna pese pestävät lelut
- huomenna imuroi myös verhot, mikäli vaan mahdollista

Siivous tehdään siis lääkkeen ottoa seuraavana päivänä! Ja uusitaan 2 viikon päästä, kun lääkeannos otetaan uusiksi. Tuon 2 viikon aikana perussiivousta ylläpidetään, pestään käsiä, ovenkahvoja ja vessaa usein, ja pidetään pehmot ja muutkin lelut mahdollisimman vähissä ja esim. suljettuna jätesäkkeihin.

Mistä tietää onko se tartunta? :(
meillä 4v valitellu peppua pari päivää, ja on aivan punainen peräaukon ympäristö.Itse että kutittaa. On suihkuteltu, annettu olla välilllä kotona ilman pikkareita. Yöllä on käyty taskulampun kanssa tiirailemassa mutta mitään ei ole siellä nähty.....

Alkuperäinen kirjoittaja mistä tietää;24801179:
Mistä tietää onko se tartunta? :(
meillä 4v valitellu peppua pari päivää, ja on aivan punainen peräaukon ympäristö.Itse että kutittaa. On suihkuteltu, annettu olla välilllä kotona ilman pikkareita. Yöllä on käyty taskulampun kanssa tiirailemassa mutta mitään ei ole siellä nähty.....

Teippi nukkumaanmennessä takamukseen, niin siihen ne jää kiinni, jos niitä on. Oikeasti siis. Tai sit vaan tiirailua...n tunti-pari nukahtamisen jälkeen tarkistus taskulampulla.

Me nyt siivotaan normistikin viikottain huusholli ja pyyhitään pölyt ja tartuntapinnat, ilman mitään kihomatoja. Petivaatteet vaihdetaan viikottain ja väliin tuuletetaankin ne. Pakkasella tunteja ulkona.

Lääkkeen ottoa seuraavana päivänä vaihdoin vuodevaatteet, pesin unilelut, imuroin patjat, ja pyyhin ovenkahvat yms pinnat joihin kosketellaan usein.

Ja 2 viikon päästä lääkkeet & sama siivoussetti - ei siksi että matoja olisi ollut vielä, vaan siksi koska Pyrviniä pitää ottaa 2 viikon kuluttua uudelleen.

Se riitti.

Mä vaihdan esim. käsipyyhkeet muutenkin päivittäin tai joka toinen päivä.

Kaikki mahdolliset tekstiilit lastenhuoneesta verhoja, patoja ja pehmoleluja myöten vietiin joko saunaan tai pakkaseen. Lelut olivat varastossa jäähyllä useamman viikon.

Kahvat, valokatkaisijat ja vesihanat pyyhitään kertakäyttöliinoilla, jottei levitellä munia.

Paras vinkki on tämä. Kuurin jälkeen laittakaa peräaukon ympärille sinkkipastaa, jotta madot eivät pääse munimaan.

Kaikki mahdolliset tekstiilit lastenhuoneesta verhoja, patoja ja pehmoleluja myöten vietiin joko saunaan tai pakkaseen. Lelut olivat varastossa jäähyllä useamman viikon.

Kahvat, valokatkaisijat ja vesihanat pyyhitään kertakäyttöliinoilla, jottei levitellä munia.

Paras vinkki on tämä. Kuurin jälkeen laittakaa peräaukon ympärille sinkkipastaa, jotta madot eivät pääse munimaan.

Sinkkipastan laittoa kannattaa jatkaa 1-2 viikkoa.

Voi krääk, menee hermot.
Meillä on TAAS näitä ihania "vieraita" Keväällä viimeksi. Kuinka kauan tätä riesaa kestää?

-Mikä tuo sinkkipasta on, mistä sitä saa?

[QUOTE="sinttu";24801424]Voi krääk, menee hermot.
Meillä on TAAS näitä ihania "vieraita" Keväällä viimeksi. Kuinka kauan tätä riesaa kestää?

-Mikä tuo sinkkipasta on, mistä sitä saa?[/QUOTE]ainakin niin kauan, että todella uskotte sen, että talo on täys suursiivottava

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24801436:
ainakin niin kauan, että todella uskotte sen, että talo on täys suursiivottava
Tai sitten tartunta tulee ihan jostain muualta kuin heiltä kotoa...lapsethan voi tuoda sen yhä uudelleen ja uudelleen koulusta, tms.

Meinaan meikäläinen ei sen kummemmin suursiivonnut, eikä ole matoja tullut sen jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24801436:
ainakin niin kauan, että todella uskotte sen, että talo on täys suursiivottava

Ja minä kyllä oon heti niin suursiivonnu, että! Kaikki lelut puunannu ja petivaatteet, päiväpeitot, viltit kaikki pessy joka ikinen kerta kun matoja on ollut talossa. Joka nurkan, ovenkahvan, seinän puunannu, kynnet leikannu, kynsiharjan kanssa pesty käsiä. Muutenkin meillä pestään kädet aina kun tullaan kaupasta/ulkoa/koulusta. Samoin ennen ruokailua luonnollisesti.

Silti tämä reisa ilmestyy aina aika-ajoin taloon.

Lähinnä mietinkin, että minkäikäiseksi lasten pitää kasvaa, että eivät enää uusia tartuntoja kanna kotiin.

[QUOTE="Sinttu";24801558]Ja minä kyllä oon heti niin suursiivonnu, että! Kaikki lelut puunannu ja petivaatteet, päiväpeitot, viltit kaikki pessy joka ikinen kerta kun matoja on ollut talossa. Joka nurkan, ovenkahvan, seinän puunannu, kynnet leikannu, kynsiharjan kanssa pesty käsiä. Muutenkin meillä pestään kädet aina kun tullaan kaupasta/ulkoa/koulusta. Samoin ennen ruokailua luonnollisesti.

Silti tämä reisa ilmestyy aina aika-ajoin taloon.

Lähinnä mietinkin, että minkäikäiseksi lasten pitää kasvaa, että eivät enää uusia tartuntoja kanna kotiin.[/QUOTE]ei se ikää katso. lapset vaan pitää koettaa opettaa siihen, että mitään ei syödä ennen kuin kädet pestään ja että kynnet pidetään lyhyenä ja kynnen alukset puhtaana.

Meillä sama ongelma, ilmaantui vkonloppuna.

Mä puunasin kloriinilla koko huushollin, pyyhin pinnat,ovet ja kahvat. lelut, patjat, peitot ja tyynyt oli muutaman tunnin saunassa, lakanat,pyyhkeet pesty ja vaihdettu parina aamuna ja pesty taas. pehmolelut vien varastoon, olkoon siellä ens vuoteen saakka... vessan oon kuurannu kloriinilla joka päivä.imuri laulaa monta kertaa päivässä... käsien pesu aina ennen ruokaa ja vessareissun jälkeen. eka kerran meilläki noita ilkiöitä... hyi!

[QUOTE="Äiti x 4";24801740]Meillä sama ongelma, ilmaantui vkonloppuna.

Mä puunasin kloriinilla koko huushollin, pyyhin pinnat,ovet ja kahvat. lelut, patjat, peitot ja tyynyt oli muutaman tunnin saunassa, lakanat,pyyhkeet pesty ja vaihdettu parina aamuna ja pesty taas. pehmolelut vien varastoon, olkoon siellä ens vuoteen saakka... vessan oon kuurannu kloriinilla joka päivä.imuri laulaa monta kertaa päivässä... käsien pesu aina ennen ruokaa ja vessareissun jälkeen. eka kerran meilläki noita ilkiöitä... hyi![/QUOTE]ja se imuri se on kaiken pahan alku ja juuri, se se juuri lennättää ne madon munat pitkin verhoja ja seiniä ja pöydän pintoja

mitä tuo sinkkipasta, mistä sitä saa? onko pyrvinin otossa tuo toinen annos otettava 10 vai 14vrk jälkeen eka oton? ohjeessa lukee 10-14vrk. kuinka lämmin saunan tulee olla, jos leluja aikoo saunottaa? mitä niille saunassa tapahtuu? jääkö ne si sinne saunaan elämään vai kuoleeko leluihin? ja toimii vissiin vain pehmoleluihin?

petivaatteet vaihdettu, patjat imuroitu, tyynyt, peitot ym laitettu ulos. kynnet leikattu ja nyt pesty käsiä kynsiharjan kanssa sekä vaihdettu alusvaatteita ja suihikutettu peppuja... nyt lähtee verhoja ja mattoja imuroimaan, sitten matot ulos,, imurointi, kosketuspintojen pyyhkiminen, imurointi, luutuaminen...

Mulle apteekista antoi neuvon ettei tarvita mitään hysteeristä siivoamista. Petivaatteet vaihtoon päivä pyrvinin ottamisen jälkeen ja normi siivous siihen päälle, eli imurointi, luutuaminen. Vessa hyvin siivottu ja käsipyyhkeet usein vaihtoon. Noilla mentiin meillä eikä oo matoja näkyny enää. Kynnet lyhyinä pidettävä tietenki ja vältettävä kaikenlaista sormin syötävää. Tsemppiä ap ja älä ressaa liikaa!! :)

• Tykkää
Reactions: Anatolia
no, imurointia suositellaan kaikissa ohjeissa mitä oon netistä lukenu...

Minä ainaki survoin kaikki lelut saunaan, siis sellaiset mitkä ei ole paristokäyttösiä. en tiedä auttoko...

yritän olla ressaamatta, mutta ei oikein onnistu, kun itselläkin alkoi oireet, ei pelkästään lapsilla ja perheessä ihan pieni vauva... :/ notmaali siivous tähän vielä, imurin kanssa. lelujen pyyhkimistä ja nuita pintojen pyyhkimistä. ei kai sitä muuta voi. mutta onko jollain tietoa tarkemmin tuosta toisesta annoksesta, otetaanko se 10 vai 14 vrk kuluttua, että teho parempi? vai onko väliä sillä? oletteko ottaneet varmuuden vuoksi enemän kuin kaksi kertaa tuota pyrviniä?

Yhteistyössä