Kuinka tämä ulosoton kirje pitäisi tulkita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Velallinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Velallinen

Vieras
Kirjeessä lukee näin: Yllä merkittynä aikana virkahuoneessani tullaan tulojenne (palkka, eläke ja muu etuus) yhteenlasketusta nettomäärästä ulosmittaamaan

Sitten alapuolella on ne miten paljon voidaan ottaa esim. 2/3 suojaosuuden ylittävästä jne. Nuo kyllä tajuan eikä niissä mitään, mutta siis tuo lause minkä laitoin ekana. Ulosmittauspäivänä on 30.12 klo:11. Mulla on palkanmaksupäivä 31.12 eli meneeko jo siitä palkasta ulosottoon? Vai tapahtuuko tuolloin joku selvitys paljonko tullaan ulosmittaamaan, mikä on nettopalkka, onko jotaki ulosmittausta pienentäviä seikkoja jne?

Kirjeessä lukee että on ennakkoilmoitus ulosmittauksesta. Ja ulosmittaukseen palkasta on joka tapauksessa menossa ja olen sen tiennyt, mutta mietin vain että meneekö se nyt tästä seuraavasta palkasta jo vai meneekö vasta 15.1.

Ketäänhän en nyt saa ulosotosta tai palkanlaskennasta kiinni kuin aikaisintaan perjantaina jos silloinkaan. Ajattelin jos joku täällä osaisi sanoa miten tämä menee.

Eikä tarvitse tulla soittamaan suutaan, että maksa velkasi. Mähän olen niitä maksamassakin kun kerran töissä olen ja palkasta ulosmitataan.

Ei välttämättä ehdi mennä vielä seuraavasta palkastasi, tuo ilmoitus lähetetään sinulle siksi, että voit halutessasi olla paikalla ulosmittauksessa. Ellet paikalle mene, toimitettaan ulosmittaus ilman läsnäoloasikin,ja palkanlaskentaasi toimitetaan maksukielto, jonka mukaan sitten palkkaasi ulosmitataan sinulle laskettu määrä niin, että sinulle jää tuo suojaoikeus. Jos sulla on paljon ulosotossa kuten itsellä oli 10 000euroa, niin olet oikeutettu maksuvapaaseen kuukauteen vuodessa, ellet itse ilmoita haluamaasi kuukautta, niin se on yleensä joulukuu. Itse maksoin tumpelointejani palkasta 8vuotta, kyllä ne siitä pikku hiljaa vähenee, ja hienolta tuntuu, kun ne saa hoidettua:)

Ei välttämättä ehdi mennä vielä seuraavasta palkastasi, tuo ilmoitus lähetetään sinulle siksi, että voit halutessasi olla paikalla ulosmittauksessa. Ellet paikalle mene, toimitettaan ulosmittaus ilman läsnäoloasikin,ja palkanlaskentaasi toimitetaan maksukielto, jonka mukaan sitten palkkaasi ulosmitataan sinulle laskettu määrä niin, että sinulle jää tuo suojaoikeus. Jos sulla on paljon ulosotossa kuten itsellä oli 10 000euroa, niin olet oikeutettu maksuvapaaseen kuukauteen vuodessa, ellet itse ilmoita haluamaasi kuukautta, niin se on yleensä joulukuu. Itse maksoin tumpelointejani palkasta 8vuotta, kyllä ne siitä pikku hiljaa vähenee, ja hienolta tuntuu, kun ne saa hoidettua:)

En pääse mainittuna aikana paikan päälle koska olen töissä. Pitää kuitenkin soittaa sinne koska mä maksan elatusmaksua yhdestä lapsesta ja se pienentää ulosmittaussummaa koska elarit menee sossun virkailijan mukaan ulosoton edelle.

Soitin ulosottoon, mutta on lomalla se joka mun asiaa hoitaa. Siellä kuitenkin katsottiin mun tietoja ja sanottiin, että tiistaina tulevasta palkasta ei ehdi mennä mitään. Päätös maksukiellosta siis tehdään maanantaina eikä tieto millään ehdi palkanlaskuun koska palkat on pitänyt silloin jo lähteä maksatukseen. Soitan vielä uudestaan maanantaina kun tulee lomalta se ulosottomies joka asiaa hoitaa niin saadaan hänen kanssaan sopia asioita paremmin.

Ulosmittauspäätös siis tehdään 31.12. Tämä tarkoittaa sitä että jos et siihen päivään mennessä ole laskujasi maksanut, tehdään tuo päätös ja se lähetetään tiedoksi työnantajallesi. Ei tietystikään ehdi tähän joulukuun lopussa maksettavaan palkkaan, päätöshän lähtee vasta alkuvuodesta eteenpäin.
Jos vain siis työnantajasi on maksanut TYEL-maksut ja ilmoittanut sitä kautta työpaikkasi olemassaolon. Jos taas olet vasta työpaikassa aloittanut eikä työnantaja ole TYEL-yhtiöön tietojasi ilmoittanut niin ei ulosottokaan heti työpaikkaasi löydä.

Eli verottajan vuosi-ilmoituksen ja TYEL-vuosi-/kuukausi-ilmoituksen perusteella tuo työpaikka löytyy.

Voit vielä tuon 31.12 tehtävän päätöksenkin jälkeen tehdä maksusopimuksen niin tieto ei mene työpaikallesi jos vain pysyt maksusuunnitelmassa

Soitin ulosottoon ja onkin vielä lomalla nämä kaksi päivää tämän vuoden puolella se ulosottomies. Hoitaakohan joku tuota asiaa kuitenkin hänen puolestaan kun kirjeessä oli koska ulosmittaus suoritetaan. :O Se ulosmittauspäivä kun on tämä päivä ja kello 11.

No itsellä ainakin silloin kun meni tuota ulkkaa, oli sillä minun "omalla" asiainhoitajalla toisinaan joku sijainen sen lomien aikana. Ja niille ketkä "halveksii" voin vaan sanoa, että ihan vapaasti, ei liikuta muiden halveksunta, sen sijaan olen YLPEÄ, että sain velkani maksettua:) ap, jos sulla on yksi lapsi elätettävänä, lasketaan se suojaosa sen mukaan. Netistä voi käydä tarkistamassa suojaosan suuruuden. Tsemppiä!