E
elintasoelli
Vieras
Ollaan tässä puoli vuotta saatu elää aika hyvää elintasoa kun minäkin pääsin valmistumiseni jälkeen töihin. Säästöön on pantu useita satoja kuukaudessa ja samoin lainoja/luottoja lyhennetty useita saturaisia kuukaudessa. Ollaan myös jouduttu remppaamaan autoa (johon mennyt ehkä 1000e ja vielä menee muutama sata) sekä hankkineet vaunut, turvakaukalon ym. mihin rahaa on palanut. Olemme saaneet elää harvinaista aikaa, kun ruokakaupassa on voinut suhteellisen huolettomasti ostaa mitä mieleen tulee ja laskujen jälkeen ruoka ym. rahaa on jäänyt reilusti yli tonni kuukaudessa.
Mä olen nyt jäämässä äitiyslomalle määräaikaisesta työsuhteesta (joka loppuu yllätys yllätys äitiyslomani alkumetreille). En siis saa 3 kk palkkaa, vaan tipahdan suoraan kelan ansiosidonnaisille. Vaikka palkka onkin ollut kohtuullinen, kelan laskureiden mukaan käteen jää kuukaudessa 1200-900e/kk. Tämä on siis useita satoja pienempi kuin tähän asti, tämä toki ollut tiedossa
Miehen palkka onneks nousee 200e/kk, että siitä ehkä jää jotain iloa verojen jälkeenkin. Meillä on ennestään yksi lapsi. Hoitomaksu tosin pienenee kun lapsi jää osa-aikaiseksi.
Nyt vinkkejä kehiin miten elää säästeliäästi, että pärjää äitiysloman ajan huonommalla elintasolla? Säästöjä en halua peruselämiseen käyttää, vaan ne on tarkoitettu esim. auton korjaamiseen, pyykkikoneen ostoon tms. hätävararahoiksi ja tarkoitus on vuoden päästä ostatella omaa kotia, jolloin pieni pesämuna on erittäin tärkeä!
Mä olen nyt jäämässä äitiyslomalle määräaikaisesta työsuhteesta (joka loppuu yllätys yllätys äitiyslomani alkumetreille). En siis saa 3 kk palkkaa, vaan tipahdan suoraan kelan ansiosidonnaisille. Vaikka palkka onkin ollut kohtuullinen, kelan laskureiden mukaan käteen jää kuukaudessa 1200-900e/kk. Tämä on siis useita satoja pienempi kuin tähän asti, tämä toki ollut tiedossa
Nyt vinkkejä kehiin miten elää säästeliäästi, että pärjää äitiysloman ajan huonommalla elintasolla? Säästöjä en halua peruselämiseen käyttää, vaan ne on tarkoitettu esim. auton korjaamiseen, pyykkikoneen ostoon tms. hätävararahoiksi ja tarkoitus on vuoden päästä ostatella omaa kotia, jolloin pieni pesämuna on erittäin tärkeä!