Kuinka saada 1-vuotias lopettamaan lyöminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Neuvoton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Neuvoton"

Vieras
Painin tässä erikoisen ongelman kanssa. Olen perhepäivähoitaja, ja minulla on hoidossa lapsi, 1v 1kk, joka lyö, ei vain käsin, vaan todella kovaa mm. päällään muita lapsia. Minua lapsi ei yritäkään lyödä, mutta tänäänkin löi toista lasta päällään suuhun todella kovaa. Saattaa myös heittää muita lapsia leluilla tai repiä näitä hiuksista.

Mitä ihmettä voin tehdä? Aiemmin tällaista käytöstä on tullut lapsilla vasta uhmaiän myötä, jolloin jäähy ja keskustelu on ollut sopiva rangaistus, mutta kuinka "rankaista" 1-vuotiasta? Tai eipä häntä taida vielä voida rankaista mitenkään niin, että yhtään ymmärtäisi syy-yhteyttä...

Jotenkin tuo lyöminen olisi saatava loppumaan, eikä kielloilla ole mitään vaikutusta. Jos nostan pois, juoksee nauraen takaisin lyömään uudestaan.

Ideoita?

Jaa-a kerro minullekin kun keksit keinon ;)
Täällä 1v6kk joka hermostuessaan pamauttaa päällään isoveljeä (vaikkei liity raivon aiheuttajaksi mitenkään) ja kun siitä komentaa niin hakkaa päätään lattiaan, seinään. Tapahtuu päivittäin.
Ei pysy syliotteessa tai pysyy kun pitää, mutta raivoaa vielä enemmän ja mä en kerrostalossa yhtään kauempaa kiljumista halua aikaan kuin on pakko...
Heittelee myös useasti tavaroita ja lujaa kun herra äkkäpökkö vauhdissa :)

Hauska juttu!! :D

Mulle tuli tänään hoitoon 1v1kk poika jolla on myös tätä lyömisongelmaa ja tavaroiden heittelyä. Tänään en ole vielä puuttunut kovin vahvoin ottein asiaan (kun tosiaan vasta ihan ekaa päivää) joten en tiedä miten vahvassa käytös on. Mutta katsotaan miten tilanne lähtee kehittymään.

Ota nyt ainakin vanhempien kanssa asia puheeksi jotta kotonakin ottavat käyttöön kiellot ja johdonmukaisesti alkavat puuttua asiaan.

Blue, mitkä siis olisivat ne vahvat otteet, jotka ottaisit käyttöön, jos käytös on voimakasta ja jatkuvaa?

Olen tietenkin puhunut toisen vanhemman kanssa asiasta, mutta ilmeisesti käytös ei kotona, jossa ei ole muita lapsia, ole niin voimakasta. Sanoi, että tietenkin kielletään, jos tällaista käytöstä esiintyy.

Joten vieläkään en oikein tiedä mitä minun pitäisi tehdä. Jatkan napakoitten kieltojen ja poisnostojen linjaa edelleen, alkaa vaan turhauttaa, kun tosiaan tuntuu, että lapsi ottaa nämä ihan leikkinä molemmat, eikä näillä ole käytökseen vaikutusta.

Meidän tyttö myös joskus 1v:nä löi useasti, se on varmasti lapsen turhautumista kun sanoja ei vielä ole tarpeeksi että voisi selittää.

Järjestelmällinen kieltäminen ja sen jälkeen koitin kiinnittää huomion muualle. Ei ole enää vuosiin lyönyt. Luulen että vaihe menee ohi kuitenkin ns. itsestään.

Vaikka se on vähän jännittävää kun miettii että mitä teki väärin kun jo yksi vuotias lyö.

Kiitos vastauksistanne.

Yritän siis jatkaa samalla linjalla kuin tähänkin asti ja toivon, ettei tämä yksi saa muita hoitolapsiani satutettua. Toivottavasti menee tosiaan ohi.

Pitää pitää vaan se lyöjä koko ajan käden ulottuvilla ja ehtiä tilanteeseen ennenkö ehtii tehdä mitään. Helpottaa varmaan kun oppii puhumaan. Kun kiellät puhu napakalla matalalla äänellä ja katso silmiin.

Yritä ehtiä leikkimään leikkejä jossa oppii odottamaan ja ottamaan toiset huomioon. Meillä helpotti kun oppi ymmärtämään vuorot eli nyt on c:n vuoro ja sitten sinun vuoro. Tuota opeteltiin lorupussilla, oppi ihan kerrasta. Samaten oppi odottamaan kun oppi sanan ensin. Ensin syödään ja sitten leikitään. Odota, minä puen ensin ja sitten otan syliin. Pieniä hetkiä odottaa jo reilu 1v:kin kun vaan ymmärtää mitä häneltä halutaan.

Pyydä vanhempia leikkimään lorupussilla tai muuten harjoittelemaan kotonakin.

kai sun täytyy sitten pystyä jotenkin erottamaan tämä 1v ja muut, kyse lienee lähinnä siitä että 1v:llä ei vielä ole riittäviä sosiaalisia taitoja muuhun kuin lyömiseen.
Meillä kotona on toimittu tuon ikäisen kanssa järjestelmällisesti vain niin, että sanotaa, ei saa lyödä, toista silitetään. sitten kädellä kiinni pitämällä silitetään lapsen kädellä sitä väkivallan kohdetta. meillä väkivallan kohde on ollut ainoastaa vanhempi, en tiedä miten toinen lapsi sitten jaksaa olla silityksen kohteena teidän tilanteessa. ja sitten kun lapsi silittää(joko autettuna tai itse) niin sitten kovasti kehutaan. muutaman kerran jälkeen osaa kyllä kun vain sano että SILITÄ! tuon puolustuksen varmaan sun muut hoitolapset oppivat.

Meillä kanssa puolitoistavuotias on alkanut osoittamaan mieltään. Viskoo tavaroita, joskus sylissä ollessaan läpsäisee tai puree. Mie olen toiminut niin, jos on sylissä ja läpsäsee tai puree. Lasken lattialle, joka johtaa siihen että lapsi paukauttaa pään lattiaan. Tuntuu erittäin kurjalle. Mutta menee sillä ohi.

Ongelmalliseksi tämän tietenkin tekee se, että lapsi ns. hyökkää toisten lasten kimppuun. Olisiko mahdollista siirtää lapsi toiseen huoneeseen? Rauhoittuisiko tällä?

Ei se lapsi eristämällä opi, tulee vaan kiukkuisemmaksi kun tuntee hylätyksi. Eikä lapsen saa antaa satuttaa itseäänkään. Eikä noin pientä saa jättää yksin kiukkunsa kanssa. Pidetään kiinni niin ettei pääse lyömään. Ja harjoitellaan yhteispeliä, niin se menee, hitaasti mutta varmasti.

[QUOTE="...";25598504]Ei se lapsi eristämällä opi, tulee vaan kiukkuisemmaksi kun tuntee hylätyksi. Eikä lapsen saa antaa satuttaa itseäänkään. Eikä noin pientä saa jättää yksin kiukkunsa kanssa. Pidetään kiinni niin ettei pääse lyömään. Ja harjoitellaan yhteispeliä, niin se menee, hitaasti mutta varmasti.[/QUOTE]

Vanhempi/aikuinen ei tietenkään jätä lasta yksin. Vaan on toisessa huoneessa lapsen kanssa.

[QUOTE="...";25598529]Siis hoitaja on yhden lapsen kanssa toisessa huoneessa ja muut leikkii keskenään?

Eiköhän olisi kuitenkin helpompi opettaa vaan tulemaan toimeen keskenään.[/QUOTE]

Toki on. Mutta kaikissa tapauksissa se ei vain ole niin yksinkertaista. Jos toiset lapset leikkii nätisti viereisessä huoneessa. Mistä nyt yleensä äänet kuuluu, etenkin jos on tarve korottaa ääntään. esim hätä.

Niin miksi altistaa muut lapset tämän yhden satuttamiseen, jos tilanteen voi saada ohi muutaman minuutin ololla toisessa huoneessa. Ei jokainen yksi vuotias osaa eläytyä toisten tunteisiin. Joten se opettaminen siinä, että soo soo toista sattuu ei aina vain toimi.

Ei yksi vuotias osaa eläytyä toisen tunteisiin, vasta kahden ikävuoden jälkeen siihen löytyy kykyä. Mutta yksi vuotias opettelee tulemaan toimeen toisten kanssa ja jakamaan. Ja sen oppii vaan olemalla lasten kanssa, ei eristämällä. Riittää kun estetään satuttaminen ei tarvitse huonetta vaihtaa.

Kiitos jälleen kaikille, nyt on tullut jo ihan konkreettistakin apua, kokeillaanpa tuota silittämishommaa heti arjen alettua :)

En muuten ole tässä lapsessa huomannut, että olisi vaikeuksia vaikkapa odottaa omaa vuoroa (meillä on juuri tuo lorupussileikki useita kertoja viikossa, ja kun kolme lapsista on alle kolmevuotiaita, odottamaan täällä välillä joutuu muutenkin) , muuten on hyvinkin hiljainen ja rauhallinen lapsi, ja se tekeekin tilanteesta hankalamman, kun kopsasee tai heittää sitten ihan yhtäkkiä, vaikkapa ohikävellessään. Käytöstä ei siis välttämättä edellä hermostuminen tms.

Mutta tuo silitysjuttu tosiaan kuulosti ehdottomasti kokeilemisen arvoiselta.

Yhteistyössä