Kuinka pitkiä hoitopäiviä lapsellanne on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Töihin palaava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Töihin palaava

Vieras
Oma lapseni menee elokuussa hoitoon 1,5 -vuotiaana ja hoitopäivän pituudeksi tulee useimpina päivinä 7 h. Teen 6-tuntista työpäivää mutta työmatkoihin menee yhteensä tunti. Mies on vuorotyössä joten voi toisinaan hakea lapsen jo aikaisemmin niin että päivälle tulee pituutta vain 5-6 tuntia. Millaisia hoitopäiviä teillä muilla on? Entä minkä ikäisiä lapsenne ovat?

2.5v, aloitti tarhan juuri 2kk sitten. päivät ovat 5-7h. olisivat lyhyemmät, mutta tarhassa sanotiin, että on hyvä jos tuodaan aina klo 8-9 eikä joskus (usein) vasta klo 11.
Yksityisellä ollessa päivät olivat jopa 10-12h kun emme saaneet töitä järjestymään lapsen edun mukaisesti (tietty vastapainona oli paljon vapaata ja 1h hoitopäiviä), mutta onneksi se aihe ei kestänyt kuin muutaman kuukauden!

Meillä lasten 3v9kk ja 1v11kk tarhapäivät olleet viime syksystä lähtien 8-15. Aamulla ei tarvitse herätellä, joten odottelevat yleensä jo itse tarhaan lähtöä ja molemmille on tärkeä päästä suoraan aamiaispöytään muiden kanssa. Molemmat nukkuu edelleen päiväunet, joilta heräilevät n. kahden aikaan ja menevät siitä suoraan välipalalle, joten kun tulen hakemaan kotiin n. 14.45, ovat juuri syöneet ja käyneet pissalla, siitä onkin sitten kätevä lähteä kotiin.
Joskus olisi ollut mahdollista lähteä töistä aiemminkin, mutta en ole viitsinyt, koska olisi turha hakea lapset aiemmin rutiinien vuoksi.
Limitämme mieheni kanssa työajat, joten sen avulla onnistuu, vaikka olemme molemmat kokopäivätyössä. Tämä toimii erittäin hyvin meillä ja lapset ovat olleet tyytyväisiä.

3,5 vuotiaalla on pitkä hoitopäivä 7-16, tosin on hoidossa 4 päivänä viikossa. Alkuun vuoden ikäisenä kun aloitti tein muutaman kuukauden lyhennettyä päivää.

Kuopuksemme, nyt 1v8kk, aloitti päiväkodin ollessaan 1v1kk ja alun harjoittelun jälkeen ollut hoidossa klo 8-16.30. Molemmilla vanhemmilla vakiopäivätyö, joten ei pystytä pahemmin hoitopäivää lyhentämään. Tosin menevä ja touhukas poikamme tykkään niin paljon olla päiväkodissa muiden lasten ympärillä, että enää en tunne asiasta huonoa omaatuntoa.

Meillä sama tilanne kuin ap:llä, että teen 6 h päivää, mutta matkoihin menee hieman yli tunti yhteensä, miehellä lähes 2 h, hän tekee täyttä päivää. Toinen vie ja toinen hakee yleensä, mutta silti päivä on 9 (joskus 8.30) - 16 tai 16.30. Lapset olivat hoidon alkaessa 2, 4 ja 6 v.

Syksyllä siirtynen kokopäiväiseksi, koitamme pitää hoitoajan klo 8 - 16.30. Välillä lähipiiri voi hakea aikaisemmin, mutta ei sitä voi vakituiseen käyttää ja omanlaistaan hoitoa se on sekin, vaikka on läheisiä ihmisiä.

On tämä minusta aika syvältä, että pääkaupunkiseudulta ei voi kaksi keskituloista ostaa perheasuntoa ja samalla olla perheen kanssa siellä kotona myös riittävästi! Meillä siis 6 h onnistuu, kun asutaan pienessä asunnossa, mutta toiveissa olisi sopivan kokoinen asunto. Jos pystyisin hakemaan lapset joskus ennen päiväunia, tekisin sen. Kesken unia ei tietenkään ole järkeä hakea.

meillä esikoinen oli 1v hoidossa n.8:30-16, eli 7,5h. Syksyllä molemmat lapset (1,5 ja 3) menevät hoitoon, päivät ovat luultavasti n. 7:45-16:15... mutta tällä kertaa meillä ei ole mahdollisuutta tehdä lyhyempää päivää tms. :( Onneksi toisella on lyhyt työmatka sentään!

Meillä lapsi on hoidossa kolmena päivänä viikossa. Yhtenä päivänä klo: 10-16, toisena ja kolmantena päivänä klo: 07-17.00. Meillä työmatkoihin menee 2h päivässä ja työt yleensä 8h/ päivä.

Meillä aloitettiin hoidossa 10 kk iässä. Alkuun olin opiskelija ja päivät sen takia lyhyempiä (8-15 useimmiten), seassa myös monia ylim vapaapäiviä. Nyt neito on 2,5 ja hoitoon viedään aamupalalle (ennen 7:30 pitää siis olla hoitopaikassa), ja haetaan klo 16. Haaveena olisi saada lyhyempi työviikko jossain vaiheessa, mutta nyk työsopimus on voimassa syksylle 2010, eli ei ainakaan ennen sitä.. Vaikka äidillä onkin huono omatunto pitkästä hoitoviikosta, lapsella näyttää olevan asiat hyvin. Hoitotäti (pph) on hyvin rakas!

Meillä päiväkotiura alkoi tasan 1v ikäisenä alkuun klo10-14.30 (isä vei suoraan ulkoilemaan ja minä tein 6h päivää ja pääsin ajoissa hakemaan). Tällä mentiin n.1,5kk ja nyt hoitoaika 1v3kk iässä on n.klo9(-9.30)-15.30, riippuen aamuhässäkästä. Meidän lapsi on aina ollut aamu-uninen, eli ei herää itsestään ennen kasia enkä ole kokenut tarpeelliseksi noin pientä herätellä aamulla kesken unien. Meillä molemmilla vanhemmilla on onneksi liukuva työaika.

Minun työaikani on ollut klo 8 - 16, mutta äitiyslomalta takaisin töihin palattuani sain vaihdettua työaikani klo 9 - 17 aikaan, vaikka kaikki muut noudattavat tuota aiempaa kellonaikaa. Minä siis olen vienyt lapset päivähoitoon klo 8.15-8.30.

Mieheni tekee rakennusalalla töitä, joten hän ei voi oikein työaikojaan valita, varsinkin, kun hän tekee hommia työparinsa kanssa ja liikkuu samalla kyydillä matkat. Hän aloittaa työt aikaisin tai vielä aikaisemmin, mutta hommat päättyvät vaihtelevasti työkohteesta riippuen ja työmatkoihin menee aikaa 15 minuutista yli tuntiin kohteen mukaan. Joskus hän on hakemassa lapsia jo klo 15, mutta yleensä klo 16-16.15.

Käytännössä meillä siis lasten hoitopäivän pituus on 8 tuntia.

Minä käyn töistä suoraan hakemassa ruoat 2-3 kertaa viikossa ja mies hoitaa ruokien lämmittämisen. Mies ei ole kovin hyvä kokkaamaan, joten teen 1-2 kertaa viikossa ison satsin ruokaa ja mies sitten lämmittelee niitä tai keittää esim. kastikkeen kanssa perunaa/riisiä/pastaa.

Lasten iät 6- ja 2-v.

Limitetty työssäolo vähentää meidän vanhempien yhteistä aikaa, mutta yritän itsekin mennä ajoissa nukkumaan, joten teen sitten aamulla kotitöitä sen verran kuin ennätän. Muutoin vaarana on se, että minä valvon myöhään itsekseni ja mies taas joutuu menemään jo klo 22 aikoihin nukkumaan, jotta jaksaa nousta aikaisin ylös. Iltaisin pidetään kiinni siitä, että 1 - 1,5 h jää meille ihan kahdenkeskistä aikaa.