Kuinka pitkät yöunet teidän noin 9kk ikäiset vauvat nukkuvat, ja muuta uniasiaa...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pesco
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

pesco

Jäsen
23.06.2011
125
0
16
Satakunta
Onko paljon vielä vaihtelua? Meillä poju nukkuu aika tarkasti 10 tuntia heräämättä. Menee nukkumaan 20.00 ja herää 6.00.

Miten päiväunien laita? Musta tuntuu, että viimeaikoina on ollut päiväunet vähän mitä sattuu... Ainoa säännöllinen uni on aamulla noin 2-3h heräämisen jälkeen noin 45min, muuten vaihtelee kaksista päikkäreistä kolmiin ja välillä torkahtelee useammankin kerran. Jostain syystä poika on tosi huono nukkumaan ns. pitkiä päiväunia. On aina ollut.. Nukkuu siis korkeintaan vähän pälle tunnin kerrallaan, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.

Itseasiassa epäilen, että Tutteli on aiheuttanut pojalle vatsavaivoja, jotka päivisin on häirinnyt unia kun aina on herännyt ns. kitinään, harvemmin virkeänä. Tämä kitinään herääminen alkoi kun vaihdettiin Tutteli kakkoseen. Miten sekin sitten lienee mahdollista, mutta siltä se nyt näyttää kun on ilmavaivoja ollut sitä saakka paljon enemmän ja usein vatsa löysänä..

Olipas taas juttua.. :D Noh, kiva olis kuulla miten muilla menee ja vaikka kokemusta tuosta tutteli kakkosesta, että voiko se todella vaikuttaa noin..

meil poika koht 10kk. lopetti tissin syömisen 9kk ja sen jälkeen yöt nukuttu heräämättä. saattaa havahtua pari kertaa mut äidin käsi sängys riittää rauhoitukseksi. meillä ei pidetä tarkkaa lukua unista mut perus päivä jos ollaan vain kotona niin herää 7-8 aikaan, hereillä 2 tuntia. 1.5h päikkäreitä. hereillä kolme-neljä tuntia. päikkäreitä 1-1.5h. sit yö unille 8-9 aikaan.

kerhot ja kylailyt muokkaa päivää helposti. ja todella harvoin, ehkä 5 kertaa elämänsä aikana nukkunut yli 2 tuntia päikkäreitä.

tuttelista en tiedä kun tähän asti menty äidinmaidolla ja nyt teen puurot tuohon korvikkeeseen. eka kaks viikkoa maha kyllä oli todella sekaisin.

Nukkuu yöllä n. 11 tuntia ja yhdet päikkärit jotka kestää 1,5-2,5 tuntia. Jos herää 1,5 tunnin jälkeen, koitan yleensä hyssytellä takaisin uneen ja usein onnistuukin nukahtamaan vielä. Nykyään nukkuiset on tosi säännöllisiä, ollut jo kuukauden, sitä ennen vaihteli tosi paljon. Usein ei nukkunut ollenkaan päikkäreitä tai sitten otti neljät 15-30 minuutin unet.

Kitinä ja löysä vatsa voi johtua hampaisenkin tulemisesta. Meidän vauvalle tuli just yläetuhampaat, ja sitä ennen oli vatsa ihan ruikulla, piereskeli ja kitisi öisin. Sama juttu oli kesällä alahampaiden kanssa.

meillä on 9kk ikäinen poika. juuri siiryttiin yksiin pääikkäreihin kun meinasi ruveta heräämään ennen seitsemää aamulla :) nyt herätään vähän ennen kahdeksaa. aamupäivät ollaan ulkona niin siellä jaksaa touhuta, sitten sisälle ja ruokaa nassuun ja nukkumaan. nukkuu reilu 2h päikkäreitä ja menee sitten kahdeksan jälkeen yöunille, herää vähän ennen kuutta syömään ja nukkuu loppuyön mun vieressä. aiemmin kun nukku kahet päikkärit ni ne oli pituudeltaan 30min-1h, nyt on senkin puolesta mukavampi rytmi.

Kylläpäs olette päässeet "helpolla". Mulla kohta 11kk ja pitkään jo nukkunut yöunia 9h, max 10h. Yöheräilyjä 3-4, joista 2 kertaa maitoa. joskus harvoin on päästy yhdellä heräämisellä. Päiväunia 2-3 riippuu pituudesta ja ajankohdasta. Yleensä kesto 40min-1,5h. Jospa tämä tästä joskus helpottaa :) Ja nukahtaminen on meillä taistelu.

Kylläpäs olette päässeet "helpolla". Mulla kohta 11kk ja pitkään jo nukkunut yöunia 9h, max 10h. Yöheräilyjä 3-4, joista 2 kertaa maitoa. joskus harvoin on päästy yhdellä heräämisellä. Päiväunia 2-3 riippuu pituudesta ja ajankohdasta. Yleensä kesto 40min-1,5h. Jospa tämä tästä joskus helpottaa :) Ja nukahtaminen on meillä taistelu.

juu lisään vielä että lopetin yösyötöt noin 7kk iässä. harva lapsi vapaaehtoisesti luopuu saavutetuisa eduista:) yöllä jos heräs niin lepyttelin siis sylissä tai käveleskelemällä lapsen yöllä jos heräsi ja laitoin takas nukkumaan. tuo aamukuuden syöttö on jäänyt kun minusta tuntuu että heräisi jos ei saisi silloin maitoa, ja minä en suostu kuudelta nousemaan :)

meillä nuo yöheräilyt loppu vasta kun tissin lopetti. sitä ennen oli öitä et ei tehny mitään muuta kuin roikku kiinni. ja rauhoittui vain rinnalle. eli olen nauttinut tästä melko normaalista nukkumisesta huimat 20 vuorokautta. sitä ennen valvoin 9kk putkeen. meillä kun ei ole ketään joka voisi lasta katsoa edes tuntia päivällä.ja kun herra oli päiväunilla ja itse yrtin nukahtaa meni siihen yleensä tunti jonka jälkeen hän jo heräsikin. mies katsoi viikonloppuisin kun pystyi töiltään. mutta olin todella, todella väsynyt. nyt maailma kirkastunut!

[QUOTE="viima";24694571]meillä nuo yöheräilyt loppu vasta kun tissin lopetti. sitä ennen oli öitä et ei tehny mitään muuta kuin roikku kiinni. ja rauhoittui vain rinnalle. eli olen nauttinut tästä melko normaalista nukkumisesta huimat 20 vuorokautta. sitä ennen valvoin 9kk putkeen. meillä kun ei ole ketään joka voisi lasta katsoa edes tuntia päivällä.ja kun herra oli päiväunilla ja itse yrtin nukahtaa meni siihen yleensä tunti jonka jälkeen hän jo heräsikin. mies katsoi viikonloppuisin kun pystyi töiltään. mutta olin todella, todella väsynyt. nyt maailma kirkastunut![/QUOTE]

Pulloruokinnalla ollaan, mut en vaan jaksa lopettaa yösyöttöjä. Aika usvassahan tämä arki menee, mutta menköön:D

poika 8kk, nukkunut yhteensä 5 yötä heräämättä elämänsä aikana, siis klo 20- aamuun, aamumaidon juo 5-7välillä, sitten "jatkaa" uniaan hetken, yöheräilyjä 5-50 kertaa, päikkäreitä 25-30min kerrallaan, kolmesti... nyt muutamia kertoja nukkunut 2(!!!)tunnin päikkärit, kuten eilen uusissa rattaissa......

Itseasiassa epäilen, että Tutteli on aiheuttanut pojalle vatsavaivoja, jotka päivisin on häirinnyt unia kun aina on herännyt ns. kitinään, harvemmin virkeänä. Tämä kitinään herääminen alkoi kun vaihdettiin Tutteli kakkoseen. Miten sekin sitten lienee mahdollista, mutta siltä se nyt näyttää kun on ilmavaivoja ollut sitä saakka paljon enemmän ja usein vatsa löysänä..

Olipas taas juttua.. :D Noh, kiva olis kuulla miten muilla menee ja vaikka kokemusta tuosta tutteli kakkosesta, että voiko se todella vaikuttaa noin..

Jep Tutteli kakkonen ei sovi meilläkään, eikä mikään muukaan äidinmaidonkorvike mikä pitäis olla KAKKONEN. Neuvolantäti käski unohtamaan koko välivalmisteen, kuulema aiheuttaa usealle tosi kivuliaita masuvaivoja. Nooooooh... me sit aloiteltiin neiti 10kk kanssa maustamattoman viilin ja jugurtin maistelu. hyvin uppoo ja masuvaivat ei ole läheskään sitä mitä Tutteli kakkosen juomisesta. Neiti lopetti tissin syömisen heti 3kk iässä kun ei vaan maistunut..

Juomme tyytyväisenä ihan vaan ykköstä siihe asti, että otamme ekan lasin ihan oikeaa maitoa. Eikä kukaan tämän paikkakunnan neuvolan henkilökunnasta ollut asiasta kauhuissaan. Pääasia että saa ruokoo! :D

Uskonpa että tämä Tutteli kakkonen on tuhonnu teidän päikkärirytmin, niin kävi meilläkin. Kun ollaan oltu takas ykkös Tuttelilla niin unet on ollu normaalit, öisin klo 22-08 tai 09. Päikkärit nukutaan kahet noin 2 tunnin mittaiset. Tytön elämä loistaa! :) Kehotan kokeilemaan saman tyylistä tekniikkaa, muuten menee elämä pienelläsi hankalaksi...

Lääkäri totesi että kaikkien vauvojen sisuskalut ei kehity samaa tahtia, ei ole mitään mistä olla huolissaan!

Lisään vielä edelliseen viestiin että meillä yösyömiset loppui 5kk iässä, ihan itsestään. nykyään herätään kiipeämään isin ja äitin sänkyyn nukkumaan ku isi tulee yötöistä. ja uni jatkuu heti miten. se että öisin herää niin on aika harvinaista.

meillä ollut enemmän nukahtamisongelma. ei sitten millään meinaa rauhoittua nukkumaan, omaan sänkyyn varsinkaan, on suoraa huutoa välittömästi niin kauan että meen hakemaan. nyt kun saatiin päikkärirytmi kohdalleen, on nukahtaminen hiukan helpompaa. enää ei tartte tapella ku maksimissaan 2 tuntia, entisen 4tunnin sijaan :D ja sylissä nukahtaa.. päikkäreillä taas vaunuihin, ilman minkäänlaista ongelmaa. illat ollu melkoista rumbaa viimeiset puoli vuotta.

mulla on nykyään jopa iltaelämää, voin jopa seurata jotain telkkarisarjoja!!! :D

Yhteistyössä