Kuinka pitkä työmatka teidän perheen vanhemmilla vs. hoitopäivät?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pennie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pennie

Jäsen
16.01.2010
84
0
6
Koitamme tässä pähkäillä kuumeisesti muuttaako lähemmäs kaupunkia, missä vähemmän omaa rauhaa ja lyhyempi työmatka, vai kauemmas maalle missä ei naapureita, mutta työmatka heti puoli tuntia pidempi. Matkan pituus tietysti korreloi myös lasten hoitopäivän pituuteen. Toisaalta kauempaa saisi isomman talon ja pihan samalla rahalla.

Millainen työmatka sinulla nyt on, tai missä menee kipuraja? Jos työmatkasi on pitkä, onko lapset hoidossa kotipaikkakunnalla, vai työpaikkakunnalla?

Pääkaupunkiseudulla asutaan. Työmatkaa minulla on 20 km, johon kuluu kesällä alle 20 min ja talvella vajaa 30 min per suunta. Miehen työmatka kestää reilu puoli tuntia per sivu.

Ilman muuta lapset ovat kodin lähellä hoidossa, koska joskus jos olen itse kipeä, niin jaksan viedä lapset juuri ja juuri lähellä olevaan päiväkotiin ja saan itse potea kotona rauhassa. Sama juttu, jos esim. minun täytyy käydä hammaslääkärissä tai vaikkapa gynekologilla. Ei olisi mitään järkeä lähteä viemään ensin lapsia hoitoon työpaikan lähelle ja palata itse takaisin kotinurkille.

[QUOTE="Sanna";25760368]Pääkaupunkiseudulla asutaan. Työmatkaa minulla on 20 km, johon kuluu kesällä alle 20 min ja talvella vajaa 30 min per suunta. Miehen työmatka kestää reilu puoli tuntia per sivu.

Ilman muuta lapset ovat kodin lähellä hoidossa, koska joskus jos olen itse kipeä, niin jaksan viedä lapset juuri ja juuri lähellä olevaan päiväkotiin ja saan itse potea kotona rauhassa. Sama juttu, jos esim. minun täytyy käydä hammaslääkärissä tai vaikkapa gynekologilla. Ei olisi mitään järkeä lähteä viemään ensin lapsia hoitoon työpaikan lähelle ja palata itse takaisin kotinurkille.[/QUOTE]

Joo, jos työmatka on pisimmilläänkin vajaa 30 minuuttia, niin ymmärrän lastenhoidon kodin lähellä. Mun mielestä pitkä työmatka on ~50 minuuttia, sellaiselta etäisyydeltä alkaisi olla taloja tarjolla kivaan hintaan...

Kyllähän sitä kaikkineensa (kävely pysäkille, odottelu, bussimatka) menee lähes tuo 50minuuttia. Työmatka on ehkäpä 12 kilometria, alle 15km kuitenkin :)

Käymme toisella paikkakunnalla töissä ja päiväkoti on matkan varrella.

Joo, jos työmatka on pisimmilläänkin vajaa 30 minuuttia, niin ymmärrän lastenhoidon kodin lähellä. Mun mielestä pitkä työmatka on ~50 minuuttia, sellaiselta etäisyydeltä alkaisi olla taloja tarjolla kivaan hintaan...

En ymmärrä, miksi lapsia pitäisi lähteä kuljettamaan autolla pitkiä matkoja päiväkotiin. Tunnetustihan liikenteessä kuolee paljon ihmisiä. Oli työmatka pitkä tai lyhyt, niin parempi lasten on olla lähellä kotia. Ei se autossa istuminen kuitenkaan ole mitään laatuaikaa. Senkin ajan lapset viihtyisivät paremmin päiväkodin pihaleikeissä.

Asumme pääkaupunkiseudulla, ja matka työpaikaltani lasten päiväkotiin on 700 m ja sieltä kotiin 1,5 km, eli aikaa ei mene matkoihn juuri mitään. Mieheni työpaikalta on matkaa päiväkotiin 1,5 km, eli lähellä sekin.

[QUOTE="Sanna";25760393]En ymmärrä, miksi lapsia pitäisi lähteä kuljettamaan autolla pitkiä matkoja päiväkotiin. Tunnetustihan liikenteessä kuolee paljon ihmisiä. Oli työmatka pitkä tai lyhyt, niin parempi lasten on olla lähellä kotia. Ei se autossa istuminen kuitenkaan ole mitään laatuaikaa. Senkin ajan lapset viihtyisivät paremmin päiväkodin pihaleikeissä.[/QUOTE]

No tätä mä olen koittanut miettiä, että kumpi on parempi, lapset autossa mukana ja vähemmän päiväkodissa, vai päiväkodissa kodin lähellä ja pidempi päivä... Ei ole aiempaa kokemusta.

Itselläni työmatka 15-40min riippuen millä välineellä kuljen työpaikalle. Miehellä työmatka 20-30min kelistä ja ruuhkasta riippuen.
Päiväkoti on ihan kotikulmilla ja ainokaisen hoitoaika max 7h.
Meillä asia on järjestynyt hyvin. Itse menen 6.30 töihin ja mies vie lapsen päiväkotiin yleensä yhdeksään mennessä. Tämä mahdollista Helsingissä (ainakin tällä hetkellä).

Me ei olla muutettu ns. periferiaan, juuri siksi ettei matkoista tulisi noin pitkiä. Asutaan ahtaammin, ja silti on matkaa työpaikoille... Meillä onneksi lapsi on pph:lla alle km päässä kotoa, mutta kun jossain vaiheessa menee päiväkotiin, niin se on todennäköisesti kauempana. Mulla on työmatkaa n. 9 km, johon menee kesäaikana pyörällä n. 25 min ja talvella kimppakyydillä n. 20 min. Miehen työmatka on ehkä n. 12 km mutta joutuu ruuhkien takia kiertämään autolla aika kaukaa, joten matkaan menee ainakin 30 min suuntaansa. Pitempiä matkoja ei kyllä millään jaksettais.

Me asutaan maalla, työmatkaa 35 minuuttia samalla autolla ja samaan suuntaan. Lapsi on hoidossa lähellä työpaikkaa yksityisellä pph:lla. Tämä on ollut meille kätevää. Kaupassa käynnit jne asiointi tapahtuu koko porukalla työpäivän jälkeen. Kotikylällä kun ei ole mitään palveluja.

Koti - työpaikka 20min. Koti - päiväkoti 5min. On hyvä, että pk on lähellä, jos vaikka sattuu joskus unohtamaan jotain matkasta ja pitää palata kotiin hakemaan. Näin ainakin mulla on käynyt kerran jos toisenkin. Lasten hoitopäivät max 8h ja paljon vapaapäiviä ja lomaa vuoden aikana. Ovat vuoden kaikista päivistä enemmän kotona kuin hoidossa.

Miehellä 10 kilsaa, päiväkoti matkan varrella. Kesällä menee pyörällä n. puoli tuntia, talvella autolla vartti. Mulla on vain 2km työmatka, päiväkoti matkan varrella 1,5km kohdalla.

Jos ois 8h työpäivät ja työmatka suuntaansa sen vajaan tunnin, niin eihän sitä ehtis mitään enää työpäivän jälkeen tehdä... mieluummin asutaan vähän ahtaammin/kalliimmin kuin vietetään joka päivä 2h autossa istumalla.

No tätä mä olen koittanut miettiä, että kumpi on parempi, lapset autossa mukana ja vähemmän päiväkodissa, vai päiväkodissa kodin lähellä ja pidempi päivä... Ei ole aiempaa kokemusta.

Meillä on työmatka ollut 40-50 minuuttia suuntaansa kun lapset olivat pieniä, joten hoitopaikan sijaintia pohdittiin. Pari työkaveria olikin sijoittanut lapsensa työpaikan lähelle päivähoitoon. Pari mietittävää juttua:
- hoitopaikan saaminen työpaikan läheltä hankalaa, jos on eri kunta tai pulaa hoitopaikoista. Yksi työkaveri menetti paikan elokuussa, koska 'oli väärällä alueella ja paikka tarvittiin lähiseudun lapselle'. Sai kyllä saman tien paikan kodin läheltä, mutta järjestelyt meni täysin uusiksi.
- automatka vaan on pitkä lapselle varsinkin hoitopäivän jälkeen, kun on nälkä ja märät vaatteet jne.
- aikuisellekin autossa kulutettua aika per päivä on liikaa. Ostettu koti ei tunnukaan niin kivalta, kun arki on hankalaa ja ilta-aika kotona on todella vähäistä. Harrastaminen viikolla mahdotonta.
- lapset eivät tutustu lähiseudun lapsiin vaan kaverit ovat kaukaa. Muodostuu haasteeksi 5-vuotiaan kanssa ja koulun lähestyessä on jo ongelma.
- Koulun alkaessa pitkät työmatkat alkaa rasittaa entisestään.

Yhtä kaikki, mun mielestä pitkä työmatka on vaan liian hankala mukavan arjen kannalta. Ainakin meille oli.

Me asutaan pk-seutulla, kehyskunnassa. Kumpikin käydään Helsinkissa töissä. Matkaa noin 35km, kelista ja ruuhkasta riippuen matka kestää 35min -1 tunti.
Lasten hoitoajat ovat meillä olleet sen 8 tuntia. Mies on yrittäjä ja itselläni liukuva työaika, joten sovitellaan näin, että toinen vie ja toinen hakee. Lapset viedään kello kahdeksaksi ja haetaan ennen neljää. Yleensä mies vie (hänellä usemmiten tarvetta pidentää päivää iltapäivästä), jolloin minä olen töissä jo klo 7. Pääsen liukuman puitteessa lähtemään klo 15 ja koska silloin ei ole vielä ruuhkaa, niin olen päiväkodin pihassa jo hiukan 15.30 jälkeen. Päiväkodista kotiin on matkaa 5km.

Näitä ketjuja lukiessa aina iskee oma karmiva todellisuus päin naamaa.

Työmatkoihin menee tunti suuntaansa "normaalilla" kelillä. Koti ja työpaikka Helsingissä. Lapset onneksi jo koulussa (kodin lähellä)

Ja ei, oman auton käyttö ei olisi oikotie onneen, koska pysäköintipaikan etsimiseen se säästyvä aika melkolailla tuhraantuisi.

Olen joskus miettinyt, että jossain paljon kauempana asuessakin sujuisi työmatka sukkelammin.

Meillä päivähoitopaikka on kodin vieressä siitä syystä, että lapsen sosiaalinen piiri tulee suureksi osaksi olemaan se oman lähiympäristön ihmiset. Päivähoitokaverit ovat tulevaisuudessa koulukavereita, heidän luonaan halutaan kyläillä jo päiväkoti-ikäisenä jne. Siksi lähipäiväkoti.

Me asumme pk-seudulla. Lapsen päiväkoti (isommat ovat jo koulussa) on n. 200m päässä kotoa. Vanhemmat kulkevat töihinsä pääsääntöisesti julkisia käyttäen. Mun työmatkaan menee 45min. Miehen fyysinen työmatka välillä vähän vaihtelee ja pahimmillaan hänen täytyy varata matkaa puolikintoista tuntia. Onneksi olemme saaneet homman pelaamaan niin, että lapsen hoitoaika on päivittäin klo 8-16.

Meillä päivähoitopaikka on kodin vieressä siitä syystä, että lapsen sosiaalinen piiri tulee suureksi osaksi olemaan se oman lähiympäristön ihmiset. Päivähoitokaverit ovat tulevaisuudessa koulukavereita, heidän luonaan halutaan kyläillä jo päiväkoti-ikäisenä jne. Siksi lähipäiväkoti.

Tämä on erittäin hyvä ja varteenotettava pointti. Meilläkin kaikki lähipäiväkodin lapset tulevat menemään eskarista samalla luokalle. On mukavaa, että kaveripiiri on jo valmiina kouluun mennessä.

Päivähoitomatka ja työmatkani ovat yhteiset. Kaksivuotiaamme kävelee hoitoon parissa minuutissa. Mies hakee lapsen hoidosta joinain päivinä, koska olen huomannut pienen väsähtävän neljän jälkeen pihalla.. Ihan joka kerta ei pystytä näin tekemään jos mies on iltavuorossa.

Jos olisin muualla töissä tekisimme miehen kanssa niin, että se joka menee myöhemmin vie lapsen hoitoon ja aikaisemmin pääsevä hakisi.

Mä olen sinänsä vähän yllättynyt vastauksista, kun kuvittelin jotenkin että pääkaupunkiseudulla työpäivä matkoineen on huomattavasti muuta Suomea pidempi; tyyliin jos käy Nurmijärveltä Helsingissä töissä, niin se lisää pari tuntia tms. työpäivään. Mutta en olekaan ikinä siellä asunut, niin tämä oli vain luulo :)

Korpeaa jotenkin silti se, että 15 min lyhennys työmatkaan lisää talon hintaa joku 40 000 eur :(

Meillä molemmilla matkaa töihin n 50km. Eli noin 40-45min. Mutta mies menee töihin jo klo 7 ja minä klo 9. Lapset viedään tarhaan klo 8. Tarha kadun toisella puolella kodista. Sitten mies pääse jo niin että hakee lapset klo 16. Ja minä tulen myöhemmin kotiin. Toimii meillä moitteettomasti.

[QUOTE="vieras";25760861]Meillä on työmatka ollut 40-50 minuuttia suuntaansa kun lapset olivat pieniä, joten hoitopaikan sijaintia pohdittiin. Pari työkaveria olikin sijoittanut lapsensa työpaikan lähelle päivähoitoon. Pari mietittävää juttua:
- hoitopaikan saaminen työpaikan läheltä hankalaa, jos on eri kunta tai pulaa hoitopaikoista. Yksi työkaveri menetti paikan elokuussa, koska 'oli väärällä alueella ja paikka tarvittiin lähiseudun lapselle'. Sai kyllä saman tien paikan kodin läheltä, mutta järjestelyt meni täysin uusiksi.
- automatka vaan on pitkä lapselle varsinkin hoitopäivän jälkeen, kun on nälkä ja märät vaatteet jne.
- aikuisellekin autossa kulutettua aika per päivä on liikaa. Ostettu koti ei tunnukaan niin kivalta, kun arki on hankalaa ja ilta-aika kotona on todella vähäistä. Harrastaminen viikolla mahdotonta.
- lapset eivät tutustu lähiseudun lapsiin vaan kaverit ovat kaukaa. Muodostuu haasteeksi 5-vuotiaan kanssa ja koulun lähestyessä on jo ongelma.
- Koulun alkaessa pitkät työmatkat alkaa rasittaa entisestään.

Yhtä kaikki, mun mielestä pitkä työmatka on vaan liian hankala mukavan arjen kannalta. Ainakin meille oli.[/QUOTE]

Nämä on ihan hyviä pointteja,vaikka kyllä varmasti "koko perheen kauppareissukin" kotimatkalla helpottaa arkea.

Yhteistyössä