Kuinka pian veisitte 8kk vauvan lääkäriin tässä tapauksessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hulda"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hulda"

Vieras
Vai menisittekö ollenkaan? Vauvalla on ollut nuhaa n.1,5 viikkoa. Ok, ei siinä mitään, nuhia tulee ja menee, mutta nyt parin päivän ajan on rohissut. Siis niin, että hegittäessä kuulee sen rohinan, aivan kuin limaa olisi siellä keuhkoputkissa. Lapsi kuitenkin syö, juo, leikkii normaalisti eikä ole kuumeinen.

Ei varmaan ongelmaa, kun ei kuumettakaan, limaa vain kertynyt keuhkoputkiin. Meillä tosin 1-vuotiaan rohina ennusti infektioastmaa. Joten kannattaa seurata ja vaikka seuraavalla neuvolalääkärireissulla asiasta mainita.

no minä en ole lääkäri enkä ala hänen kanssaan asiasta väittelemään. jos hän oli sitä mieltä että korva punoitti niin ok. ja silmätipat annoin kiltisti myös. ja yksityislääkäri, ei arvauskeskuksen. enkä saa tuosta mitään huonoa omaatuntoa.

no minä en ole lääkäri enkä ala hänen kanssaan asiasta väittelemään. jos hän oli sitä mieltä että korva punoitti niin ok. ja silmätipat annoin kiltisti myös. ja yksityislääkäri, ei arvauskeskuksen. enkä saa tuosta mitään huonoa omaatuntoa.

Joo en mä nyt meinaakkaan, että pitäisi jotain huonoa omaatuntoa potea. Musta on vaan on merkillistä, että nykyään jo ihan pienillekkin lapsille syötetään lääkkeitä "ihan vaan varmuuden vuoksi".

Mä voin sanoa, toki vain omasta, mieheni ja tyttären isoveljen puolesta ,ettei sitä tytön kitinää kuuntele kukaan siinä vaiheessa, kun korvatulehdus on tulossa ja "korva vähän punoittaa". Miksi ihmeesä lapsen pitäisi kärsiä kivusta, johon voi antaa särkylääkettä ja jonka saa hoidettua pois abkuurilla? Ei niitä lääkkeitä määrättäisi, ellei niiden hyödyt olisi haittoja suuremmat.

[QUOTE="niitti";29573560]Mä voin sanoa, toki vain omasta, mieheni ja tyttären isoveljen puolesta ,ettei sitä tytön kitinää kuuntele kukaan siinä vaiheessa, kun korvatulehdus on tulossa ja "korva vähän punoittaa". Miksi ihmeesä lapsen pitäisi kärsiä kivusta, johon voi antaa särkylääkettä ja jonka saa hoidettua pois abkuurilla? Ei niitä lääkkeitä määrättäisi, ellei niiden hyödyt olisi haittoja suuremmat.[/QUOTE]

Mutta nykyohjeistus korvatulehduksiin ei suinkaan ole automaattisesti antibioottikuuri. Juurikin siitä syystä, että niiden hyöty ei olekaan ilmeinen. Ja antibioottikuuri heikentää kehon omaa vastustuskykyä, joten haitat saattavat olla jopa suuremmat.

Ja kuten sanoit itsekin, särkylääke se on joka kipuiluun auttaa, ei niinkään antibiootti.

Mutta nykyohjeistus korvatulehduksiin ei suinkaan ole automaattisesti antibioottikuuri. Juurikin siitä syystä, että niiden hyöty ei olekaan ilmeinen. Ja antibioottikuuri heikentää kehon omaa vastustuskykyä, joten haitat saattavat olla jopa suuremmat.

Ja kuten sanoit itsekin, särkylääke se on joka kipuiluun auttaa, ei niinkään antibiootti.

Olisit kuullut tuon tyttären itkun viimeviikolla, siihen ei auttanut paracetamol, eikä burana, ei ruoka, ei juoma, ei laulu, ei uni, ei leikki.. mitä sitten olisi pitänyt tehdä??

Mä olen kyllä antibiootitn kannalla korvetulehduksissa. Just sai meidän vajaa 2vee antibiootit korvatulehdukseen ja oikeesti muutos oli huikea ja koko tauti lähti paranemaan heti seuraavana päivänä. Lapsella oli siis rs-virus.

4veellä oli myös korvatulehdus eikä siihen kipuun auttanut mitkään kipulääkkeet, ihan pimeitä vanhempia jos annatte lastenne vaan kärsiä ja kehotettu myös niin muiden tekevän. Käyttäkö sitten edes jälkitarkastuksissa korvista?

Taitaa noita antibiootteja vastaan olla pääasiassa sellaiset vanhemmat, jotka eivät itse ole koskaan joutuneet kuuntelemaan sellaista itkua tai jonka lapsella ei ole ksokaan todettu sitä korvatulehdusta.

[QUOTE="Sadie";29573944]Niin no, toistan nyt vielä kerran, että : en ymmärrä noita "varmuuden vuoksi" lääkityksiä. Jäikö tästä nyt joku kohta vielä epäselväksi?[/QUOTE]

Jäi, koska ainakin meillä nuo lääkkeet on määrätty silloin, kun korva on ollut vain hieman punoittava, olisi siis saattanut parantua itsekin. toki js tyttö olisi ollut hyvän tuulinen yms, niin tietysti oltaisiin abt skipattu.

En veisi, enkä ole vienyt. Jos nuha jatkuu kolmatta viikkoa niin voisi käydä tarkistuttamassa korvat. Jos kuitenkin syö ja nukkuu hyvin sekä on hyväntuulinen niin en näkisi mitään syytä mennä lekuriin. Meillä ei oo tainnut yksikään flunssa mennä ilman rohisevaa hengitystä, mutta aina on kuitenkin flunssat selätetty ilman kummempia hoitoja. Korvatulehdukseen puolestaan liittyi niin tolkuton huuto nukkumaan mennessä, ettei jäänyt epäselväksi..
:)

Pikku lapsilla henkitorvi on kuulemma sen verta pehmeä ja koska eivät osaa yskiä limaa pois, niin alkavat sen vuoksi rohisemaan, harvoin kuiten mitään pahempaa on jos ei ole kuumettakaan. Sängyn päätyä reippaasti koholle ja niitä apteekista saatavia nenä tippoja.

Niitä puuduttavia korvatippoja ja panadolia. Näin meidän 3 kk hoidettiin korvalääkärin toteama korvatulehdus, jälkitatkastuksessa olisi määrätty jos ei olisi auttanut. Auttoi ja olin todella tyytyväinen ettei niin pienelle määrätty TURHAAN antibioottia

Joku tuolla kiukutteli, että antibioottivastaiset eivät tiedä mitä on korvatulehdus. Voi jessus. Tyttö 5 v, kahdet putket olleet ja kolmannet tulossa. Uskoin hölmönä lääkäreihin ennen ekaa putkitusta ja tytölle syötettiin kuuri toisensa perään. Turhaan. Punoitus ei todellakaan ole alkava korvatulehdus. :-D Punoitus voi johtua vaikka siitä, että lapsi on itkenyt. Hölmöjä olette te varuiksi antibiootteja syöttävät. Ihan yhtä hölmöjä kuin minä silloin joskus. Sen takia on vara sanoa. ;-) aapeelle, jos asia mietityttää niin voittehan käydä hoitajan luona näytillä. Meillä rohisi molemmat pienenä. Tällä korvakierteisellä todettiin melko varhain vaikea astma, mutta isompi on terve. Ja rohiseevieläkin flunssaisena enemmän ja vähemmän.

Meillä on mennyt rohinat itsekseen ohi, yleensä aina vähän rohissut ja nenä valunut kun yrittänyt flunssa iskeä. Eipä ole kertaakaan kuitenkaan sitten iskenyt.

Eipä meillä mennyt rohina itsekseen ohitse. Ambulanssilla sairaalaan kun happisaturaatio alle 90. Veisin kyllä lääkärille kuuntelemaan keuhkot onko pelkkää limaa ja selviääkö siitä itse.

Jos hengittää apulihaksilla niin silloin kiireen vilkkaan näytille. Ettei käy niin että yötä päivää hengittelee suihkeita niin kuin meillä

Minä käyttäisin lääkärissä, jos yhtään tulisi epämääräinen tunne ja oma vaistosi sanoisi, että nyt ei ole kaikki kohdillaan - äiti (tai isä) tuntee lapsensa kuitenkin parhaiten. Meillä ei ole juuri rohistu, mutta ensimmäinen korvatulehdus havaittiin juurikin tuolla mentaliteetilla "nyt ei ole lapsi oma itsensä". Yksityiselle menisin, jos viikonloppu ja terveyskeskukseen sitten viikolla. Jos korvakierre yllättää, menisin ehdottomasti yksityiselle korvalääkärille - lastentautien yleislääkäri osaa myös korvat - mutta erikoislääkäri vielä paremmin... Meillä kävi muutama vuosi sitten niin, että korvatulehdukseen määrätty ab ei ryhtynytkään laskemaan kuumetta seuraavana päivänä - konsultaatiopuhelu korvatautien erikoislääkärille vahvisti omia ajatuksiani ja niinpä taudin syytä ryhdyttiin oikeasti etsimään; punoittava korva ei ollutkaan se oikea lähde! Aloittajalle: kuuntele sekä itseäsi että lastasi herkällä korvalla aina sairauksien kanssa. Yksityislääkärikäynti ei mitenkään sulje pois jatkohoitoa julkisella puolella ja joskus se noin 80 € on kuitenkin "pieni raha" verrattuna suureen huoleen.

Yhteistyössä