Kuinka pian synnytyksen jälkeen sinulle on laitettu mirena-hormonikierukka?????

  • Viestiketjun aloittaja äipykkäläinen
  • Ensimmäinen viesti
äipykkäläinen
kysymys tulikin siinä että kuinka PIAN voisin sen saada laitatettua synnytyksen jälkeen itelleni?

Hoitaja lupaili että heti jälkitarkastuksessa(viime synnytyksen jälkeen),mutta lääkäri perui puheet ja sanoi että ainakin 3-4 menkat oltava ennen sitä että kohtu vahvistuu ja normalisoituu...joten kumilla mentiin.

Mitähän hintaluokkaa mahtaa nykyään olla??
kerran olen kokeillut ja maksoi sillliin yli 100e.omasta pussista!

Nyt toiveissa piakkoin synnytyksestä saatava ehkäisy jonka kanssa SAA myös imettää.

Kiitos vastauksista!

 
Täällä Espoossa on kuulemma tapana odottaa 3kk synnytyksen jälkeen. Mulle laitettiin 6kk synnytyksen jälkeen, koska en halunnut ottaa riskiä vuotohäiriöistä meidän hääpäivänä. Heti häiden jälkeen siis kävin kierukan laitattamassa.
 
vieras
Meillä ei menkkojen ole vielä tarvinnut alkaa (uudenmaan sairaanhoitopiiri), mutta synnytyksestä piti olla joko 3 tai 4 kuukautta. Oiskos se kierukan hinta ollut siinä 150 euron kieppeillä.
 
Vierailija
Hormonikierukan voi laittaa tosiaan vaikka jälkitarkastuksessa, jos kaikki kunnossa. Lääkärilläsi oli kyllä väärää tietoa asiasta. Entäpä minipillerit? Niidenkin aikana voi imettää.
 
Kyllähän sitä suositellaan noin 3 kuukautta synnytyksestä laitettavaksi just sen takia, että kohtu on ollut kovassa rasituksessa ja siten saadaan komplikaatiot minimiin. Ja yliopiston apteekissa maksaa vähän alle 160 ?.
 
.
Jälkitarkastuksessa 2kk synnytyksen jälkeen.
Hinta on 150e ilman kelakorvausta ja jos on edellytyksiä, että kierukka tulee sairauden hoitoon esim. runsaiden kuukautisten hoitoon silloin siitä saa kelakorvauksen ja hinta silloin noin sadan euron luokkaa suunnilleen... Ja p.s. lääkkeiden hinnat on samat Suomen jokaisessa apteekissa
 
Jenis
Mulle on molemmissa jälkitarkistuksissa sanottu, että ton voi laittaa kun on yhdet menkat olleet synnytyksen jälkeen - ennen sitä kohdun seinämä on kuulemma liian heikko, ja kierukka voi mennä siitä läpi... näin siis täällä pohjoisessa.

Satkun verran maksaa, jos saa kelakorvauksen.
 
että näin meillä...
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Jälkitarkastuksessa 2kk synnytyksen jälkeen.
Hinta on 150e ilman kelakorvausta ja jos on edellytyksiä, että kierukka tulee sairauden hoitoon esim. runsaiden kuukautisten hoitoon silloin siitä saa kelakorvauksen ja hinta silloin noin sadan euron luokkaa suunnilleen... Ja p.s. lääkkeiden hinnat on samat Suomen jokaisessa apteekissa
Ei välttämättä saa kelakorvausta.
Itselleni kierukka tuli runsaiden kuukautisten hoitoon, eikä kelalta korvausta tippunut. Olisi pitänyt tajuta, että kierukkaa ei kannata laitatuttaa neuvolassa vaan yksityisellä. Neuvolan terveyskeskuslääkärin laittamana siitä ei meidän paikkakunnallamme saa korvausta, mutta yksityisen lääkäriaseman lääkärin asentamana siitä sen olisi saanut :/ outoa, mutta valitettavasti totta.
 
.
Alkuperäinen kirjoittaja että näin meillä...:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Jälkitarkastuksessa 2kk synnytyksen jälkeen.
Hinta on 150e ilman kelakorvausta ja jos on edellytyksiä, että kierukka tulee sairauden hoitoon esim. runsaiden kuukautisten hoitoon silloin siitä saa kelakorvauksen ja hinta silloin noin sadan euron luokkaa suunnilleen... Ja p.s. lääkkeiden hinnat on samat Suomen jokaisessa apteekissa
Ei välttämättä saa kelakorvausta.
Itselleni kierukka tuli runsaiden kuukautisten hoitoon, eikä kelalta korvausta tippunut. Olisi pitänyt tajuta, että kierukkaa ei kannata laitatuttaa neuvolassa vaan yksityisellä. Neuvolan terveyskeskuslääkärin laittamana siitä ei meidän paikkakunnallamme saa korvausta, mutta yksityisen lääkäriaseman lääkärin asentamana siitä sen olisi saanut :/ outoa, mutta valitettavasti totta.
Joo tämä on totta. Unohdin tämän pikku yksityiskohdan mainita. Ja sama juttu koko Suomessa.

 
Vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Mulle on molemmissa jälkitarkistuksissa sanottu, että ton voi laittaa kun on yhdet menkat olleet synnytyksen jälkeen - ennen sitä kohdun seinämä on kuulemma liian heikko, ja kierukka voi mennä siitä läpi... näin siis täällä pohjoisessa.

Satkun verran maksaa, jos saa kelakorvauksen.

Imettävä nainen voi olla pitkään synnytyksen jälkeen ilman kuukautisia. Kohtu palautunut paljon nopeammin. Kuukautisten aikana laitto vaan helpompaa.
 
Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja Vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Mulle on molemmissa jälkitarkistuksissa sanottu, että ton voi laittaa kun on yhdet menkat olleet synnytyksen jälkeen - ennen sitä kohdun seinämä on kuulemma liian heikko, ja kierukka voi mennä siitä läpi... näin siis täällä pohjoisessa.

Satkun verran maksaa, jos saa kelakorvauksen.

Imettävä nainen voi olla pitkään synnytyksen jälkeen ilman kuukautisia. Kohtu palautunut paljon nopeammin. Kuukautisten aikana laitto vaan helpompaa.
Minä vain kerroin, mitä lääkäri minulle sanoi :) Ei sanonut siis että kuukautisten aikana laitetaan, vaan että yhdet kuukautiset on pitäny tulla, että kohdun limakalvo on palannut normaalimittoihin. Itselläni tämä tarkoittaa, että imetysaikana en täällä Mirenaa saa, koska mulla alkaa menkat aina vasta imetyksen loputtua.
 
Ei
Alkuperäinen kirjoittaja Vierailija:
Hormonikierukan voi laittaa tosiaan vaikka jälkitarkastuksessa, jos kaikki kunnossa. Lääkärilläsi oli kyllä väärää tietoa asiasta. Entäpä minipillerit? Niidenkin aikana voi imettää.
Jälkitarkastuksessa ei saa laittaa normaalitilanteessa! Kohtu on silloin vielä niin hauras että saattaa mennä läpi.
 
espoolainen
Helsingissä tietääkseni laitetaan jälkitarkastuksessa. Espoossa ei saanut, mutta reseptin kyllä silloin jälkitarkastuksesta sain. Ja siitä sitten ehkäisyneuvolan asiakkaaksi ja Mirena laitettiin paikoilleen vauvan ollessa reilu 3kk. Joissain kunnissa kai saa vasta puolen vuodenkin päästä synnytyksestä.

Mutta aika aktiivisesti siinä piti itse asiaa rummuttaa, että noin rivakasti sen sai. Ja neuvolalääkärikin jotenkin tuntui kakistelevan, että ihanko varmasti nyt Mirenan haluat... No, sanoin vaan kaikille, että halojaa, mulle on syntynyt kaksi lasta alle 1,5 vuoden ikäerolla ja kolmatta en halua, että ois ihan tarvetta sille ehkäisylle ja pian.

Ja hinnat tuossa jo tulivatkin. Reseptiä kirjoittavalle lääkärille kannattaa mainita jotenkin ympäripyöreästi, että onhan ne kuukautisvuodotkin aika ikäviä, että niistä olisi kiva päästä eroon. Lääkäri laittaa sitten ruksin siihen "sairauden hoito"-kohtaan, ja saat sen kelakorvauksen.
 
Ei
En lähtisi hirveän hanakasti rummuttamaan nopean laiton puolesta. Imettäessä kyllä voi käyttää pillereitä ja kondomiakin, kierukka ei ole ainoa ehkäisykeino.

"Lääkäri ottaa riskin laittaessaan ehkäisykierukan synnytyksen jälkitarkastuksessa. Kierukan joutuminen vatsaonteloon on vältettävissä siirtämällä toimenpide myöhempään ajankohtaan. Turvallisemmaksi ajankohdaksi mainittu kuusi kuukautta synnytyksestä perustuu viitattuun yli 8 000 potilaan kierukkatutkimukseen, jossa on analysoitu kohtuperforaation riskitekijöitä. "

Pentti K. Heinonen, professoriTaY, TAYS
SLL Vsk. 62 . Nr: 22 / 2007 . s. 2149
 

Yhteistyössä