Kuinka pian ootte päästäny vieraita kotiinne vauvaa katsomaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Angel
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Angel

Jäsen
23.01.2005
615
0
16
Meillä on keskosena syntynyt vauva, kotiutui maanantaina...kovasti kaikki jankkaa että pitäis päästä jo kyläilemään, sairaalasta taas on käsketty käyttää järkeä, siinä että kuinka pian vieraita päästää kotiin.

Ihmisillä ei vaan tahdo olla yhtään kärsivällisyyttä, että malttaisivat odottaa.

Haluaisinkin kuulla miten muilla ja mikä mielestänne on hyvä aika välttää vieraita?

Keskonenhan on herkkä saamaan kaikki pöpöt ja tarvitsee unta tosi paljon, esim. meillä vauva nukkuu melkein koko päivän, herää vain syömään.

Minä opin paljon siitä mitä koin esikoisen kanssa. Hän joutui teholle seuraavana päivänä syntymänsä jälkeen tulehdusarvojen takia ja meidän piti viipyä reilu viikko ajateltua pitempään sairaalassa. Tulimme kotiin torstai-iltana, reipas ja tervehtynyt 4,5 kiloinen vauva ja stressaantunut, väsynyt, kalpea, anemian partaalla roikkuva, vieläkin vauvan lääkekuurien huolestuttama nuori äiti.

Perjantaiaamuna 8.45 pihaan pöllähti kolme autoa. Olivat letkana lähteneet lasta katsomaan, omat armaat sukulaiseni. Mukana oli virkattua peittoa ja mustaviinimarjaa ja täytekakku ja savulohi ja herra ties mitä. Hilpeästi kinastellen 15 ihmistä täytti keittiömme, osa laittoi ruokaa, osa alkoi siivota (mies oli ollut enemmän luonani kuin siivoamassa kotona viimeiset päivät), joku lähti kauppaan. Ja vauva kiersi sylistä syliin, tämä ihmeiden ihme, ensimmäinen uutta sukupolvea suvussamme. Mieheni kauluspaidan tasku täyttyi satasista, 10-vuotias pikkusiskoni kelli matkasta unisena vieressäni ja kuiskasi "sattuiko se" näin ihan luottamuksellisesti, naisten kesken.

Seuraavan syntyessä tein kolmannen raskauskuukauden aikana kaikille vastaansanomattoman selväksi, että vaikka he ovat ylenpalttisuudessaan hurmaavia, mutta sittenkin he tulevat kylään vasta kun olemme olleet viikon kotona...

Eli ensimmäinen viikko on minusta kohtuullista rauhoittaa äidin, vauvan, isän ja muiden lapsien tutustumiselle, ja jos vauveli on tosiaankin keskonen, niin ehkä vielä pitempi aika.

Piika-äiti

Meillä oli saman tien kylässä siskoni ja veljeni perheineen, sekä vanhempani, kun laitokselta tultiin tytön kanssa kotiin. Minulle homma oli ok. Niin ja itse olivat tuoneet kakut sun muut ja keittivät kahvitkin itse itselleen =)
Jokainenhan tuosta itse päättää ja sitä pitäisi enempiä kyselemättä kunnioittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mansku:
Meillä on keskosena syntynyt vauva, kotiutui maanantaina...kovasti kaikki jankkaa että pitäis päästä jo kyläilemään, sairaalasta taas on käsketty käyttää järkeä, siinä että kuinka pian vieraita päästää kotiin.

Ihmisillä ei vaan tahdo olla yhtään kärsivällisyyttä, että malttaisivat odottaa.

Haluaisinkin kuulla miten muilla ja mikä mielestänne on hyvä aika välttää vieraita?

Keskonenhan on herkkä saamaan kaikki pöpöt ja tarvitsee unta tosi paljon, esim. meillä vauva nukkuu melkein koko päivän, herää vain syömään.

Paljon onnea vauvasta!
Niitä vaan niin ihana pitää sylissä ihan vastasyntyneenä ja nuuhkia vauvan tuoksua!
Minut on onneksi laskettu heti, olen samalla vienyt rotinat ja valmiiksi tehtyä ruokaa noin viikoksi1
Mutta onhan se eriasia aikasemmin syntyneet, itselläkin kuopus v36, sillon on hyvä olla tarkkana pöpöjen kanssa. Kaikki ainakin käsienpesunkautta!
Vielä kerran onnea! Kylläpä haluaisin vauvan nähdä, on varmaan pieni!

Kaverille syntyi keskosvauva reilu vuosi sitten ja silloin oli sairaalankin suositus että vähintään 2 viikkoa kotona ennen vieraita ja tätä oon yrittänyt kyllä noudattaa vierailijan ominaisuudessa ihan kaikkien vauva-arkeen totuttelevien luokse mennessä.

Anoppi ja miehen sisko olivat kotonamme kun saavuimme laitokselta, olivat siivonneet kodin viimeisen päälle :) se oli tosi huomaavaista. Ei siinä mennyt kuin päivä tai pari, niin suku, iso lauma, tuli kylään. Helle, kuuma, pieni kämppä täynnä väkeä, välillä tuntui että purskahdan itkuun, kun olin niin sekaisin koko synnytyksestä ja imetyskin tuotti ongelmia ja jotenkin olisin kaivannut aikaa tutusteluun vauvani kanssa...

vanhemmat ovat olleet paikalla kotiotulo päivänä. mutta meillä homma toimii niin että ovat meillä kuin kotonaan joten ei tartte passata.
päin vastoin hoitaa muksuja ja tekee ruuat yms.
muuten ei ekan viikon aikana oikein ole vieraita tosin käynyt.
nyt meillä 3viikon ikäinen ja vanhempieni ja lasten kavereiden lisäksi ei muita ole käynyt.

Sinun voinnistasihan ja halustasihan se kiinni on! Ei meillä ainakaan vauva heränny, kun joku sitä katsomaan tuli.
Eli jos itse haluat olla rauhassa, sanot ettet jaksa viellä, jos haluat nähdä kavereita, toivotat tervetullkeeksi.

Yhteistyössä