kuinka pian enterorokon sairastamisen jälkeen irtoaa kynnet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ellu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"ellu"

Vieras
Niin, huomasin eilen että tytöllä oli isovarpaan kynsi hassusti paksu ja melkein irtonainen. No sitä vähän varovasti saksilla leikkasin ja se lähtikin helposti pois, se oli jotenkin ylimääräinen siinä alemman kynnen päällä. Eli sinne oli kasvanut jo uutta kynttä alle. Painelin ja kysyin onko pipi mutta ei ilmeisesti ollut.

Eli kysymys: onko tuo lapsi voinut sairastaa enterorokon meidän huomaamatta ja kynnen irtoaminen johtui siitä? Se kynsi ei näyttänyt yhtään kellertävältä et olis joku sieni-infektio. :/ En mä muutakaan syytä keksi kuin tuon enteron, kun ei se sitä mihinkään oo lyönyt tai jättänyt allekkaan...

hämmentävää.

Minulla oli enterorokko, ja kynsiä irtosi pari kuukautta sen jälkeen. Ja juurikin samalla tavalla kuin tytölläsi. Meillä myös vauva sairasti sen, ja oli kyllä todella kipeä. En tiedä, voiko tulla niin lievänä, ettei sitä huomaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;22899344:
Mä en oo kuullut kun yhdestä tapauksesta jossa enterorokko ois vaikuttanut kynsiin. Ja silloinkin oli tosi rajusta rokkoreaktiosta kysymys aikuisella ihmisellä.

meillä oli aika lievänä se rokko ja samoten kaverin pojalla. Molemmilla irtoili kynnet noin. kk päästä

Ei meilläkään lapsella irtoillut kynnet enterorokon jälkeen, eikä kyllä kellään muullakaan tuntemallani. Sen sijaan sekä lapselta että minulta itseltäni on lähtenyt useampikin kynsi siten, että olen kolauttanut kynnen johonkin jonka vuoksi kynnen kasvu häiriintyy, niin että kasvaa onttona ja tippuu sitten kun on kasvanut "täysikokoiseksi". Sitä ei välttämättä huomaa, ennen kuin tosiaan tippuu pois ja sen kolautuksen ei todellakaan tarvi olla mikään kova, eli on teilläkin voinut ihan hyvin jäädä huomaamatta.

Ei meilläkään lapsella irtoillut kynnet enterorokon jälkeen, eikä kyllä kellään muullakaan tuntemallani. Sen sijaan sekä lapselta että minulta itseltäni on lähtenyt useampikin kynsi siten, että olen kolauttanut kynnen johonkin jonka vuoksi kynnen kasvu häiriintyy, niin että kasvaa onttona ja tippuu sitten kun on kasvanut "täysikokoiseksi". Sitä ei välttämättä huomaa, ennen kuin tosiaan tippuu pois ja sen kolautuksen ei todellakaan tarvi olla mikään kova, eli on teilläkin voinut ihan hyvin jäädä huomaamatta.

sillo 2008 kun meillä se oli niin toi kynsien irtoominen oli aika monella. En tiedä olisko se ollu kannasta kiinni. Noita kun on eri kantoja.

sillo 2008 kun meillä se oli niin toi kynsien irtoominen oli aika monella. En tiedä olisko se ollu kannasta kiinni. Noita kun on eri kantoja.

Meillä sairastettiin lievä enterorokko samana vuonna. Eikä irtoillut kynsiä. Ekaa kertaa kuulin tosta kynsien mahdollisesta irtoilusta liittyen enteroon viime vuonna kun ystäväni siihen sairastui.

Meillä lapset sairasti sen pari kuukautta sitten ja nyt kolmen viikon aikana kaikilta irronnut kynsiä. Vanhimmalla jolla oli eniten näppyjä käsissä irtosi eniten kynsiä.. Ihmeen kauan kesti ennenku ne alkas irrota...

Kiitos kaikille vastauksista... tuo ehkä jää mysteeriksi sitten. Onhan tuolla ollut näppyjä muutamia mut ei mitään mikä näyttäisi enterolta. Ja se ON kaivellut kyllä suutaan tässä joitain viikkoja... ja ollut aika ruokahaluton, ruokahalu palasi ehkä viikko sitten. En mäkään ole kuullut et entro vois tulla huomaamatta...

No totta juu, ehkä se on voinut sen lyödä johonkin. Se ei vaan oo ollu mitenkään mustelmainen tai muuta.. Tosiaan, ehkä tämä ei koskaan selviä. :D Eipä sillä sinänsä tässä vaiheessa enää väliä olekkaan... Menny jo. heh.

[QUOTE="ellu";22899471]Kiitos kaikille vastauksista... tuo ehkä jää mysteeriksi sitten. Onhan tuolla ollut näppyjä muutamia mut ei mitään mikä näyttäisi enterolta. Ja se ON kaivellut kyllä suutaan tässä joitain viikkoja... ja ollut aika ruokahaluton, ruokahalu palasi ehkä viikko sitten. En mäkään ole kuullut et entro vois tulla huomaamatta...

No totta juu, ehkä se on voinut sen lyödä johonkin. Se ei vaan oo ollu mitenkään mustelmainen tai muuta.. Tosiaan, ehkä tämä ei koskaan selviä. :D Eipä sillä sinänsä tässä vaiheessa enää väliä olekkaan... Menny jo. heh.[/QUOTE]

Se ei tosiaan vaadi mitään mustelmaa vaan sopivan tärähdyksen kynnen juureen. Ei siis välttämättä ole edes tuntunut juurikaan kipeältä.

Itse sairastin enterorokon elo-syyskuun vaihteessa. Ensimmäinen kynsi sormesta tais irrota pari kuukautta tämän jälkeen, toisen sormen kynsi hieman myöhemmin. Eivät siis kokonaan lähteneet irti, vaan repsottivat puoliksi, kynsi näytti vähän siltä kuin olisi mennyt keskeltä halki. Nyt joulun aikaan huomasin sitten varpaan kynnen näyttävän oudolta, oli just semmonen paksu, ja niin varpaastakin läks yks kynsi irti. Uusi kynsi oli jo alla odottamassa. En millään jaksa uskoa, että olisin 3 kynttä iskenyt huomaamatta johonkin, enterosta tää johtui. Ei mulla koskaan aiemmin oo kynnet tuolleen irtoillu.

Mä sairastin enterorokon syyskuun lopussa ja marraskuussa oli 6 kynttä irtoamassa. Vieläkään peukalon kynsi ei ole kasvanut "täyteen mittaansa".
Mulla oli aika raju, kämmenet ja jalkapohjat ja nielu rokon peitossa.

Mun 1,5 v poika (siis syyskuussa) sairasti enteron. Sille tuli näppyjä muutama sinne tänne, suun seudulle pahiten mutta myös jalkapohjiin. Myös häneltä lähti kynnet sormista, myös muutamasta varpaasta.
Hän oli kuitenkin ulkoisesti näpyistä huolimatta pirteä ja leikkivä lapsi, ei maannut sängynpohjalla kuten minä! Taitaa nää rokot ottaa aikuiselta mehut pois helpommin kuin lapsilta!

Meillä pojilla enterorokot tosi erilaisina; vanhemmalla kova kuume ja paljon näppyjä, mutta parani kuitenkin suht. Nopeesti. Nuoremmalle (2,5) oli yksi (1) rakkula suunpielessä eikä muuta. Nyt lähes kolme kuukautta myöhemmin peukkujen kynnet jo irronneet sanoin lähes kaikki varpaan kynnet.

kuten joku jo sanoikin, niin 2008 rantautui sellainen muoto enterorokosta Suomeen, johon liittyi kynsien irtoaminen. Ei siis vakavaa ja kynnet kasvaa takaisin.

On myös syytä muistaa, että toisin kuin esim. vesirokko, enterorokko muuntuu vvuosittain sen verran, että sille ei saa sairastamalla immuniteettia vaan taudin voi sairastaa vaikka vuosittain - kuten esim. Nuhakuumeet tai influensan.

Meillä sairasti koko perhe enterorokon 7 kuukautta sitten.. nyt putoilee kaikilta kolmelta lapselta kynsiä !Saas nähdä saanko pitää omani kun oli pahiten sairas.. erikoista että noin pitkä aika on , ei mitään muutakaan selitystä löydy kuin viime talven rokko.. isännälläkin on jo selvästi kynsissä muutoksia..

Elokuun puolivälissä oli rokko, ensin "flunssa" , noin viikko siitä kämmenet täysi rakkuloita ja nyt lokakuulla 6 sormen kynttä enemmän tai vähemmän repsottavina. Koko perheellä flunssaoireet vain yhdellä viidestä rakkulat ja tämä kynsiepisodi.

Meillä lapsi sairasti enteron 1-vuotiaana vuosi sitten ja oli todella kipeä. Näppyjä paljon ja korkea kuume. Yhtään kynttä ei ole lähtenyt, mutta jokainen varpaankynsi kasvaa edelleen rosoisena ja jotenkin paksuna.. En tiedä sitten koska muuttuvat takaisin normaaliksi.

Hirvee tauti alkoi lokakuun ekapäivinä,nyt on jo tammikuu5.1-15 eli 3kk on mennyt.Nyt yli kuukauden ollut teippiä ja laastaria kynsien päällä,koska ovat irtoomassa.Tää on kyllä aivan kauhee,varpaista on jo irronnut 4stä kynsi.Tänään läksi oikeen käden etusormesta,alla on keltaisen mustaa kynttä,luulin että olis hienot tullut mut kaikkee kanssa :(Jakka kaikki on irronneet,kesäkeli on jo sitten.

Tosiaan kynsien irtoaminen enterorokon jälkeen 2-4vk on ihan normaalia eikä sitä tarvitse pelätä. Osalla lähtee ja osalla ei. Riippuu varmaan vähän voimakkuudesta miten ilmenee.

Meilläkin 2,5-vuotiaalla pojalla uusi pari varpaan ja sormen kynttä. Alla kasvoi jo kaunis uusi kynsi.

Yhteistyössä