Kuinka peruskoulun käyneet ihmiset eivät osaa esimerkiksi yhdyssanoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nannannaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja nannannaa:
Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:
Asian vierestä: oliko se ap sinun lapsi joka sillon kauan sitte sairasti ja laitoit ex:n viemään päivystykseen? Piiiiitkä ketju pyöri täällä kauan aikaa? Kuin siinä jutussa kävi? (ja anteeks, ei tietenkään oo pakko vastata jos et halua).

Hyvin siinä kävi, vastasin jo tänään siitä jollekulle :whistle: :whistle: :D

Ok, hieno homma! Yritin ettiä ketjua mutten löytyny.

Ei kaada minun maailmaani, mutta ihmetyttää hieman! Ihan perussanatkin ovat hukassa, kirjoitetaan kaikki erikseen, joskus jopa päätteet :o

Toivottavasti omat lapset oppivat paremmin :( :whistle:

no se voi käydä ihan helposti, ihan niinkuin se etten koskaan oppinut kertotauluja.. eikä tuo äidinkielen kielioppi muutenkaan oikein uponnut päähän... ja kyllä yritin, edelleenkin yritän, mietin ja pähkäilen että kuuluuko jotkut sanat yhteen vai erikseen... en vain tajua sitä kuviota...

Tekstareiden ennakoiva kirjoitus suosii sanojen kirjoittamista erikseen, se ei nimittäin oikein ymmärrä suurinta osaa yhdyssanoja. On helppo lyödä se sanaväli ja sitten jatkaa toinen osa. Sama siirtyy sitten kaikkeen muuhunkin kirjoitukseen.

Tiedätkö.. mä oon ollut aina hyvä kieliopissa ja opiskellutkin vähän enempi kuin peruskoulun ;) Mut siis kuitenkin, olen huomannut, että mesen käyttö on huonontanut kielioppiani. Siellä kun paljon kirjoittelee puhekielellä (kuten minä ), ei enää niin paljon kiinnitä huomiota yhdyssanoihin tai muihin kielioppisääntöihin, pääasia että saa nopeasti asiansa ilmaistua. Ja se jos joku on sumentanut meikäläisen kielioppitaitoa.

En voi yleistää, mutta veikkaisin, että yleistyneet chatit ja meset on aiheuttaneet näiden kirjoitusvirheiden ja kielioppisääntöjen ohittamisen yleistymisen.

Alkuperäinen kirjoittaja tiia-liina:
voisko olla et täällä kirjottaessa ei niin jaksa keskittyä siihen et kirjottaa kieliopillisesti oikein?

Ei tietenkään aina jaksa, mutta siis onhan siinä jotain outoa, että kirjoitetaan esim. palo auto paloauton sijaan. Ehkäisy pillerit. Vaippa merkki. Liha keitto.

Mun mielestä ei ole jaksamisesta kiinni. Jos homman hallitsee, ei tarvise miettiä joka sanan kohdalla. Eli ne, jotka kirjoittaa väärin, eivät vaan yksinkertaisesti tajua miten se homma menee.

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
En tiedä, pistää kyllä silmään pahasti välillä. Miten voi ollakin niin vaikeaa.. joku tyyliin ovi kello.

Kyllä tälläiset ihan päivänselvät sanat on helppoja esim. ovikello, turvaistuin, lämpömittari.. yms. Mut sit on niit hankalempia kuten säilyke persikka :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja tiia-liina:
voisko olla et täällä kirjottaessa ei niin jaksa keskittyä siihen et kirjottaa kieliopillisesti oikein?

Ei tietenkään aina jaksa, mutta siis onhan siinä jotain outoa, että kirjoitetaan esim. palo auto paloauton sijaan. Ehkäisy pillerit. Vaippa merkki. Liha keitto.

Mun mielestä ei ole jaksamisesta kiinni. Jos homman hallitsee, ei tarvise miettiä joka sanan kohdalla. Eli ne, jotka kirjoittaa väärin, eivät vaan yksinkertaisesti tajua miten se homma menee.

Joo, ei siinä ole mitään miettimistä .

Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:
En tiedä, pistää kyllä silmään pahasti välillä. Miten voi ollakin niin vaikeaa.. joku tyyliin ovi kello.

Kyllä tälläiset ihan päivänselvät sanat on helppoja esim. ovikello, turvaistuin, lämpömittari.. yms. Mut sit on niit hankalempia kuten säilyke persikka :laugh:

:laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja WcAnkka:
Ehkä ei ole opetus kiinnostanut koulussa. Se on vallalla nykyisin. Ei kaikki opettajatkaan osaa yhdyssanoja. Onneksi yhdyssanojen osaamattomuus ei ole niin kovin merkittävä asia.

Musta niiden osaaminen on taas merkittävä osa tätä meidän kieltä, ei tässä jenkkilässä olla vaikka sille mallille mennäänkin.
Mutta niin, se on mun mielipide. Joku toinen voi omata erilaisen mieli piteen B)

Kai se vähän riippuu, että miltä kantilta asiaa katsoo. Mun miehellä on paha lukihäiriö ja joudun usein oikolukemaan hänen kirjoittamia tekstejä. Siihen verrattuna tuntuu aika pieneltä, jos joskus sattuu lauseeseen yhdyssanavirhe <- onko yhdyssanavirhe muuten yhdyssana? :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja WcAnkka:
Ehkä ei ole opetus kiinnostanut koulussa. Se on vallalla nykyisin. Ei kaikki opettajatkaan osaa yhdyssanoja. Onneksi yhdyssanojen osaamattomuus ei ole niin kovin merkittävä asia.

Musta niiden osaaminen on taas merkittävä osa tätä meidän kieltä, ei tässä jenkkilässä olla vaikka sille mallille mennäänkin.
Mutta niin, se on mun mielipide. Joku toinen voi omata erilaisen mieli piteen B)

Täällä meidän paikkakunnallamme asustaa niin paljon puolikielisiä, että siinä ei joku yhdyssanojen oikeinkirjoitus paljoa paina. Tärkeintä on, että osaa tuottaa ymmärrettävä kieltä. Lapsille toivoisin hyvää kieltä puhuvia ja osaavia hoitajia ja opettajia.

Helposti. En osaa yhdyssanoja aina vaikka kirjoitin ylioppilaaksi, menin amk:hon ja nyt oon yliopistossa. En aina muista oikein sivistyssanojakaan. Taitaa muutenkin äidinkieli olla niin ja näin kun en muista mitä tarkoittaa infinitiivi jne.

Lisään että mulla on ollut ongelmia sanojen kirjoittamisessa oikein myös englannissa, ruotsissa, latinassa ja saksassa. Vieraissa kielissä en aina hahmota kuullun perusteella että tulee sanaan p- b, w-v jne. Ja monikot on kans hankalia :D

Hankalia kuten säilyke persikka? Erikseen ne on kaksi ihan eri asiaa. Mut sen sijaan jos sitä persikkaa on tungettu säilykepurkkiin ja siitä on tullut säilyke, niin eikä ole itsestään selvää, et yhteen kuuluu kirjoittaa? Pelleilitkö, vai oletko oikeasti noin yksinkertainen, ettet tosiaan tiedä?

:laugh:

Hei mä ihan oikeesti mietin kuin se menee, ennenkuin (onks tää yhteen vai erikseen) tein sen aloituksen tänään ja silti meni väärin :laugh:

Yhteistyössä