Kuinka paljon yliopisto-opintoja voi suorittaa etänä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ehkä opiskelemaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ehkä opiskelemaan

Vieras
Hain kolmeen ammattikorkeakouluun monimuotokoulutukseen ja ne pystyy suorittamaan töiden ohessa, ne kaikki on samalle alalle. Kaksi kouluista laitoin sijoille 1 ja 2 ja sitten kolmanneksi laitoin erään yliopistokoulutuksen. Tuo yliopisto kiinnostaisi yhtä paljon kuin tuo amk-koulutus vaikka eihän sitä tiedä pääsenkö kumpaankaan. :D Molempien pääsykokeisiin olen menossa.

Monimuotokoulutuksen suuri etu on siinä, että samalla voi tehdä vaikka kokopäiväisesti töitä ja talous on turvattu. Toki harjoittelut on sitten oma lukunsa. Yliopistokoulutuksen ongelmaksi tulisi se, että silloin joutuisin opintotuen varaan eikä sellaiseen ole varaa. Opintolainaa en saa joten käytössä olisi vain opintoraha. Ei millään onnistu.

Siksi mietinkin, että miten paljon opintoja voisi suorittaa etänä niin pystyisi tekemään töitä samalla. Kyse on hallintotieteistä. Yliopisto on 90km:n päässä joten jos täysiä päivä olisi opiskelemassa niin aika vähiin jää aika jolloin voisi töitä tehdä ja kun on kuitenkin lapsikin.

Yliopistoissa ei ole luentopakkoa, joten luennoilla ei tarvitse käydä, jos vaan muuten hallitsee opetetut asiat. Esim. verkkoon laitetuista luentodioista tai sopimalla jonkun toisen opiskelijan kanssa luentomuistiinpanojen saamisesta. Seminaareissa on läsnäolovelvoite, samoin kieliopinnoissa, mutta aika paljon pystyy etänä tehdä. Alasta riippuen on myös verkkokursseja, joissa luennot on taklnnettu nettiin.

Yksi vaihtoehto on avoimen yliopiston opinnot. Niissä on paikkakunnasta riippumattomia opintoja, jotka pystyy tekemään kotoa käsin. Itse olen opiskellut avoimessa paria eri ainetta. Toisesta aineesta tein perusopinnot ja toisesta tein aineopintoja.

Yksi vaihtoehto on avoimen yliopiston opinnot. Niissä on paikkakunnasta riippumattomia opintoja, jotka pystyy tekemään kotoa käsin. Itse olen opiskellut avoimessa paria eri ainetta. Toisesta aineesta tein perusopinnot ja toisesta tein aineopintoja.

Näitä saa ilmeisesti suorittaa ilmaiseksi silloin kun on tutkinto-opiskelija? Muuten mulla ei ole niihin varaa koska ne maksaa niin paljon. Tiedän, että saisi tehtyä täysin etänä perus- ja aineopintoja, mutta niihin uppoaisi useampi satanen.

Kannattaa selvittää miten paljon on läsnäolo pakollisia kursseja. Hallintotieteistä en niin tiedä, mutta aikaisemmin opintoihin pakollisena kuuluville kielikursseille piti olla tietty määrä tunneista paikalla. Samaten itselläni oli joku kurssi, missä ei ollut tenttiä, siinä riitti pelkkä osallistuminen. Harjoitustyöt oli myös pakko tehdä, mutta niihin varattiin itselle sopiva aika ja joitakin pystyi käydä tekemässä koko päivän ajan, milloin itselle sopi. Yliopisto-opiskelu on aika vapaata, tentteihin pitää tulla paikan päälle.

[QUOTE="zzz";30742595]Yliopistoissa ei ole luentopakkoa, joten luennoilla ei tarvitse käydä, jos vaan muuten hallitsee opetetut asiat. Esim. verkkoon laitetuista luentodioista tai sopimalla jonkun toisen opiskelijan kanssa luentomuistiinpanojen saamisesta. Seminaareissa on läsnäolovelvoite, samoin kieliopinnoissa, mutta aika paljon pystyy etänä tehdä. Alasta riippuen on myös verkkokursseja, joissa luennot on taklnnettu nettiin.[/QUOTE]

Höpö höpö. Yliopistoissa luentopakot riippuvat ihan tiedekunnasta ja pääaineesta. Jossakin pääaineissa on pääosin luentopakko ja toisissa taas hyvin vähän. Sivuaineena hallintotieteitä lukeneena tiedän sen verran, että osalla oli luentopakko ja osassa ei. Todennäköisesti riippuu yliopistosta. Parissa 6 op kokonaisuudessa 2 op tuli kirjatentistä ja 4 luennoista, joten kurssilla oli käytävä luento-osuus. Usein luentopakko kursseilta saa olla esim. kaksi kertaa pois. (ainahan sairastumisia tms tapahtuu) Omaan nilkkaahan ne kalahtaa.

Yhteistyössä