Kuinka paljon vauvaikäisen kanssa tulisi seurustella päivittäin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mm

Vieras
Kyseessä siis muutaman kuukauden ikäinen vauva, joka pääasiassa on hereillä koko päivän, yöt nukkuu. Lähinnä nyt siis mietin, mikä on riittävä määrä seurustelua äidin tai isän kanssa, jotenkin on huono omatunto kun en vaan koko ajan jaksa vaan annan vauvan olla yksinään esim. lattialla.

Meillä ne seurustelut rajoittuu vaipanvaihtoon, joka vaipanvaihdolla varmaan vartti tai puoli tuntia juttelua leikitystä ja juttelua, no, vähän vauvan vireystilasta riippuen.

Mut kyllä on hyvä jos vauva viihtyy yksikseen lattialla, pidä vaan siellä mahdollisimman paljon, se on kaikin puolin hyväksi!

Ensimmäisten kuukausien tärkein kehitystehtävä on vanhempien ja vauvan välisen vuorovaikutussuhteen kehittyminen, eli mahdollisimman paljonhan sitä pitää seurustella vauvan kanssa.

Viihtyykö vauvasi hyvin yksin? Meidän vauvat eivät ole viihtyneet pitkiä aikoja itsekseen koskaan, eli saatan olla vähän kateellinen sinulle.

Joo, viihtyy kyllä hyvin yksikseen.. Nytkin ollut varmaan puoli tuntia lattialla kun olen tehnyt muuta (joo, en mitään tämän tärkeämpää kuin netissä surffaillut). Seurustelen kyllä aina välillä vauvan kanssa, "jumppaillaan" ja jutellaan mutta tosiaan kun valvoo niin paljon, että ei kai kukaan sitä koko ajan jaksaisi? Mietin nyt sitten sitä että mikä olisi se riittävä määrä.. että jos seurustelua on vaikka kaksikin tuntia yhteensä päivän mittaan niin riittääkö se? Eli voinko sen jälkeen hyvillä mielin jättää vauvan tosiaan vaikka lattialle hetkeksi.

No ei kai ihan koko aikaa tarvitse seurustella pelkästään, kun pitäähän sitä saada kotityötkin tehtyä ja muut välttämättömyydet. Siis kai vauvan kanssa voi sillai luontevasti toimia ja vähän sen mukaan miten lapsi viihtyy. Ajattelisin, että sen läsnäolon ei tarvitse olla sellaista jatkuvaa lörpöttelyä. Me käytettiin ton ikäsen kanssa paljon kantoliinaa. Oli mukavaa, kun itse pääsi tekemään kaikenlaista ja samalla kuitenkin saattoi vauvan kanssa yhdessä ihmetellä maailmaa. Läsnäolo tuli luonnostaan. Meijän vauva ei kyllä tuon ikäsenä edes viihtynyt yksin lattialla, joten olisin kyllä välillä ollut vain iloinen, jos olisi saanut edes hetken hänet yksin viihtymään.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Joo, viihtyy kyllä hyvin yksikseen.. Nytkin ollut varmaan puoli tuntia lattialla kun olen tehnyt muuta (joo, en mitään tämän tärkeämpää kuin netissä surffaillut). Seurustelen kyllä aina välillä vauvan kanssa, "jumppaillaan" ja jutellaan mutta tosiaan kun valvoo niin paljon, että ei kai kukaan sitä koko ajan jaksaisi? Mietin nyt sitten sitä että mikä olisi se riittävä määrä.. että jos seurustelua on vaikka kaksikin tuntia yhteensä päivän mittaan niin riittääkö se? Eli voinko sen jälkeen hyvillä mielin jättää vauvan tosiaan vaikka lattialle hetkeksi.

Siis vauva nukkuu pääasiassa vain yöt, mutta pv kun on hereillä, sinulla on paljon parempaa tekemistä?
Puuhaan itse muuta silloin kun 6kk nukkuu pv unet (yhteensä 1,5t päivässä ) mutta muuten vietän aikaa kyllä tytön kanssa.
Tottakai välillä pitää itse syödäkki tms, mutta mutta..
tässä kohtaa painottaisin vuorovaikutuksen syntymistä?

Alkuperäinen kirjoittaja mm:
Kyseessä siis muutaman kuukauden ikäinen vauva, joka pääasiassa on hereillä koko päivän, yöt nukkuu. Lähinnä nyt siis mietin, mikä on riittävä määrä seurustelua äidin tai isän kanssa, jotenkin on huono omatunto kun en vaan koko ajan jaksa vaan annan vauvan olla yksinään esim. lattialla.

Itse olen hoitanut tuon ikäistä vauvaa ja nyt odotan omaa. Ensinnäkin, en missään nimessä olisi raaskinut jättää hoitamaani pientä yksin lattialle. Kyllä me oletiin koko ajan yhdessä, paitsi silloin kuin vauva nukkui.

Odotan omaa vauvaani innolla. Ehdottomasti haluan käyttää valveilla oloajat vauvan kanssa yhdessä oloon....
Tän täytyy olla taas joku sairas provo! Ei kukaan voi jättää vauvaa yksin lattialle ilman läheisyyttä ja seuraa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Itse olen hoitanut tuon ikäistä vauvaa ja nyt odotan omaa. Ensinnäkin, en missään nimessä olisi raaskinut jättää hoitamaani pientä yksin lattialle. Kyllä me oletiin koko ajan yhdessä, paitsi silloin kuin vauva nukkui.

Odotan omaa vauvaani innolla. Ehdottomasti haluan käyttää valveilla oloajat vauvan kanssa yhdessä oloon....
Tän täytyy olla taas joku sairas provo! Ei kukaan voi jättää vauvaa yksin lattialle ilman läheisyyttä ja seuraa.

Heh.:D Kyllä meidän tyttö ainakin pötkötteli lattialla lelukaaren alla kun minä tein ruokaa tai muita kotihommia. Että toinen sairas provo täällä!:D Kannattaa odottaa että saa niitä omia lapsia, ennen kuin rupeaa arvostelemaan.;) :whistle:

No ei ole provo :o

Vauva viihtyy ihan hyvin hetkiä yksinkin, joten en usko että siitä on haittaa. Ilmoittaa kyllä ääntelemällä milloin kaipaa taas seuraa tai itkulla jos on nälkä tms. ja silloin tottakai otan heti vauvan syliin.

Vauva nukkuu siis klo 20-06, imetykset toki välissä. Tämän lisäksi saattaa olla joskus puolen tunnin unet päivällä, mutta ei aina. En minä ainakaan vaan jaksa seurustella koko tuota aikaa.. siis 06-20.. en tiedä olenko sitten vain laiska? osa ajasta menee tietysti omaan syöntiin, imetykseen, vaipanvaihtoon, kotitöihin max puoli tuntia, mutta silti sitä muuta aikaa jää paljon.

Heh.:D Kyllä meidän tyttö ainakin pötkötteli lattialla lelukaaren alla kun minä tein ruokaa tai muita kotihommia. Että toinen sairas provo täällä!:D Kannattaa odottaa että saa niitä omia lapsia, ennen kuin rupeaa arvostelemaan.;) :whistle:

"tse olen hoitanut tuon ikäistä vauvaa ja nyt odotan omaa. "

"tse olen hoitanut tuon ikäistä vauvaa ja nyt odotan omaa. "

Niin? Hänellä ei siis omaa lasta vielä ole, vai kuinka?:) Hoitolapsi kun ei ole sama asia kuin oma.;)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No ei ole provo :o

Vauva viihtyy ihan hyvin hetkiä yksinkin, joten en usko että siitä on haittaa. Ilmoittaa kyllä ääntelemällä milloin kaipaa taas seuraa tai itkulla jos on nälkä tms. ja silloin tottakai otan heti vauvan syliin.

Vauva nukkuu siis klo 20-06, imetykset toki välissä. Tämän lisäksi saattaa olla joskus puolen tunnin unet päivällä, mutta ei aina. En minä ainakaan vaan jaksa seurustella koko tuota aikaa.. siis 06-20.. en tiedä olenko sitten vain laiska? osa ajasta menee tietysti omaan syöntiin, imetykseen, vaipanvaihtoon, kotitöihin max puoli tuntia, mutta silti sitä muuta aikaa jää paljon.

Jos vauva viihtyy yksin, voit antaa olla yksinkin.
niinkun sanottu, omani nukkuu pv unet n.1,5t joten ehdin tekee pääasialliset omat jutut niissä väleissä, mutta jos ei pieni nuku, ni tottakai sen täytyykin viihtyä yksin. Mutta kyllä minä vaan olen pienen kanssa, hänen seuranaan.
on tosin sellaista sorttiakin aina ollut, ettei oikein viihdy yksin.
Tokihan ne ajat jotka ulkoillaan, ni jää vähemmälle seurustelu, mutta silloinkin vietetään yhdessä aikaa jos hän vain on hereillä.
Jotenkin musta ei vaan ole jättämään toista lattialle keskenänsä oleskelemaan ihan vain siksi että mä voin hengata täällä.

Yhteistyössä