Kuinka paljon tilaa 5-henkinen perhe tarvitsee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "miisukka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"miisukka"

Vieras
Meillä on 1 3 ja 5 vuotiaat lapset ja asutaan 87 neliöisessä rivitalossa, kolme makuuhuonetta. Mieheni mielestä meidän pitäisi muuttaa isompaan asuntoon kun lapset kasvavat.

Mitä mieltä olette? Kuinka isoissa asunnoissa muut 5-hengen perheet asuvat? Tarvisevatko lapset omat huoneet ennen murrosikää?

Jos on 2+3 niin eiköhän tuohon mahdu aika pitkäksi aikaa. Itse olen neljän lapsen yh ja ollaan muuttamassa 5h+k+s, kaksi lapsista on samassa huoneessa, mulla oma huone, kahdella lapsella oma huone.

Teillä on suunnilleen samat ikäerot kuin meilläkin. Kolmiossa asuttiin, kunnes lapset olivat 8, 5 ja 3, jolloin muutimme pieneen neliöön ja esikoinen sai oman huoneen. Pienemmät asuivat samassa huoneessa. Siitä vajaan parin vuoden päästä muutimme omakotitaloon, jossa oli oma huone jokaiselle, mutta sittenkin pienemmät (tyttö ja poika) halusivat olla samassa huoneessa. Heille sitten annettiinkin talon isoin makkari (reipas 20 neliötä), jossa oli leikkitilaakin kivasti =) Jossain vaiheessa halusivat sitten omat huoneet, joka tietysti järjestyi.

Me asutaan pienessä 100 neliön omakotitalossa. Tilaa on ihan hyvin. Esikoisella 13v oma huone. Pikkuveljet 10v ja 8v ovat isoimmassa makkarissa. Vanhemmille se pienin huone. Kolme makuuhuonetta siis. Kyllä me tähän mahdutaan. Kuopus saa tuon esikoisen huoneen todennäköisesti kuuden vuoden kuluttua eli 14 vuotiaana, kun esikoinen toivottavasti lähtee armeijaan/opiskelemaan.

Aluksi lapsilla oli omat huoneet ja aikuiset olkkarissa. Vuorotyöläisenä kuitenkin sitten päätin, että mulla on oikeus omaan nukkumarauhaan yövuoron jälkeen.

Me muutettiin kerrostalokolmiosta tähän 110m2 5h+k paritaloon, kun lapset oli 5v, 2,5v ja 2kk. Tässä riittää kaikille oma huone eli sinällään mahduttais vaikka "lopullisesti", jos ei tule enempää lapsia. Mutta toki sitä aina haaveilee isommasta, siitä omakotitalosta.

Meillä on 135 neliöä talossa. Silloin kun meitä oli viisi mahduimme hyvin, nyt meitä on seitsemän ja ahdasta on. Lähinnä eteis- ja kodinhoitohuone käyvät pieniksi. Yksi makkarikin lisää ois kiva.

Meillä on joka lapsella oma, tosin hyvin pieni huone ja meidän makkari lohkaistu takkahuoneesta. Nrliöitä 130. Muuten yila riittäis, mutta tavarat ei majdu, eikä kaappeja ja varastoja ole tarpeeksi.

Me taidetaan vetää pohjat,meitä 2+3, 10v, 8v ja 2kk ikäiset lapset ja asutaa 70neliön kolmiossa. Ja nyt olis pakko saada isompi asunto meille. Mulla nykyään ainanen stressi ahtaudesta. Asutaan vaan pienellä paikkakunnalla joten asuntojakaan ei oo hirveesti tarjolla, varsinkaan isompia.
Että mun näkökulmasta te mahdutte mainiosti siihen vielä pitkäksi aikaa.

Me ollaan asuttu tässä 90 m2 rivarissa ensin 4, sitten 5 ja nyt 6 vakituisen asukin kanssa ja oma soppi on myös miehen etälapsellakin. Säilytystilaa kaivataan eniten, muuten ollaan kyllä mahduttu tähän ihan hyvin, haaveissa on omakotitalo.

Meillä on joka lapsella oma, tosin hyvin pieni huone ja meidän makkari lohkaistu takkahuoneesta. Nrliöitä 130. Muuten yila riittäis, mutta tavarat ei majdu, eikä kaappeja ja varastoja ole tarpeeksi.

Ihan niinkuin mun kirjoitus!

Kyllä pieneenkin tilaan mahtuu, mutta ongelmahan yleensä on juurikin se, että 5 ihmistä tarkoittaa 5 ihmisen tavaroita. Mitään kolmiota ei ole suunniteltu 5 ihmisen tavaroiden säilytykseen :(

Meillä okt 160m2, jossa neljä makkaria,pojat 3, 6 ja 8v. Tällä hetkellä isommat jakavat isomman makkarin, kun nukumme kaikki samassa kerroksessa. Parin vuoden sisään me vanhemmat muutamme akakerra makkariin ja silloin poijlla on jokaisella oma makkari kera yhteisen olkkarin. Hyvin mahtuu :)

Yhteistyössä