Kuinka paljon teillä saa 5-6 -vuotiaat mennä yksin?

Siis kun oon antanut tolle emidän 5,5 -vuotiaalle luvan pyöräillä tietyllä alueella oman kodin lähellä kunhan vastaa aina kännyyn kun soitan ja kertoo mihin menee. On poitsu muuten ollut todella onnellinen tästä ja käytöskin meitin poitsulla muuttunut mielettömästi tän luottamuksen myötä. Kyllähän mua vähän hirvittää vieläkin mutta hienosti on mennyt ja kun tässä meidän taloalueella ei ole ketään lapsia niin nyt on päässyt kavereitakin katsomaan :)

manna
Tuon ikäisenä meillä aloitti eskarin ja sai käydä lähipuistossa eskarikaverin kanssa leikkimässä. tosin mun piti jossain vaiheessa kuopuksen kanssa hiipparoida perässä. leikkipuisto on kävelytien päässä, ei autoteitä. joskus meni yksinkin, mutta sitten katosi uutuuden viehätys ja jäi mieluummin kotiin.

meillä näin
Meillä eivät ole esittäneet toiveita liikkua yksin missään tuossa iässä.
Meillä alle kouluikäisillä toimii niin, että jos haluavat ulos kertovat minne aikomus ja sitten vasta menevät. ovat leikkineet vasta kotipihassa tai naapurissa tuon ikäisenä. tosi harvoin missään kauempana ja siitä on kysytty lupa saako mennä ja sekin ihan lähellä, korkeintaan muutaman sadan metrin päässä.
Kännyköitä en anna lapsille. Mielestäni lasten kuuluu saada olla huolettomia eikä huolehtia kännyköistä. Lisäksi niistä saa vaarallista säteilyä. ehkä 20 v voi kuljetella kännykkää. meillä siis koululaisena saa kännykän, mutta sitä pidetään kotona.

vieras
Meillä on poistuttu yksin kotipihasta vasta kouluikäisenä. Tai sinä kesänä siis kun koulun aloittaa. Nyt eppuluokkalainen käy kerran tai pari viikossa tuossa lähikadulla kaverin luona leikkimässä. Puistoissa ei käy yksin.

Ei saa lähteä omalta tontilta, paitsi luvan ja koiran kanssa postilaatikolle.

Mutta se on täällä hevonkuusessa tällaista.

Ja on meidänkin kohta 6-vuotiaalla kännykkä. Helpottaa elämää.

halipupu
Meillä 5v. on nyt kesän aikana saanu alkaa olemaan yksin oman rivarin pihalla, joka on aika hyvin aidattu ja rauhallinen tie menee ohi ja tiedän että lapsi pysyy siinä eikä lähde pihasta pois. Yksin ei missään nimessä saisi vielä lähteä pihasta minnekään, välillä on saanu olla naapuritontin pienessä metsikössä mutta ei muualla. Ja omaa kännykkää ei edes ole ajateltu hommata ennen kouluikää. Ja Hesassa asutaan.

siili
Saa ulkoilla omalla kotipihalla itsenäisesti. Tosin säännöllisesti tarkastan tilanteen.
Asumme maalla ja tontti on iso. Ei näköyhteyttä koko alueelle.
Yleisillä teillä ei saa kulkea yksin pyörällä.
Tutussa lähiössä saa mennä itsenäisesti läheiseen leikkipuistoon kävellen.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ööh:
5 veellä kännykkä?

Kuinka sitä on ennen pärjättykään.:whistle:
Hyvin on ennenkin pärjätty, mutta muistan itse kyllä omasta lapsuudestani, että äiti se sai itkunsekaisia raivareita ja vei mut huudon saattelemana pihalta kotiin, kun olin vähän "unohtunut" kavereitten kanssa pihoille ja lähiseudulle kertomatta sen tarkemmin minne meen ja missä oon ja äiti oli sitten saanut mua oikein kunnolla pihoilta haeskella.

Kyllä sitä saa teknologian kehityksen tuloksia hyödyntää kun kerran mahdollisuus siihen on! Ja äidit säästyvät harmailta hiuksilta. :)

Me on vasta muutettu pois kaupungista ( keskustasta siis ) ja nyt on tullut aiheelliseksi miettiä, että mihin tuota 5v uskaltaisi päästää.. noin 100m päässä pienessä metsikössä olisi puisto ja esikoinen on jo muutamaan kertaan pyytänyt lupaa mennä sinne yksin.. muuten en mitenkään epäröisi päästää neitiä, mutta mua pelottaa että sinne tulee joku hullu mies/nainen, joka ottaa väkisin mukaansa.. oonko ite ihan hullu kun tuollaista pelkään? puistoon ei näy mistään talosta suoraan..

Niin ja pihalla tuo esikoinen ja 3,5v kuopus saavat olla yksinään tai yhdessä ihan niin paljon kuin haluavat.. olivat kaupungissakin..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei käsitä ei... tytön 6 v. kaverilla on eskariryhmänsä ainoa kännykkä.
Jaa. Mun tytön eskarikavereista aika monellakin on känny.

Helpottaa valvontaa, ja säästää äänijänteitä kun ei tarvitse karjua kotiovelta että "Jalmari, puurolle!". Parasta on se, että kun lapsi on kaverillaan ja on aika tulla kotiin, niin pitää vaan soittaa ja sanoa että alas lampsia kotiin päin.

Sitten itse asiaan. Mun 5½ v eskarilaiseni saa ulkoilla omassa kotipihassa itsekseen, luvan kanssa saa mennä naapuripihaan, tai 100 metrin päähän kaverilleen. Kännykkä on mukana aina. Ei saa pyöräillä ilman minun tai jonkun muun aikuisen valvontaa.

5-vuotias saa kiertää läheiset leikkipaikat ja käydä koululla leikkimässä tai kavereiden luona ja on hänelläkin kännykkä että saa aina tarvittaessa kiinni. Täällä kaikki tuon ikäset kulkevat jo yksinään.

8v & 10v
Meillä saaneet kännykät eskari-iässä. Silloin myös saaneet alkaa liikkumaan vähän kauemmas kotipihasta. Kaverin luona tai leikkikentällä ovat saaneet yksin käydä kun on lupa annettu (vajaa 500m matkaa). Matkalla ei tienylityksiä ja pyörätie koko matkan. Edelleen hengissä ovat ;)

vieras vaan
Meidän 5-v ei vielä saa eikä halua kulkea yksin. Ei vielä kyllä todellakaan osaisi katsoa autoja, kun menisi tien yli. Ihmettelen, että 5-vuotiaita saa kulkea yksinään.

Yhteistyössä