Kuinka paljon teillä on ns. omaa aikaa?

• Viestiketjun aloittaja Emakko
  • Ensimmäinen viesti
Emakko
Ihan mielenkiinnosta kyselen teiltä muilta saman ikäisten äideiltä, että paljonko teillä on ns. omaa aikaa? Harrastatteko jotain ja käyttekö ulkona ilman lapsia? Musta tuntuu, että käyn ihan turhan harvoin missään ja mitään en harrastakaan :( Nyt syksyn jumpat alkaa ja ajattelin minäkin ilmottautua johonkin etten ihan mökkihöperöksi tule =)

karviaismarja
meillä on 3 lasta,7v,4v ja 1v.Olen vielä toistaiseksi hoitovapaalla ja mun oma aika alkaa klo.22.00 jälkeen kun viimeinenkin muksu on nukahtanut.Kun mieheni oli kesälomalla(luulin et'saisin enemmän omaa aikaa,mut mitä vielä...)huomasin että töihin meneminen toisi sitä edes ruokatunnin verran.
Nyt meinaan olla itsekäs ja aloittaa jumpan kerran vko:ssa aina kun miehelläni on vapaa ilta.Mut toisaalta muksut kasvavat nopeasti,kun he menevät kouluun,tulevat kaverit kuvioon mukaan ja ei silloin lähdetäkään enää helposti äidin kanssa puistoon tms.joten täytyy vain nautiskella tästä arjen hyörinästä. =)

Koivu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.08.2005 klo 21:00 yökyöpeli kirjoitti:
Omaa aikaa on se kun illalla/yöllä naperoiden ollessa nukkumassa kiikutan roskapussin talon nurkalle roskikseen =) Siis ihan yksin pääsen ulkoilemaan sen 10 metriä :whistle:
SAmoin illalla ja yöllä, mutta en sitä aikaa viitsi käyttää roskien viemiseen.

Vilhelmiina83
Mulla ei oo yhtään omaa aikaa vaikka elänkin parisuhteessa lapsen isän kanssa.Oon lapsen kanssa 24 tuntia vuorokaudessa ja mies ei oo sitten pätkääkään.Ei se tosin ole koko aikana ollut ja tyttö tällä hetkellä 1v 1kk.Se kun ei oo ees kotona muulloin kun yöllä niin on silloin vähän hankala lähtee harrastamaan mitään.Silloin vaan saan omaa aikaa jos isovanhemmat ottaa tytön hoitoonsa tai ukki tulee ja ne lähtee pyöräilemään mut ei muuten ole yhtään omaa aikaa.Onneksi tyttö on muuten ihana vaikka öisin ei saa kunnolla nukuttuu kun tyttö keikkuu muutaman tunnin välein ylös mut pitää vaan yrittää jaksaa. =)

Mun mies sano mulle, että mun pitää vaan ottaa se aika itelleni. Eli ilmoittaa hänelle etukäteen, että lähen elokuviin tai teatteriin tai lenkille tai jotain.... :) ni sit se jää lasten kanssa, mut ei se muuten onnistu, ei sille itelleen tule mieleen, että vaimon tarttis varmaan käydä jossain ettei sillä hajoo pää :p . No joskus se ostaa pari leffalippua ja antaa ne mulle ja sanoo et mee jonku kaverin kaa. Eipä tuo itekkän missään kavereitten kaa rilluttele, mutta se vois harrastaa vaikka koko ajan, ellen välillä laita stoppia :heart:

Sen se on nyt oppinu, että kerran viikossa se ottaa lapset ja vie ne puistoon pariksi tunniksi ni mä saan siivottua tän huushollin ilman keskeytyksiä =)

merisinikorento
omaa aikaa pojan nukkuessa päiväunia, 1,5h-3h päivässä, silloin voin lueskella tai nukkua tai jotain mitä kotona voi tehdä =) muuta ei ole ollut pariin vuoteen

Oma aika mitä se on...

Eli ei oikein ole omaa aikaa paitsi silloin kun pojat nukkumassa.Hyvin harvoin yhtä aikaa paitsi hetken aikaa yöllä.Mulla on ongelmana että mihin menisin kun kaikk on niin kaukana ja miehellä sellainen työ että kaikki on niin kovan järjestämisen takana että ei jaksa alkaa järjestään kun ei ole sitä aikaa niin ei ole.Usein jos meinaan kauppaankin lähteä ni sitten miehelle tuleekin jotain ja eiku lapset mukaan.Nyt ovat yöunilla ja mun pitäs mennä kerään lelut ja käydä suihkussa ja mennä kan nukkumaan vaikka ennen sitä pienempi jo kaipaakin maitoa.Mies tulee kun kastetta tulee kun ovat tänään tehneet rehua kun vihdoin hyviä ilmoja!

hi-5
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.08.2005 klo 22:23 karviaismarja kirjoitti:
Nyt meinaan olla itsekäs ja aloittaa jumpan kerran vko:ssa aina kun miehelläni on vapaa ilta.
Minusta tuo on tervettä järkeä, ei itsekkyyttä! =) Minulla ja miehelläni on kummallakin yksi ilta viikossa, jolloin saa mennä minne tykkää ja minä olen käynyt uimassa, leffassa, ostoksilla (vaikka kaikki "erikoisputiikit" menevätkin jo viideltä kiinni), lenkillä, mikä vain on huvittanut. Viikonpäivä kannattaa sopia etukäteen ja vapaasta ei kannata luopua ihan pikkuasioiden vuoksi, koska jokainen tarvii hieman omaakin aikaa, että jaksaa pyörittää arkea. Viikonloppuisin käydään vuorotellen miehen kanssa pyörälenkillä.

Muksun nukkuessa. Ja ööh. Välillä äitini ottaa poitsun hoitoon muutamaksi tunniksi että saan omaa aikaa tai voin vaikka nukkua. Tänä viikonloppuna on menossa pariksi tunniksi sinne. =) Joskus harvoin mies lähtee pojan kanssa kauppaan kaksin ja se jo tuntuu juhlalta. Eli juu, ihan liian vähän omaa aikaa. :headwall:

Käyn töissä joten omaa aikaa on sekin mun mielestä (mielekäs työ). Jos meen iltavuoroon niin pari tunita jää aikaa olla yksi kun vien tytön hoitoon. Kerkee tulla kova ikävä työpäivän aikana, joten mielelläni touhuan lapsen kanssa. Mies käy golffaamasssa silloin tällöin mut mä en nyt harrasta kodon ulkopuolella mitään, enkä kaipaa vielä sellaista. Mut parisuhteen vuoksi toivon teille muille että keksikää jokin yhteinen harrastus koko perheelle, vaikka vain silloin tällöin. Meidän tyttö ainakin nauttii siitä kun kumpikin on mukana!

Nyt kysyn ihan uteliaisuuttani: mitä tämä keskusteluun kirjoittaminen/lukeminen muuta on kuin oman ajan käyttöä? Moni sanoo tässä että omaa aikaa ei ole kuin yöllä mutta ovat saaneet kysymyksen luettua ja vielä vastauksenkin kehiteltyä.

Kyllä se omaa aikaa on vaikka lapsi vieressä onkin mikäli se käsillä oleva juttu on muuta kuin lapsen hoitoa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.08.2005 klo 12:37 Vieras kirjoitti:
Nyt kysyn ihan uteliaisuuttani: mitä tämä keskusteluun kirjoittaminen/lukeminen muuta on kuin oman ajan käyttöä? Moni sanoo tässä että omaa aikaa ei ole kuin yöllä mutta ovat saaneet kysymyksen luettua ja vielä vastauksenkin kehiteltyä.

Kyllä se omaa aikaa on vaikka lapsi vieressä onkin mikäli se käsillä oleva juttu on muuta kuin lapsen hoitoa.
En sanoisi omaksi ajaksi sitä aikaa, kun täytyy olla vastuussa lapsesta samalla. Meillä poikaa tarvii usein kieltää, ottaa syliin, antaa juotavaa, vaihtaa vaippaa, hokea jotain sanaa (esim. "se on auto, aaauuutooo" :D) ja muutenkin huomioida lapsen tarpeet ja turvallisuus samalla. Eli ei voi sanoa omaksi ajaksi, jos tarvitsee huolehtia muistakin kuin itsestään. Näin minä sen näkisin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.08.2005 klo 12:41 Viblsp kirjoitti:
\

En sanoisi omaksi ajaksi sitä aikaa, kun täytyy olla vastuussa lapsesta samalla. Meillä poikaa tarvii usein kieltää, ottaa syliin, antaa juotavaa, vaihtaa vaippaa, hokea jotain sanaa (esim. "se on auto, aaauuutooo" :D) ja muutenkin huomioida lapsen tarpeet ja turvallisuus samalla. Eli ei voi sanoa omaksi ajaksi, jos tarvitsee huolehtia muistakin kuin itsestään. Näin minä sen näkisin.
Olen samaa mieltä ja siksi toisekseen pienempi poika on tässä sylissä kun samalla kirjoitan eli teen useaa asiaa yhtä aikaa.OMA AIKA on sitä että ei tarvii ajatella kuin sitä asiaa ainoastaan mitä sillä hetkellä tekee.Ei tarvii kokoajan olla silmät sivuilla joku sylissä yms.

No esim. tällä viikolla olen käynyt kaksi kerta ostoksilla yksin, hammaslääkärissä, yhdellä työkeikalla 3 tuntia ja olin 4 tuntia ystävän kanssa syömässä ja kuuntelemassa stand up- komiikkaa.Tytön kummitäti on lomalla, niin olen saanut muitakin hoitajiksi kuin mieheni. Eli tällä viikolla olen mennyt aika paljon yksikseni. Olen hoitovapaalla, joten jos saan tilaisuuden, niin menen kyllä mielelläni.

Eli menot vaihtelee tosi paljon viikottain, mutta mies kyllä katsoo tyttöä mielellään, jos mulla on jotain menoa. joskus on viikkoja ,etten käy missään ilman tytyä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.08.2005 klo 12:56 sartsukka kirjoitti:
\
\

Olen samaa mieltä ja siksi toisekseen pienempi poika on tässä sylissä kun samalla kirjoitan eli teen useaa asiaa yhtä aikaa.OMA AIKA on sitä että ei tarvii ajatella kuin sitä asiaa ainoastaan mitä sillä hetkellä tekee.Ei tarvii kokoajan olla silmät sivuilla joku sylissä yms.
No mä varmasti olen kamala aikavaras, kun teen tällä "ei-omalla ajallani" osa-aikatyötä kotona ja opiskelen :ashamed:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.08.2005 klo 13:09 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.08.2005 klo 12:56 sartsukka kirjoitti:
\
\

No mä varmasti olen kamala aikavaras, kun teen tällä "ei-omalla ajallani" osa-aikatyötä kotona ja opiskelen :ashamed:
Siis nyt meni yli hiljseen miten osa-aikatyö ja opiskelu mitenkään liittyy tuohon.Mää ainakin omana aikana pidän sitä että saan rentoutua.Mikäs siinä jos joku rentoutuu opiskellen tai töissä.Sehän on lapsien iästäkin hieman kiinni pystyykö opiskeleen vaikka lapset on siinä.Mulla kun on pojat 1v2kkja 3kk ni on hieman kortilla tuo aika kun mies päivät työssä.Nyt on harvinainen hetki kun molemmat nukkuu yhtäaikaa minä tässä tiskauksen lomassa tulin koneella piipahtamaan.Lepuuttaa selkääni.

\

No jos sen kerran noin ajattelee, että kaikki muu on omaa aikaa paitsi vaipanvaihto, syöttäminen, pukeminen ja leikkiminen, niin sittenhän minä suotta kirjoitin, että sitä omaa aikaa on vain silloin kun naperot nukkuu ja pääsen viemään roskat pihalle :whistle: Eli nytkin vietän sitten sitä omaa aikaa, kun olen töissä ja pääsen käymään netissä. Voi tätä juhlaa ;)

äitee80
sen jälkeen kun sain tietää odottavani toista on mun oma aika loppunut. joskus olen päässyt kauppaan yksin käymään mut siihen se on jäänytkin. nyt tuli tää netti niin aion ottaa itelleni omaa aikaa illassa hiukan et pääsen tänne muitten äitien seuraan, etten ihan tule mökkihöperöksi. :)

Ennen tätä toista raskautta kävin kolme kertaa viikossa jumpalla..olin siis tunnin verran pois kolmesti viikossa. Se teki hyvää. Esikko leikki mielellään isin kanssa sen aikaa kotona. Nyt kun tuli tämä toinen raskaus niin oma aika on jäänyt kun en oo jaksanu jumpalla käydä pahanolon ja väsymyksen takia. oon ajatellu, että pitäis alkaa pitään kerran viikossa "oma aika iltaa", kävis vaikka kavereiden luona kyläilemässä tai jotain. Kummasti sitä kaipaa omaa aikaa. Oon kotiäiti ja siis kotona lapsen kanssa 24h, niin se tekee hyvää kun on jotain omiakin juttuja mihin voi mennä ilman lasta.
Pääsee leputtaan hermoja =)

Yhteistyössä