Kuinka paljon ruokaa teet yhdelle aterialle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "emäntä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"emäntä"

Vieras
Eli jos on tarkoitus että ruokaa riittää koko porukalle,mutta ei jää juurikaan yli niin kuinka paljon teet? Kun normaalisti mä teen niin että jää vähintään yksi annos yli,mutta nyt olis tilanne ettei "hävikkiä" sais juuri tulla.. Syömässä on 2 aikuista ja 4 leikki-ikäistä lasta. Jos tekisit esim kanakastiketta,niin minkä verran varaisit kanaa?

Mulla ei oikeastaan ole mitään aterioita. Elän eräällä tavalla vielä keräilytaloudessa. Eli kerään asunnotoni jääkaapista ja kaapeista tai tällä hetkellä keittiötuvan lattialla olevista ruokamuovikaseista, joissa on huoneenlämmössä säilyviä ruokatarpeita aina ohimenne silloin tällöin jotasin suuhunpantavaa mitä kulloinkin tekee mieli syödä. Jääkaapissa on yleensä jokin kattila täynnä ruokaa, josta kauhasen pari lusikallista kerralla.

Jos jotain jää, joku syö sen seuraavan päivänä?
Mä pyrin lähes aina tekemään tupla-annoksen kaikkea jotta seuraavalle päivälle on lounasta. Hävikkiä ei ole koskaan, yhtään, koska tarvittaessa loput pakstetaan ja "laiskana" päivänä syödään pakkasesta.

Jos mä teen meille silloin kun mun penskat ovat täällä, eli siis just toi 2 plus 4 (tosin noista yksi on paljon syövä teinipoika) niin lihaa/kalaa/kanaa kerta-satsiin menee keskimäärin 800 grammaa. Lisäksi reilu kilo pottuja tai kolme-neljä desiä riisiä tai puolisen kiloa makaronia. Plus sit porkkanaa, sipulia, tomaattia ja mitä ruokiin sit tuleekin.

Kanakastikkeeseen varaisin 450-600 g kanaa. Noin yleisesti ottaen normaalissa arkiruuassa aikuisen liha-annos on meillä 75-100 g (keitoissa vähemmänkin) ja leikki-ikäisen lapsen jotain 50 - 75 g.

Jauhelihaa riittäisi 400 g tuolle porukalle, jos tekisi jonkun laatikon, keiton tai runsaasti myös kasviksia sisältävän pastakastikkeen (johon voi muuten hyvin lisätä myös linssejä tai papuja). Lihapulliin tarvittaisiin sen sijaan 600 - 700 g, miten nyt pakkauskokoihin sopii, koska niihin ei saa samalla tavalla upotettua kasviksia kuin useimpiin muihin ruokiin.

Yleisesti ottaen tuntuu, että monissa perheissä mässäillään lihalla liiaksikin. Se on paitsi kallista, myös epäterveellistä varsinkin kun on kyse naudan- tai sianlihasta. Suositushan on, että punaista lihaa aikuinenkin söisi max. 500 g viikossa. Viikossa on normaalisti 14 lämmintä ateriaa, mutta monilla tulee tuo lihakiintiö täyteen jo kahdella aterialla. Niin ja eettiset kysymykset tietysti myös, itse en ole halunnut ryhtyä kasvissyöjäksi, mutta pidän kuitenkin lihankulutuksen kohtuudessa mm. näistä syistä.