Kuinka paljon pph:ssa ulkoillaan yleensä?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Laitoin lapseni pph:lle osittain sen takia, että tiedän heidän ulkoilevan paljon lasten kanssa. Mielestäni kiva juttu, koska työpäivän jälkeen en enää jaksaisi itse ulkoilla varsinkaan näin pimeään aikaan.

Mutta mutta... Nyt tyttö 3v. on ollut hoitajalla 3 kk ja ihmettelen miten vähän he ulkoilevat :/ Joka aamu eivät lähde ulos ollenkaan, koska hoitajalla yksi 10 kk ikäinen "vauva". En kyllä tiedä mikä on ongelma miksi ei voi lähteä??? Iltapäivisin eivät ole ulkona ainakaan klo 15.30 mennessä jolloin yleensä haen tytön. Yhden kerran olen koko tänä aikana hakenut tytön ulkoa :/

Kysyin kerran vaivihkaa ulkoiluista ja täti väitti että käyvät siinä lähipuistossa (100 m päässä) aina kun ehtivät!!!??? Eräs tuttavani käy lapsensa kanssa siellä melkein joka päivä eikä ole koskaan törmännyt siellä lapseeni.

Mitä tästä voisin ajatella? Kuulostaako normaalilta ulkoilulta teidän mielestä? Mun mielestä ei! Ja lisäksi: vaikka eivät ulkoile niin ei mitään kädentöitäkään liiemmin tule, joten mitä ihmettä he siellä sisällä tekevät?

Meidän pph ulkoili tosi vähän, aina satoi oli huono ilma, pienin nukkui, askaretlut kesken jne. Muuten oli ihana täti. Ei muuten osallistunut muutenkaan mihinkään yhteisiin retkiin, urheilukisoihin ym. Siirsin lapsen päiväkotiin ja nyt lapsi pihalla satoi tai paistoi ja sosiaalinen elämä muutenkin vilkkaampaa.

no mun tuntemia pph:ta on kyllä kanssa joka lähtöön. Toiset ulkoilevat melkein joka päivä ja sadepäiviä varten on sadetanssivarusteet...Kovat pakkaset ja rankkasateet pitävät sisällä. Toiset taas käyvät ulkona, vain ja ainoastaan "hyvällä" säällä. Eli silloin kun huvittaa.

*
Enemmän päiväkodissa ulkoillaan kuin pph:lla! Oma lapsi nyt myös perhepäivähoitajalla ja käyvät kolme kertaa viikossa kerhossa (=aamu-ulkoilut jää siihen, et kävelevät sen 100 metriä) ja iltapäivällä eivät ole olleet alkusyksyn jälkeen pihalla ollenkaan. Eli siis kahtena päivänä viikossa ulkoilevat molempina päivänä sen 1-1,5h.

Alkuperäinen kirjoittaja *:
Enemmän päiväkodissa ulkoillaan kuin pph:lla! Oma lapsi nyt myös perhepäivähoitajalla ja käyvät kolme kertaa viikossa kerhossa (=aamu-ulkoilut jää siihen, et kävelevät sen 100 metriä) ja iltapäivällä eivät ole olleet alkusyksyn jälkeen pihalla ollenkaan. Eli siis kahtena päivänä viikossa ulkoilevat molempina päivänä sen 1-1,5h.
Eläpä taas viitsi yleistää kun et asiasta tiedä.

pph
Minulla hoidossa yksi 10kk. Ulkoilemme aamupäivällä vähintään tunnin, iltapäivällä lähdemme ulos n. klo 15 ja lapset haetaan klo 16. Pihalle jään vielä sen jälkeen useimmiten oman lapseni kanssa.

*
Alkuperäinen kirjoittaja Hörölä:
Omasta kokemuksesta tutuista perhepäivähoitajista ja niistä päiväkodeista missä olen töissä ollut.. En toki kaikista tiedä.

minä
meillä 2v pph:lla, ja ulkoilevat aamupäivisin ainoostaan, kesällä joskus saattoivat olla iltapäivällä ulkona!!
pakkasraja pph:lla on -10 astetta, lapset ovat iältään 2-4v.
tiedän kyllä hoitajia jotka ulkoilevat myös iltapäivisin, mutta meidän pph ei sitä tee,välillä se kyllä suorastaan harmittaa, mutta ollaan hoidettu sitten ulkoilut itse kun tultu hoidosta kotia!

Omasta kokemuksesta tutuista perhepäivähoitajista ja niistä päiväkodeista missä olen töissä ollut.. En toki kaikista tiedä.
joten älä yleistä! mun kokemukseni on se että pph:t ulkoilee paljon enemmän kuin päiväkodit täälläpäin. ulkona ollaan pakkasella ja sateella vain kovimmat pakkaset ja tuuliset kelit sisällä koska lapset pelkää kovaa tuulta usein. Isojen kaupunkien pph:sta en tiedä enkä myöskään päiväkodeista. Aina haukutaan ja mollataan perhepäivähoitajia vaikka asiasta ei oikeasti mitään käsitystä.

Riippuu monestakin asiasta. Esim. hoitajasta itsestään, ilmasta jne. Mulla on pph:sta kokemusta ja kyllä ovat ulkoilleet lasten kanssa mielestäni ihan normaalisti. Nyt likka pk:ssa eikä sielläkään ulkoilla joka päivä vaikka sää sen sallisi.

Huolehdittehan te vanhemmat muuten lapsen riittävistä ulkoiluvaatteista? Pph:ssa kuuluu usein käyvän niin, ettei kaikilla ole sään mukaisia varusteita joten ulkoilu jää silloin muilta lapsilta.

minä
ju kyllä huolehdin sään mukaisista varusteista lapselleni hoitoon, hoitoreppu on siellä, jossa sään mukaiset varusteet!!
ja aina on mukana enemmän vaatetta, ihan varulta, on villapukua, villasukkaa, ym tarpeellista näillä keleillä!!

ja itse olen kysynyt myös hoitajalta onko toiveita vaatetuksen suhteen, ja mitä pitää mukana, sen perus vaihtovaatekerran lisäksi!!

*
joten älä yleistä! mun kokemukseni on se että pph:t ulkoilee paljon enemmän kuin päiväkodit täälläpäin. ulkona ollaan pakkasella ja sateella vain kovimmat pakkaset ja tuuliset kelit sisällä koska lapset pelkää kovaa tuulta usein. Isojen kaupunkien pph:sta en tiedä enkä myöskään päiväkodeista. Aina haukutaan ja mollataan perhepäivähoitajia vaikka asiasta ei oikeasti mitään käsitystä.
Tuota, kannattaako joka asiasta vetää herneitä nekkuun?

pph minäkin
me ulkoilemme aamupvällä 2-3h iltapävällä emme useinmiten kerkiä kun lapset nukkuu päikkäreitä lähemmäs klo15 ja puolet haetaan jo 15.30 kotiin ja viimeiset klo16.

kyllä pph:t mieluummin ulkona on lasten kanssa kuin 4:n lapsen kanssa 4:n seinän sisällä :D :D

pph
Alkuperäinen kirjoittaja pph minäkin:
me ulkoilemme aamupvällä 2-3h iltapävällä emme useinmiten kerkiä kun lapset nukkuu päikkäreitä lähemmäs klo15 ja puolet haetaan jo 15.30 kotiin ja viimeiset klo16.

kyllä pph:t mieluummin ulkona on lasten kanssa kuin 4:n lapsen kanssa 4:n seinän sisällä :D :D
Näin juuri ;-D seinät kaatuu päälle neljän vilkkaan lapsen kanssa. Ja lapset kaipaavat tilaa ja mahdollisuuksia liikkumiseen ja paras paikka siihen on ulkona. Aamuisin olemme metsässä klo 9-11 ja iltapäivällä sitten omalla takapihalla, joka rajoittuu metsään klo 15 eteenpäin. Välillä käydään kävelyllä, puistossa tms. mutta ulkoilua tulee joka ikinen päivä vähintään se pari tuntia.

Harmittaa, kun osa vanhemmista tykkää kovasti kun ulkoilemme, mutta osa taas tykkää, että olemme liikaa ulkona ja kynätehtävät jäävät vähemmälle :/ Mielestäni alle kouluikäisen ei tarviikaan osata tehdä viivasuoria viivoja ja kirjaimia tai askarrella jotain todella hienoa. Motorinen kehityshän alkaa jaloista ja jatkuu siitä aivoihin :)

vieras
Vastaväite tuolle, että pk:ssa ulkoillaan enemmän! Pk:ssa menee jo pukemiseen niin paljon aikaa, että hyvä jos ehtivät yhdeksäksi ulos. Sisälle sitten jo paljon ennen 11:a. Iltapäivällä lähtevät ulos vasta 15.30 maissa. Näin ainakin meidän lähialueen päiväkodeissa. Ulkoilua ja siten myös liikuntaa on AIVAN LIIAN VÄHÄN. Vanhempana huolestuisin jo asiasta. Lasten täytyy saada olla ulkona ja saada purkaa energiaa isossa, vapaassa tilassa. Lähialueen ja naapurin pph:t lähtevät ulos jo ennen yhdeksää ja ulkoilevat lounaaseen asti eli klo 11 asti. Iltapäivästä näkyvät olevan ulkona jo klo 15 ja viimeinen lapsi saattaa lähteä vasta klo 17 joten hän ainakin saa ulkoilua yllin kyllin :) Iso hatunnosto pp-hoitajille :) Kun lapseni hoitoa tarvii niin ehdottomasti perhepäivähoitoon.

Yhteistyössä